L 177 Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningsloven.

(Supplerende miljømæssige vurderinger, bemyndigelser til at fastsætte regler om forurening og gener fra byggepladserne, kompensation til metrobyggepladsernes naboer, skattefritagelse for kompensation m.v.).

Af: Transportminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2013-14
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 59

Ministeren bedes oplyse, jf. L 177 – spm. 58, om ministeren – på baggrund af Center for Miljøbeskyttelses støjmålinger – fastholder, at det er grænsen på 60 dB(A), der skal være gældende ved udmåling af kompensation (herunder genhusning), eller den grænse på 70 dB(A), som Center for Miljøbeskyttelse er kommet frem til, og som er den grænse, den maksimale støj fra byggepladsen kan bringes ned på, idet Center for Miljøbeskyttelse jo netop vurderer, ”at det i prøvningsrapporterne indeholdte er baseret på realistiske forudsætninger under repræsentative driftsforhold” (påbud, sidste afsnit side 6f) og ”at der med den nuværende viden ikke kan etableres yderligere støjdæmpende foranstaltninger” (påbud side 5, 3.afsnit), jf. nedenstående citater fra påbuddet: "På baggrund af generel erfaring fra metrobyggepladserne, intensivt tilsyn med aktiviteterne i Nørrebroparken og dialog med CMT er det Center for Miljøbeskyttelses vurdering, at der med den nuværende viden ikke kan etableres yderligere støjdæmpende foranstaltninger." De af Center for Miljøbeskyttelse fastsatte støjgrænser er udtryk for det nødvendige og tilstrækkelige og er fastsat på baggrund af støjredegørelse (Prøvningsrapport af 21. november 2013, 9. december 2013, 4. marts 2014 og 23. maj 2014). Støjredegørelsen er baseret på støjmålinger og beregninger udført efter den nordiske beregningsmetode for ekstern støj fra virksomheder, jf. Miljøstyrelsens vejledning om beregning af ekstern støj fra virksomheder. Grænseværdierne er fastsat på baggrund af kendskab til hvilken støjbelastning byggepladsen maksimalt kan give anledning til, således at der ikke fastsættes støjgrænser, som virksomheden ikke kan overholde ved maksimal drift. Center for Miljøbeskyttelse vurderer, at det i prøvningsrapporterne indeholdte er baseret på realistiske forudsætninger under repræsentative driftsforhold."
Dato: 30-05-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne: kollektiv transport

Endeligt svar

Dokumentdato: 03-06-2014
Modtaget: 03-06-2014
Omdelt: 03-06-2014

L 177 - svar på spm. 59 om ministeren – på baggrund af Center for Miljøbeskyttelses støjmålinger – fastholder, at det er grænsen på 60 dB(A), der skal være gældende ved udmåling af kompensation (herunder genhusning), eller den grænse på 70 dB(A), som Center for Miljøbeskyttelse er kommet frem til, fra transportministeren

TRU L 177 - Spm 59 (pdf-version)
Html-version

Endeligt svar

Dokumentdato: 02-06-2014
Modtaget: 02-06-2014
Omdelt: 03-06-2014

L 177 - svar på spm. 59 om ministeren – på baggrund af Center for Miljøbeskyttelses støjmålinger – fastholder, at det er grænsen på 60 dB(A), der skal være gældende ved udmåling af kompensation (herunder genhusning), eller den grænse på 70 dB(A), som Center for Miljøbeskyttelse er kommet frem til, fra transportministeren

TRU L 177 - Spm 59 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 30-05-2014
Modtaget: 30-05-2014
Omdelt: 30-05-2014

Spm. om ministeren – på baggrund af Center for Miljøbeskyttelses støjmålinger – fastholder, at det er grænsen på 60 dB(A), der skal være gældende ved udmåling af kompensation (herunder genhusning), eller den grænse på 70 dB(A), som Center for Miljøbeskyttelse er kommet frem til, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version