Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2013-14

Spørgsmål 711

Ministeren oplyser i sit svar på TRU alm. del – spm. 412, at Trafikstyrelsen har foretaget en stikprøvekontrol, der viser, at 12 ud af 13 børnebusser er ulovlige. På samrådet d. 23. april 2014 oplyste ministeren, at Trafikstyrelsen har bedt synsvirksomhederne undersøge 115 busser, og at en stor del af disse busser er ulovlige. Mange af dem skulle ifølge Trafikstyrelsen allerede være blevet bygget om og lovliggjorte efter at være blevet godkendt af bl.a. Teknologisk Institut. Ministeren svarer følgende på spørgsmål nr. S 414: ”Teknologisk Institut anses af Trafikstyrelsen som et anerkendt prøvningslaboratorium med ekspertise indenfor f.eks. konstruktioners styrke og holdbarhed. Teknologisk Institut kan på denne baggrund foretage en kvalificeret vurdering af fastgørelsen af sikkerhedsseler i busser, hvor det er påkrævet til syn. Det er derfor ikke relevant at foretage egentlige tests med en såkaldt tredimensionel H-punkt testdukke”. I en e-mail i spørgerens besiddelse skriver lederen for et akkrediteret testlaboratorium i Tyskland, ”at det grundlæggende er påkrævet at udføre en måling af sæde og sikkerhedsselen med en tredimensional H-punkt dukke, hvormed sikkerhedsseler og forankringspunkteres effektive placering udmåles, for at leve op til EU reglerne”. I samme e-mail giver lederens bemærkninger om en netop lovliggjort dansk skolebus grund til bekymring: ”Løsningen, som er vist på vedhæftede fotos, viser et selesystem, hvor selen vil forløbe lige over maven på et barn. Under et uheld kan det medføre meget svære kvæstelser i det særligt sårbare område omkring maven. En sikker fastholdelse af menneskekrop, kan kun foretages, hvis selen forløber over hofteknoglen, hvor kraften fra sammenstødet kan optages. Hvis selebåndet eller den hårde selelås trykker på maven, vil det medføre meget svære skader i maveområdet - Det giver kun mening at udstyre et køretøj med sikkerhedsseler, såfremt disse i sig selv ikke udgør en yderligere risiko for kvæstelser, men at selerne virker efter hensigten og reducerer belastningen på passagererne i tilfælde af en ulykke”. Selemonteringen i nævnte skolebus er blevet godkendt af Teknologisk Institut, og er efterfølgende blevet lovliggjort ved blive synet og godkendt for nogle få uger siden. Noget kunne tyde på, at der i katastrofal grad mangler kvalifikationer hos prøvningslaboratoriet og måske også i Trafikstyrelsen. Gør det indtryk på ministeren, at der bliver ved med at dukke nye køretøjer op med ulovlige og farlige selemonteringer, og at et akkrediteret prøvningslaboratorium betegner selemonteringen i en netop lovliggjort skolebus som meget farlig for børnene i tilfælde af et uheld?
Dato: 22-05-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne: transportpolitik
Dokumentdato: 10-09-2014
Modtaget: 10-09-2014
Omdelt: 10-09-2014

TRU alm. del - svar på MFU spm. 711 om at der bliver ved med at dukke nye køretøjer op med ulovlige og farlige selemonteringer, og at et akkrediteret prøvningslaboratorium betegner selemonteringen i en netop lovliggjort skolebus som meget farlig for børnene i tilfælde af et uheld, fra transportministeren

TRU alm del spm 711 (V5) (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 19-06-2014
Modtaget: 19-06-2014
Omdelt: 19-06-2014

TRU alm. del - svar på MFU spm. 711 om at der bliver ved med at dukke nye køretøjer op med ulovlige og farlige selemonteringer, og at et akkrediteret prøvningslaboratorium betegner selemonteringen i en netop lovliggjort skolebus som meget farlig for børnene i tilfælde af et uheld, fra transportministeren

Foreløbigt svar på TRU 711 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 22-05-2014
Modtaget: 22-05-2014
Omdelt: 22-05-2014

MFU spm. om at der bliver ved med at dukke nye køretøjer op med ulovlige og farlige selemonteringer, og at et akkrediteret prøvningslaboratorium betegner selemonteringen i en netop lovliggjort skolebus som meget farlig for børnene i tilfælde af et uheld, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Bilag (pdf-version)
Html-version