Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. juni 2016
Besvarelse af spørgsmål 243 alm. del stillet af udvalget den 30. maj
2016 efter ønske fra Mette Reissmann (S).
Spørgsmål 243:
Af bemærkninger til ændringsforslag nr. 9 til lovforslag nr. L 146, jf. L
146 – bilag 16, fremgår det vedrørende § 24 a, at ”Det vurderes, at en
sådan faktuelt baseret rådgivning om skattemæssige konsekvenser af
virksomhedens forretningsmæssige dispositioner og anvendelse af skatte-
lovgivningen ikke generelt behøver at medføre væsentlige trusler mod
revisors uafhængighed, når rådgivningen klart understøttes af skattemyn-
digheder eller anden præcedens eller almindelig anerkendt praksis eller er
baseret på gældende skattelov”. I forlængelse heraf ønskes følgende
spørgsmål besvaret:
a) Kan ministeren bekræfte, at der med ”faktuelt baseret rådgivning” me-
nes, at rådgivningen skal være baseret på fuldt oplyste fakta, hvor revisor
ikke foretager antagelser om, hvad fakta kan være?
b) Kan ministeren bekræfte, at partsrepræsentation og argumentation over
for skattemyndighederne ikke er omfattet af formuleringen ”faktuelt ba-
seret rådgivning”, jf. også ministerens besvarelse af en række af de
spørgsmål, som Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget stillede til mini-
steren under behandlingen af lovforslag nr. L 146?
c) Kan ministeren bekræfte, at der med formuleringen ”skattemæssige
konsekvenser af virksomhedens forretningsmæssige dispositioner” me-
nes, at revisor er afskåret fra at rådgive om skattemæssige konsekvenser
af dispositioner, der er uden reelt forretningsmæssigt indhold?
d) Kan ministeren bekræfte, at formuleringen ”skattemæssige konsekven-
ser af virksomhedens forretningsmæssige dispositioner” ikke dækker
skattemæssige konsekvenser af påtænkte forretningsmæssige dispositio-
ner til brug for ledelsens beslutningstagen jf. forordningens forbud mod
ydelser til brug for ledelsens beslutningstagen?
e) Kan ministeren bekræfte, at der med formuleringen ”når rådgivningen
klart understøttes af skattemyndigheder eller anden præcedens eller al-
mindelig anerkendt praksis eller er baseret på gældende skattelov” menes,
i) at revisor er afskåret fra at yde skatterådgivning, når der er tale om an-
vendelsen af ny lovgivning, medmindre det klart og utvetydigt fremgår af
loven eller dennes forarbejder, at den ydede rådgivning ligger inden for
lovens rammer, og ii) at revisor er afskåret fra at yde skatterådgivning,
når rådgivningen ikke understøttes af SKATs faste praksis som udtrykt i
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
www.evm.dk