Ministeren
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 159 (Alm. del):
I brev af 22. december 2017 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 159:
I Institut for menneskerettigheders rapport ”Retten til uddannelse” refe-
reres der til en undersøgelse fra Landsforeningen Autisme, der viser, at
hver tredje elev med autisme, der er inkluderet i en almindelig folkesko-
leklasse, ikke er i stand til at komme i skole, mens det i specialklasser
gælder hver fjerde elev med autisme.
https://menneskeret.dk/udgivelser/retten-uddannelse-naar-boern-
handicap-ikke-gaar-skole Samtidig viser en undersøgelse fra Center for
Autisme og Aarhus Universitet, at børn med svær autisme klarer sig
bedst i specialklasser, jf. artiklen på www.dr.dk 18/12-17:
”Ny forskning:
Børn med svær autisme klarer sig bedst i specialklasser”.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ny-forskning-boern-med-
svaer-autisme-klarer-sig-bedst-i-specialklasser. Vil ministeren på denne
baggrund overveje at ændre visitationsreglerne med henblik på at sikre,
at børn med autisme visiteres til skoletilbud, der bedst muligt tilgodeser
deres særlige behov?
Svar:
Henvisning til specialundervisning skal ske efter pædagogisk psykologisk
rådgivning og i samråd med eleven og forældrene. Det fremgår af folke-
skolelovens § 12, stk. 2.
De nærmere regler om specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand er fastsat i bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand. Det fremgår af bekendtgørelsens §
8, stk. 1, at specialundervisning fortrinsvis skal gives som støtte i den
almindelige klasse. Ved vurderingen af om eleven skal have støtte i den
almindelige klasse, skal der lægges vægt på, om eleven kan have udbytte
29. januar 2018
Sagsnr.:18/00072