Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2015-16

Spørgsmål 243

Af bemærkninger til ændringsforslag nr. 9 til lovforslag nr. L 146, jf. L 146 – bilag 16, fremgår det vedrørende § 24 a, at ”Det vurderes, at en sådan faktuelt baseret rådgivning om skattemæssige konsekvenser af virksomhedens forretningsmæssige dispositioner og anvendelse af skattelovgivningen ikke generelt behøver at medføre væsentlige trusler mod revisors uafhængighed, når rådgivningen klart understøttes af skattemyndigheder eller anden præcedens eller almindelig anerkendt praksis eller er baseret på gældende skattelov”. I forlængelse heraf ønskes følgende spørgsmål besvaret: a) Kan ministeren bekræfte, at der med ”faktuelt baseret rådgivning” menes, at rådgivningen skal være baseret på fuldt oplyste fakta, hvor revisor ikke foretager antagelser om, hvad fakta kan være? b) Kan ministeren bekræfte, at partsrepræsentation og argumentation over for skattemyndighederne ikke er omfattet af formuleringen ”faktuelt baseret rådgivning”, jf. også ministerens besvarelse af en række af de spørgsmål, som Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget stillede til ministeren under behandlingen af lovforslag nr. L 146? c) Kan ministeren bekræfte, at der med formuleringen ”skattemæssige konsekvenser af virksomhedens forretningsmæssige dispositioner” menes, at revisor er afskåret fra at rådgive om skattemæssige konsekvenser af dispositioner, der er uden reelt forretningsmæssigt indhold? d) Kan ministeren bekræfte, at formuleringen ”skattemæssige konsekvenser af virksomhedens forretningsmæssige dispositioner” ikke dækker skattemæssige konsekvenser af påtænkte forretningsmæssige dispositioner til brug for ledelsens beslutningstagen jf. forordningens forbud mod ydelser til brug for ledelsens beslutningstagen? e) Kan ministeren bekræfte, at der med formuleringen ”når rådgivningen klart understøttes af skattemyndigheder eller anden præcedens eller almindelig anerkendt praksis eller er baseret på gældende skattelov” menes, i) at revisor er afskåret fra at yde skatterådgivning, når der er tale om anvendelsen af ny lovgivning, medmindre det klart og utvetydigt fremgår af loven eller dennes forarbejder, at den ydede rådgivning ligger inden for lovens rammer, og ii) at revisor er afskåret fra at yde skatterådgivning, når rådgivningen ikke understøttes af SKATs faste praksis som udtrykt i den juridiske vejledning eller fast praksis som udtrykt ved bindende svar, afgørelser og domme fra hhv. Skatterådet, Landsskatteretten og domstolene?
Dato: 30-05-2016
Status: Endeligt besvaret
Emne: selskaber og fonde
Dokumentdato: 22-06-2016
Modtaget: 22-06-2016
Omdelt: 22-06-2016

ERU alm. del - svar på spm. 243 om faktuelt baseret rådgivning m.v., fra erhvervs- og vækstministeren

ERU alm. del - Svar på spm. 243 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 30-05-2016
Modtaget: 30-05-2016
Omdelt: 30-05-2016

Spm. om faktuelt baseret rådgivning m.v., til erhvervs- og vækstministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version