Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
ERU Alm.del
Offentligt
1648572_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
22. juni 2016
Besvarelse af spørgsmål 243 alm. del stillet af udvalget den 30. maj
2016 efter ønske fra Mette Reissmann (S).
Spørgsmål 243:
Af bemærkninger til ændringsforslag nr. 9 til lovforslag nr. L 146, jf. L
146 – bilag 16, fremgår det vedrørende § 24 a, at ”Det vurderes, at en
sådan faktuelt baseret rådgivning om skattemæssige konsekvenser af
virksomhedens forretningsmæssige dispositioner og anvendelse af skatte-
lovgivningen ikke generelt behøver at medføre væsentlige trusler mod
revisors uafhængighed, når rådgivningen klart understøttes af skattemyn-
digheder eller anden præcedens eller almindelig anerkendt praksis eller er
baseret på gældende skattelov”. I forlængelse heraf ønskes følgende
spørgsmål besvaret:
a) Kan ministeren bekræfte, at der med ”faktuelt baseret rådgivning” me-
nes, at rådgivningen skal være baseret på fuldt oplyste fakta, hvor revisor
ikke foretager antagelser om, hvad fakta kan være?
b) Kan ministeren bekræfte, at partsrepræsentation og argumentation over
for skattemyndighederne ikke er omfattet af formuleringen ”faktuelt ba-
seret rådgivning”, jf. også ministerens besvarelse af en række af de
spørgsmål, som Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget stillede til mini-
steren under behandlingen af lovforslag nr. L 146?
c) Kan ministeren bekræfte, at der med formuleringen ”skattemæssige
konsekvenser af virksomhedens forretningsmæssige dispositioner” me-
nes, at revisor er afskåret fra at rådgive om skattemæssige konsekvenser
af dispositioner, der er uden reelt forretningsmæssigt indhold?
d) Kan ministeren bekræfte, at formuleringen ”skattemæssige konsekven-
ser af virksomhedens forretningsmæssige dispositioner” ikke dækker
skattemæssige konsekvenser af påtænkte forretningsmæssige dispositio-
ner til brug for ledelsens beslutningstagen jf. forordningens forbud mod
ydelser til brug for ledelsens beslutningstagen?
e) Kan ministeren bekræfte, at der med formuleringen ”når rådgivningen
klart understøttes af skattemyndigheder eller anden præcedens eller al-
mindelig anerkendt praksis eller er baseret på gældende skattelov” menes,
i) at revisor er afskåret fra at yde skatterådgivning, når der er tale om an-
vendelsen af ny lovgivning, medmindre det klart og utvetydigt fremgår af
loven eller dennes forarbejder, at den ydede rådgivning ligger inden for
lovens rammer, og ii) at revisor er afskåret fra at yde skatterådgivning,
når rådgivningen ikke understøttes af SKATs faste praksis som udtrykt i
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om faktuelt baseret rådgivning m.v., til erhvervs- og vækstministeren
1648572_0002.png
2/2
den juridiske vejledning eller fast praksis som udtrykt ved bindende svar,
afgørelser og domme fra hhv. Skatterådet, Landsskatteretten og domsto-
lene?
Svar:
Ifølge EU's nye forordning om specifikke krav til lovpligtig revision af
virksomheder af interesse for offentligheden (PIE-virksomheder) er det
som udgangspunkt ikke tilladt for revisor for en PIE-virksomhed at levere
skatterådgivning til den virksomhed, som revisor reviderer.
Forordningen indeholder samtidig en option, hvorefter det nationalt kan
tillades revisor at yde bl.a. skatterådgivning, såfremt ydelsen kun har ube-
tydelig indvirkning på regnskabet, og uafhængighedsbetingelserne i øv-
rigt er opfyldt.
I det oprindeligt fremsatte lovforslag blev optionen udnyttet med indsæt-
telsen af ordlyden ”skatterådgivning”. Som følge af et ændringsforslag er
ordlyden i den vedtagne revisorlovs § 24, stk. 1, litra d, ”skatterådgivning
om anvendelse af skattelovgivningen”. I bemærkningerne til ændrings-
forslaget er nærmere angivet, hvad den foreslåede ændring indebærer.
Ved spørgsmål 243 er jeg blevet bedt om at bekræfte en række fortolk-
ningsmæssige forståelser af det i bemærkningerne anførte.
Erhvervsstyrelsen har over for mig oplyst, at der i samarbejde med de
berørte interessenter påtænkes udarbejdet en vejledning, der nærmere
angiver, hvilke former for ydelser det er tilladt revisor at levere.
For så vidt angår spørgsmål a), c), d), og e) skal jeg henvise til denne
vejledning, som jeg vil orientere udvalget om, når den er udarbejdet.
For så vidt angår spørgsmål b) kan jeg bekræfte, at de svar vedrørende, at
en PIE-revisor ikke kan optræde som en partsrepræsentant over for skat-
temyndighederne, som jeg gav udvalget i forbindelse med udvalgets be-
handling af lovforslag nr. L 146, fortsat er udtryk for min opfattelse. For
så vidt angår, om en revisor må levere ydelser vedrørende argumentation
over for skattemyndigheder, vil lovligheden heraf bero på, om en sådan
argumentation i den konkrete situation vil kunne anses for at falde ind
under ”faktuelt baseret rådgivning”. Vedrørende dette henviser jeg til den
ovenfor omtalte vejledning.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen