Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 31. august 2017
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. maj 2017
og var til 1. behandling den 29. maj 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalget.
Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og energi-,
forsynings- og klimaministeren sendte den 22. maj 2017 dette udkast
til udvalget, jf. EFK alm. del - bilag 234. Den 24. maj 2017 sendte
energi-, forsynings- og klimaministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget og den 10. juli
2017 supplerende høringssvar.
Lovforslaget blev den 2. juni 2017 sendt i
fornyet høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren
orienterede samme dag udvalget herom. Den 16. august 2017 sendte
energi-, forsynings- og klimaministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Miljøorganisationen
VedvarendeEnergi,
Solar Lightning Consultants ApS og
Viasol A/S.
Energi-, forsynings- og klimaministeren har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Solar Lightning Consultants
ApS mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33
spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret bortset fra
spørgsmål 32 og 33, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og SF's medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget. Det er skadeligt for både
den grønne omstilling og erhvervsudviklingen, når der
føres »stop and go-politik«. Det aktuelle
indgreb rammer solcellebranchen og solcelleejere i erhverv og
almene boliger med kort varsel og i realiteten med tilbagevirkende
kraft.
Det er dybt kritisabelt, at lejerne i de
almene boliger ikke fremover - som det ellers var politisk aftalt -
kan tage del i den grønne omstilling og sætte
solceller på taget på linje med eksempelvis
parcelhusejerne. Ligeledes vil indgrebet betyde, at rigtig mange
butikker og lign. vil få forringet deres investering, selv om
den er foretaget for længe siden og under andre
forudsætninger. Det er ganske enkelt ikke rimeligt, og de
ustabile rammevilkår fører til større
usikkerhed omkring investeringerne i vedvarende energi, hvilket
igen gør omstillingen dyrere.
Baggrunden for regeringens lovforslag er,
at solceller falder meget hurtigt i pris. Det er selvsagt en
positiv udvikling, som betyder, at solceller kan spille en stadig
større rolle i fremtidens energisystem. Så meget desto
mere ærgerligt finder vi det, at regeringen med dette
lovforslag igen skaber usikkerhed på markedet for solceller
og dermed er med til at undergrave det, der ellers kunne
udgøre en væsentlig del af et omkostningseffektivt
fremtidigt energisystem.
Regeringen hævder, at udviklingen
på solcelleområdet nødvendiggør
ændringer, men foreslår et hasteindgreb, der
desværre ikke for alvor løser problemerne, selv om det
har betydelige negative konsekvenser for dem, der rammes.
Regeringen burde i stedet langt tidligere have fremlagt afgifts- og
tilskudsanalysen og på den baggrund have indbudt til
forhandlinger om en hensigtsmæssig indretning af
afgiftssystemet og den fremtidige udvikling på
solcelleområdet. Den diskussion indgår vi i sagens
natur gerne i.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker herudover, at lovforslaget er endnu et af
regeringens mange indgreb, der har til formål at bremse dansk
udbygning af solceller og tilmed under falsk dække af EU's
statsstøtteregler.
Igen og igen er der sat barrierer op mod
solcelleudbygningen, angiveligt fordi skiftende regeringer eller
nok rettere Finansministeriet ikke ønsker, at borgerne selv
kan producere deres egen strøm, hvorved staten mister
indtægter fra energiafgifter og moms. I stedet for at
løse denne udfordring blokeres for, at private, kommuner,
landsbyer og almene boligforeninger kan etablere anlæg.
Helt tilbage i 2012 blev det eksempelvis
aftalt, at almene boligforeninger skulle have mulighed for at
etablere solceller. Men igen og igen er fastsættelsen af
regler herom trukket i langdrag. Senest er det kommet frem, at
Energinet.dk i foråret 2017 fremlagde en model for virtuel
nettoafregning af solceller i almene boligforeninger, som afveg fra
den model, som BL (Boligselskabernes Landsforening) og
Energistyrelsen havde drøftet, som ministeren havde
støttet, og som blot skulle finpudses af en arbejdsgruppe
nedsat i 2015. Der er nu gået 5 år, hvor det er
lykkedes regeringen at forhindre udmøntning af
solcelleaftalen fra 2012, og med dette lovforslag lukkes nu helt
ned for virtuel afregning.
Som vi har set tidligere, anvendes der igen
tvivlsomme argumenter for dette nye indgreb mod
solcelleudbygningen.
Det hævdes, at solcelleudbygningen
frem til 2020 vil blive så stor, at vi er nødt til at
lave et indgreb nu for at hindre en for stor udbygning i forhold
til forventet i energiaftalen. En ting er, at energiaftalen ikke
indeholdt et loft for solcelleudbygning, men alene en forventet
fremskrivning på et tidspunkt, hvor solceller slet ikke havde
det potentiale, som senere viste sig muligt. I stedet for at
udnytte denne gunstige situation for solcelleudbygning, bruges
måltallet i energiaftalen som bremseklods. Noget andet er
så, at der fra mange sider er rejst kritik af den
fremskrivning, som ministeriet har lavet over den forventede
udbygning frem til 2020. Derfor burde et indgreb i det mindste
afvente, at man når »loftet«, frem for som nu at
være et indgreb, der er baseret på en tvivlsom
forventning.
Som det fremgår af
høringsnotatet, har Skatteministeriet som led i forarbejdet
til lovforslaget undersøgt mulighederne for at undtage de
eksisterende anlæg, »men henset til EU's
statsstøtteregler, har der været begrænsede
muligheder for undtagelsen, hvorfor lovforslaget kun undtager de
små private anlæg«, som Skatteministeriet har
formuleret det.
Grundlaget for ikke at undtage f.eks.
anlæg i almene boliger er således en
påstået konflikt mellem de nuværende regler om
afgiftsfritagelse og EU's statsstøtteregler. Som det
fremgår af en række spørgsmål og svar,
viser det sig, at dette alligevel ikke er tilfældet.
Enhedslisten mener, at regeringen således misbruger
statsstøttereglerne for at fremme egne interesser. Det er
langt fra første gang, at vi ser regeringsmagten bruge
påståede problemer med statsstøtteregler til at
blokere for tiltag, som man er imod, og i stedet fremmer egne
politiske mål.
Regeringen afviser gang på gang de
såkaldte de minimis-regler, en bagatelgrænse, som
betyder, at såfremt en støtte holder sig under et vist
niveau, skal det ikke betragtes som statsstøtte efter
EU-regler.
Som det fremgår af svaret på
spørgsmål 19, beklager Skatteministeriet at have givet
forkerte oplysninger i svaret på Enhedslistens første
spørgsmål om de minimis-reglerne
(spørgsmål 11), og det erkendes, at de
minimis-reglerne rent faktisk kan bruges ved denne form for
afgiftsfritagelser, som lovforslaget vil gribe ind over for. Derfor
ændres hele argumentationen for lovændringen til, at
det er »vanskeligt at kontrollere og
håndhæve«, hvilket betyder, at hele lovforslaget
dermed ikke bygger på jura, men er en rent politisk
stillingtagen. Hele grundlaget for lovforslaget bygger
således på en forkert udlægning af
statsstøttereglerne.
Enhedslisten har endvidere i svaret
på spørgsmål 20 fået bekræftet, at
først når et anlæg er på 388 kW, vil det
overskride bagatelgrænsen for statsstøtteregler.
Dermed kan vi konkludere, at hele indgrebet bygger på et
falsk grundlag, og at stort set alle eksisterende
solcelleanlæg vil kunne undtages fra lovændringen og
fortsat modtage afgiftsfritagelsen, uden at det er i strid med EU's
statsstøtteregler.
Enhedslisten har endvidere med
spørgsmål 18 ønsket belyst, om det ikke er
muligt at skelne mellem solcelleanlæg, der er knyttet til
boliger uden erhverv, og anlæg der er knyttet til boliger med
blandet bolig/erhverv, således at større anlæg
(større end 6 kW) i rene boliger (f.eks. på grund af
en varmepumpe) kan friholdes for ændringen. Ud over at der
også her fejlagtigt henvises til statsstøttereglerne,
argumenteres der imod denne friholdelse, fordi der kan være
ejendomme, der er registreret med et erhvervsmæssigt
elforbrug, uden at der rent faktisk bruges el til
erhvervsformål. Dette er dog udenomssnak, fordi forslaget er
at friholde dem, som ikke er registreret med elforbrug til erhverv,
og modsat konklusionen i svaret kan dette således godt lade
sig gøre.
Enhedslisten anbefaler, at lovforslaget
helt trækkes tilbage, da det således hviler på
forkerte forudsætninger.
I kommentaren til materialet fra Solar
Lightning Consulting ApS anerkender ministeren, at sol og vind
komplementerer hinanden i et energisystem. Men herefter drages den
forkerte konklusion, at markedskræfter er meget bedre end
politikere til at finde den rigtige balance i energisystemet.
Forskere har anbefalet, at med den megen vindenergi i elforsyningen
i Danmark vil 20 pct. solenergi i elforsyningen være et
rimeligt mål. Kombineres 20 pct. solcellestrøm med et
begrænset ellager, kan overskuddet af el i visse perioder
reduceres væsentligt. Med de nuværende 2,5 pct. el fra
solceller i elforsyningen er der god grund til at fremme
udbygningen af solceller.
Lovindgrebet mod solceller er medvirkende
til at undergrave tilliden til de politisk bestemte vilkår
for vedvarende energi. Og lovforslaget vil desværre
medføre, at flere vil vælge løsninger, hvor
solceller kombineres med egne batteriløsninger, i stedet for
at det fælles elnet bruges til afsætning af
overskudsstrøm.
Vi har brug for, at flere deltager i den
bæredygtige omstilling til hurtigst mulig omstilling til 100
pct. vedvarende energi og dermed kan bidrage til den reduktion af
CO2-udledningen, som er målet
i Parisaftalen.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 3 foreslåede § 2, stk. 5, ændres »en
egenproducents elproduktionsanlæg, som er nævnt i stk.
3,« til: »elproducentens (egenproducentens)
elproduktionsanlæg,«.
[Præcisering af lovforslagets
begrebsanvendelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås at begrænse elafgiftslovens fritagelse for
afgift af elektricitet for visse elproducenters
elproduktionsanlæg. Den gældende afgiftsfritagelse
fremgår af elafgiftslovens § 2, stk. 3 og 4, som
anvender begrebet elproducenten.
Det vil kunne give anledning til uklarhed
som noget nyt at benytte begrebet egenproducent i indledningen til
det foreslåede stk. 5 i elafgiftslovens § 2 i
tilknytning til afgiftsfritagelsen i elafgiftslovens § 2, stk.
3. Begrebet egenproducent har dog samme indhold som begrebet
elproducent i forbindelse med afgiftsfritagelsen. Det
foreslås derfor, at det præciseres, at en egenproducent
er en elproducent.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Orla
Østerby (KF) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl
(S) Lea Wermelin (S) nfmd. Karin
Gaardsted (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert
Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken
(RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 214
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 2 | Henvendelse af 24/5-17 fra
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi | 3 | Henvendelse af 1/6-17 fra Viasol A/S | 4 | Orientering om fornyet høring over
lovforslaget, fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Supplerende høringssvar, fra
energi-, forsynings- og klimaministeren |
|
7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Høringssvar og høringsnotat
vedrørende fornyet høring over lovforslaget, fra
energi-, forsynings- og klimaministeren | 9 | Materiale fra Solar Lightning Consultants
ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den
17/8-17 | 10 | Henvendelse af 21/8-17 fra Viasol
A/S | 11 | Materiale fra Solar Lightning Consultants
ApS som opfølgning på foretræde for udvalget den
17/8-17 | 12 | Ændringsforslag fra energi-,
forsynings- og klimaministeren | 13 | 2. udkast til betænkning | 14 | Henvendelse af 31/8-17 fra Solar Lightning
Consultants ApS |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 214
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/5-17 fra Miljøorganisationen VedvarendeEnergi, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om en oversigt over de forskellige
tilskudsordninger, der har været over tid, de omfattede
anlæg og over, hvilke eksisterende anlæg der får
forringede vilkår som følge af lovforslaget, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvilke eksisterende
solcelleanlæg, ud over de 85.700 anlæg i husholdninger,
der ikke får forringet deres vilkår før 2032,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvor stor en del af reduktionen af
merudbygningen med nye solcelleanlæg der kan henføres
til den almene boligsektor, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke er
blevet sendt i høring hos Boligselskabernes Landsforening
(BL), til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om, hvorvidt nuværende og
kommende solcelleanlæg, der overgår til
øjebliksafregning, vil kunne lagre den producerede
elektricitet på batterier og dermed undgå at betale
afgifter og moms, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm., om antagelsen om, at egetforbruget
for et alment anlæg på 70 kW vil falde fra 60 pct. til
50 pct. ved overgang fra time- til øjebliksafregning, er en
udokumenteret antagelse, og at tallet lige så godt kan
være 5 eller 20 procentpoint lavere, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om et typisk solcelleanlæg i
den almene boligsektor har et egetforbrug på 80 pct. som
følge af et begrænset tagareal i forhold til antal
husstande, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorfor der i 2020 forventes at
være 1.350 MW solceller, når der i marts 2017 kun er
855 MW og opsætningen af solceller har haft en faldende
tendens med 181 MW i 2015, 71 MW i 2016 og 7,3 MW i de
første fire måneder i 2017, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om karakteristikken af VE-anlæg
med effekt højere end 6 kW i husholdninger er
dækkende, hvis solcelleanlægget dækker
husstandens forbrug, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om en nærmere forklaring
på, hvad der menes med »begrænsede
muligheder« for undtagelse, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvor stort et solcelleanlæg
skal være for at være omfattet af EU's
statsstøtteregler, og hvor mange af de eksisterende
anlæg der falder ind under de minimis-reglerne, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om statsstøttereglerne, hvis
lovforslaget alene berører solcelleanlæg, som er
omfattet af de minimis-reglerne, så ikke gælder og det
derfor står Folketinget frit for at undtage alle eksisterende
anlæg og/eller kommende anlæg i almene boligforeninger,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om, hvorfor ministeriet skriver, det
benytter den seneste fremskrivning, når dette ikke er
tilfældet, om, hvor vurderingen på 1.350 MW stammer
fra, og om, på hvilken måde ministeriet mener dette er
det mest retvisende billede på en forventet udbygning frem
til 2020, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om udarbejdelse af en årlig
sammenligning af afgiftstabet, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om kommentar til henvendelse af 1/6-17
fra Viasol A/S, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå |
|
17 | Spm., om ministeren var bekendt med
Energinet.dk's planer om at indføre nye regler for afregning
af elektricitet fra solceller, da svaret på
spørgsmål 3 blev oversendt, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm., om det ikke er administrativt
forholdsvis enkelt at skelne mellem anlæg, der er knyttet til
bolig med erhverv og til bolig uden erhverv, således at
boliger uden erhverv med anlæg over 6 kW kan friholdes, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm., om ministeren er enig i, at EU's
regler ikke kræver en præcis
værdiansættelse som anført i svaret på
spørgsmål 11, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om eksempler på, hvor stort et
solcelleanlæg skal være under optimale forhold,
før den årlige afgiftsfritagelse maksimalt overskrider
en øvre grænse på 0,5 mio. kr. årligt, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
Europa-Kommissionen i en fransk sag har vurderet, at samhandlen
ikke bliver påvirket, når eksempelvis
afgiftsfritagelser er begrænset til små virksomheder,
der udelukkende udøver aktiviteter på et lokalt
marked, og som holder sig under de minimis-grænsen, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm., om ministeren vil oversende en
beregning af, hvor stor en afgiftsfritagelse et solcelleanlæg
maksimalt årligt vil kunne få under optimale
driftsforhold, såfremt der er tale om et solcelleanlæg
på henholdsvis 10 kW, 100 kW, 300 kW og 1.000 kW, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om anmodning om, at tabellen i svaret
på spørgsmål 15 suppleres med en ny tabel, der
angiver de tilsvarende tal, men alene den andel af beløbene,
der er ufinansierede, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvorvidt virtuel nettoafregning af
solceller i almene boligforeninger kunne implementeres inden for
den gældende lovgivning, jf. oplysningerne i bladet Boligen,
nr. 7-8, 2017, og hvorfor endelige regler herfor ikke er blevet
implementeret i forlængelse heraf, til energi-, forsynings-
og klimaministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om muligheder for, at eksisterende
solcelleanlæg, som havde udsigt til at blive omfattet af den
virtuelle nettoafregning, fritages for lovforslagets krav om
øjebliksafregning, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvorvidt der i efteråret
2015 blev nedsat en arbejdsgruppe, som skulle finpudse de sidste
detaljer for virtuel nettoafregning af solceller i almene
boligforeninger, og om, hvilke ministerier og organisationer der
var repræsenteret i denne arbejdsgruppe, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om årsagen til, at
arbejdsgruppen ikke i løbet af 2016 udsendte klare
retningslinjer for virtuel nettoafregning af solceller i almene
boligforeninger, og om, hvilke problemstillinger der forsinker
udarbejdelsen, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, på hvilken baggrund
Energinet.dk i foråret 2017 fremlægger en model for
virtuel nettoafregning af solceller i almene boligforeninger, som
afviger fra den model, som BL og Energistyrelsen havde
drøftet, som ministeren havde støttet, og som blot
skulle finpudses af arbejdsgruppen, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå |
|
29 | Spm. om kommentar til materiale fra Solar
Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for
udvalget den 17/8-17, til energi-, forsynings- og klimaministeren,
og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/8-17 fra Viasol A/S, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om kommentar til yderligere materiale
fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med
foretræde den 17/8-17, til energi- forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå |
|
32 | Spm. om, hvorvidt ministeren var bekendt
med Energinet.dk's planer, da svaret på
spørgsmål 3 oversendes til Folketinget, jf.
spørgsmål 17, til energi-, forsynings- og
klimaministeren | 33 | Spm. om kommentar til henvendelse af
31/8-17 fra Solar Lightning Consultants ApS, til energi-,
forsynings- og klimaministeren |
|