Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Spørgsmål 711
Offentligt
1372034_0001.png
Transportudvalget
Til:
Dato:
Transportministeren
22. maj 2014
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 711
Ministeren oplyser i sit svar på TRU alm. del – spm. 412, at Trafikstyrelsen
har foretaget en stikprøvekontrol, der viser, at 12 ud af 13 børnebusser er
ulovlige. På samrådet d. 23. april 2014 oplyste ministeren, at Trafikstyrelsen
har bedt synsvirksomhederne undersøge 115 busser, og at en stor del af dis-
se busser er ulovlige. Mange af dem skulle ifølge Trafikstyrelsen allerede væ-
re blevet bygget om og lovliggjorte efter at være blevet godkendt af bl.a. Tek-
nologisk Institut. Ministeren svarer følgende på spørgsmål nr. S 414: ”Tekno-
logisk Institut anses af Trafikstyrelsen som et anerkendt prøvningslaboratori-
um med ekspertise indenfor f.eks. konstruktioners styrke og holdbarhed. Tek-
nologisk Institut kan på denne baggrund foretage en kvalificeret vurdering af
fastgørelsen af sikkerhedsseler i busser, hvor det er påkrævet til syn. Det er
derfor ikke relevant at foretage egentlige tests med en såkaldt tredimensionel
H-punkt testdukke”. I en e-mail i spørgerens besiddelse skriver lederen for et
akkrediteret testlaboratorium i Tyskland, ”at det grundlæggende er påkrævet
at udføre en måling af sæde og sikkerhedsselen med en tredimensional H-
punkt dukke, hvormed sikkerhedsseler og forankringspunkteres effektive pla-
cering udmåles, for at leve op til EU reglerne”. I samme e-mail giver lederens
bemærkninger om en netop lovliggjort dansk skolebus grund til bekymring:
”Løsningen, som er vist på vedhæftede fotos, viser et selesystem, hvor selen
vil forløbe lige over maven på et barn. Under et uheld kan det medføre meget
svære kvæstelser i det særligt sårbare område omkring maven. En sikker
fastholdelse af menneskekrop, kan kun foretages, hvis selen forløber over
hofteknoglen, hvor kraften fra sammenstødet kan optages. Hvis selebåndet
eller den hårde selelås trykker på maven, vil det medføre meget svære skader
i maveområdet - Det giver kun mening at udstyre et køretøj med sikkerheds-
seler, såfremt disse i sig selv ikke udgør en yderligere risiko for kvæstelser,
men at selerne virker efter hensigten og reducerer belastningen på passage-
rerne i tilfælde af en ulykke”. Selemonteringen i nævnte skolebus er blevet
godkendt af Teknologisk Institut, og er efterfølgende blevet lovliggjort ved bli-
ve synet og godkendt for nogle få uger siden. Noget kunne tyde på, at der i
katastrofal grad mangler kvalifikationer hos prøvningslaboratoriet og måske
også i Trafikstyrelsen. Gør det indtryk på ministeren, at der bliver ved med at
dukke nye køretøjer op med ulovlige og farlige selemonteringer, og at et ak-
krediteret prøvningslaboratorium betegner selemonteringen i en netop lovlig-
gjort skolebus som meget farlig for børnene i tilfælde af et uheld?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Torsten
Schack Pedersen (V).
Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på Torsten.Schack.Peder-
[email protected] og til [email protected].
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På udvalgets vegne
Benny Engelbrecht
formand
2/2