MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2014
2014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L177
–
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lignings-
loven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-
ning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 59:
Ministeren bedes oplyse, jf. L 177
–
spm. 58, om ministeren
–
på baggrund af
Center for Miljøbeskyttelses støjmålinger
–
fastholder, at det er grænsen på 60
dB(A), der skal være gældende ved udmåling af kompensation (herunder gen-
husning), eller den grænse på 70 dB(A), som Center for Miljøbeskyttelse er
kommet frem til, og som er den grænse, den maksimale støj fra byggepladsen
kan bringes ned på, idet Center for Miljøbeskyttelse jo netop vurderer, ”at det i
prøvningsrapporterne indeholdte er baseret på realistiske forudsætninger un-
der repræsentative driftsforhold” (påbud, sidste afsnit side 6f) og ”at der med
den nuværende viden ikke kan etableres yderligere støjdæmpende foranstalt-
ninger” (påbud side 5, 3.afsnit), jf. nedenstående citater fra påbuddet: "På bag-
grund af generel erfaring fra metrobyggepladserne, intensivt tilsyn med aktivi-
teterne i Nørrebroparken og dialog med CMT er det Center for Miljøbeskyttel-
ses vurdering, at der med den nuværende viden ikke kan etableres yderligere
støjdæmpende foranstaltninger." De af Center for Miljøbeskyttelse fastsatte
støjgrænser er udtryk for det nødvendige og tilstrækkelige og er fastsat på bag-
grund af støjredegørelse (Prøvningsrapport af 21. november 2013, 9. december
2013, 4. marts 2014 og 23. maj 2014). Støjredegørelsen er baseret på støjmålin-
ger og beregninger udført efter den nordiske beregningsmetode for ekstern støj
fra virksomheder, jf. Miljøstyrelsens vejledning om beregning af ekstern støj fra
virksomheder. Grænseværdierne er fastsat på baggrund af kendskab til hvilken
støjbelastning byggepladsen maksimalt kan give anledning til, således at der
ikke fastsættes støjgrænser, som virksomheden ikke kan overholde ved maksi-
mal drift. Center for Miljøbeskyttelse vurderer, at det i prøvningsrapporterne
indeholdte er baseret på realistiske forudsætninger under repræsentative
driftsforhold."
Svar:
Som oplyst i besvarelsen af TRU L 177
–
Spørgsmål 58 er forskellen på Køben-
havns Kommunes fastsatte støjgrænse og den støjgrænse, der er fastsat i VVM-
redegørelsen, udførligt forklaret i besvarelsen af TRU L 177
–
Spørgsmål 35.