Transportudvalget 2013-14
L 177 Spørgsmål 59
Offentligt
1375988_0001.png
Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
30. maj 2014
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 177
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningsloven. (Suppleren-
de miljømæssige vurderinger, bemyndigelser til at fastsætte regler om forure-
ning og gener fra byggepladserne, kompensation til metrobyggepladsernes
naboer, skattefritagelse for kompensation m.v.).
Af transportministeren (Magnus Heunicke)
Spørgsmål 59
Ministeren bedes oplyse, jf. L 177 – spm. 58, om ministeren – på baggrund af
Center for Miljøbeskyttelses støjmålinger – fastholder, at det er grænsen på
60 dB(A), der skal være gældende ved udmåling af kompensation (herunder
genhusning), eller den grænse på 70 dB(A), som Center for Miljøbeskyttelse
er kommet frem til, og som er den grænse, den maksimale støj fra byggeplad-
sen kan bringes ned på, idet Center for Miljøbeskyttelse jo netop vurderer, ”at
det i prøvningsrapporterne indeholdte er baseret på realistiske forudsætninger
under repræsentative driftsforhold” (påbud, sidste afsnit side 6f) og ”at der
med den nuværende viden ikke kan etableres yderligere støjdæmpende for-
anstaltninger” (påbud side 5, 3.afsnit), jf. nedenstående citater fra påbuddet:
"På baggrund af generel erfaring fra metrobyggepladserne, intensivt tilsyn
med aktiviteterne i Nørrebroparken og dialog med CMT er det Center for Mil-
jøbeskyttelses vurdering, at der med den nuværende viden ikke kan etableres
yderligere støjdæmpende foranstaltninger."
De af Center for Miljøbeskyttelse fastsatte støjgrænser er udtryk for det nød-
vendige og tilstrækkelige og er fastsat på baggrund af støjredegørelse (Prøv-
ningsrapport af 21. november 2013, 9. december 2013, 4. marts 2014 og 23.
maj 2014). Støjredegørelsen er baseret på støjmålinger og beregninger udført
efter den nordiske beregningsmetode for ekstern støj fra virksomheder, jf. Mil-
jøstyrelsens vejledning om beregning af ekstern støj fra virksomheder. Græn-
seværdierne er fastsat på baggrund af kendskab til hvilken støjbelastning byg-
gepladsen maksimalt kan give anledning til, således at der ikke fastsættes
støjgrænser, som virksomheden ikke kan overholde ved maksimal drift. Cen-
ter for Miljøbeskyttelse vurderer, at det i prøvningsrapporterne indeholdte er
baseret på realistiske forudsætninger under repræsentative driftsforhold."
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 2. juni 2014.
Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og
til [email protected].
På udvalgets vegne
Benny Engelbrecht
formand
1/1