Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1382049_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. juni 2014
2014-2304
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 711:
Ministeren oplyser i sit svar på TRU alm. del
spm. 412, at Trafikstyrelsen har
foretaget en stikprøvekontrol, der viser, at 12 ud af 13 børnebusser er ulovlige.
På samrådet d. 23. april 2014 oplyste ministeren, at Trafikstyrelsen har bedt
synsvirksomhederne undersøge 115 busser, og at en stor del af disse busser er
ulovlige. Mange af dem skulle ifølge Trafikstyrelsen allerede være blevet bygget
om og lovliggjorte efter at være blevet godkendt af bl.a. Teknologisk Institut.
Ministeren svarer
følgende på spørgsmål nr. S 414: ”Teknologisk Institut anses
af Trafikstyrelsen som et anerkendt prøvningslaboratorium med ekspertise
indenfor f.eks. konstruktioners styrke og holdbarhed. Teknologisk Institut kan
på denne baggrund foretage en kvalificeret vurdering af fastgørelsen af sikker-
hedsseler i busser, hvor det er påkrævet til syn. Det er derfor ikke relevant at
foretage egentlige tests med en såkaldt tredimensionel H-punkt
testdukke”. I
en e-mail i spørgerens besiddelse skriver lederen for et akkrediteret testlabora-
torium i Tyskland, ”at det grundlæggende er påkrævet at udføre en måling af
sæde og sikkerhedsselen med en tredimensional H-punkt dukke, hvormed sik-
kerhedsseler og forankringspunkteres effektive placering udmåles, for at leve
op til EU
reglerne”. I samme e-mail
giver lederens bemærkninger om en netop
lovliggjort dansk skolebus grund til bekymring: ”Løsningen, som er vist på
vedhæftede fotos, viser et selesystem, hvor selen vil forløbe lige over maven på
et barn. Under et uheld kan det medføre meget svære kvæstelser i det særligt
sårbare område omkring maven. En sikker fastholdelse af menneskekrop, kan
kun foretages, hvis selen forløber over hofteknoglen, hvor kraften fra sammen-
stødet kan optages. Hvis selebåndet eller den hårde selelås trykker på maven,
vil det medføre meget svære skader i maveområdet - Det giver kun mening at
udstyre et køretøj med sikkerhedsseler, såfremt disse i sig selv ikke udgør en
yderligere risiko for kvæstelser, men at selerne virker efter hensigten og redu-
cerer
belastningen på passagererne i tilfælde af en ulykke”. Selemonteringen i
nævnte skolebus er blevet godkendt af Teknologisk Institut, og er efterfølgende
blevet lovliggjort ved blive synet og godkendt for nogle få uger siden. Noget
kunne tyde på, at der i katastrofal grad mangler kvalifikationer hos prøvnings-
laboratoriet og måske også i Trafikstyrelsen. Gør det indtryk på ministeren, at
der bliver ved med at dukke nye køretøjer op med ulovlige og farlige selemonte-
ringer, og at et akkrediteret prøvningslaboratorium betegner selemonteringen i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382049_0002.png
en netop lovliggjort skolebus som meget farlig for børnene i tilfælde af et
uheld?
Svar:
Det har ikke været muligt at besvare spørgsmålet inden for svarfristen.
Spørgsmålet forventes endeligt besvaret inden udgangen af august.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke