Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Spørgsmål 159
Offentligt
1840656_0001.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Til:
Dato:
Undervisningsministeren
22. december 2017
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SOU alm. del
Spørgsmål 159
I Institut for menneskerettigheders rapport ”Retten til uddannelse” refereres
der til en undersøgelse fra Landsforeningen Autisme, der viser, at hver tredje
elev med autisme, der er inkluderet i en almindelig folkeskoleklasse, ikke er i
stand til at komme i skole, mens det i specialklasser gælder hver fjerde elev
med autisme.
https://menneskeret.dk/udgivelser/retten-uddannelse-naar-boern-handicap-ik-
ke-gaar-skole
Samtidig viser en undersøgelse fra Center for Autisme og Aarhus Universitet,
at børn med svær autisme klarer sig bedst i specialklasser, jf. artiklen på
www.dr.dk 18/12-17: ”Ny forskning: Børn med svær autisme klarer sig bedst i
specialklasser”.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/ny-forskning-boern-med-svaer-autis-
me-klarer-sig-bedst-i-specialklasser.
Vil ministeren på denne baggrund overveje at ændre visitationsreglerne med
henblik på at sikre, at børn med autisme visiteres til skoletilbud, der bedst mu-
ligt tilgodeser deres særlige behov?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til
[email protected].
På udvalgets vegne
Troels Ravn
formand
1/1