Fremsat den 12. december 2012 af social-
og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om social pension og lov om
individuel boligstøtte
(Frivillig overgang til
førtidspension efter lov om social pension)
§ 1
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1006 af 19. august 2010, som
ændret ved § 2 i lov nr. 326 af 11. april 2012 og
§ 8 i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 44, stk. 1, ændres
»jf. dog stk. 4« til: »jf. dog stk. 4 og
5«.
2. I
§ 44 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5. Personer,
der har ret til førtidspension efter reglerne i denne lov,
overgår efter anmodning herom til ret til
førtidspension efter lov om social pension. Anmodning, om
overgang til førtidspension efter lov om social pension kan
indgives til Udbetaling Danmark i perioden fra den 1. juni 2013 til
den 31. december 2013. Anmodningen skal indgives skriftligt eller
digitalt.«
§ 2
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 783 af 9. juli 2012, som ændret
ved lov nr. 1386 af 28. december 2011, § 1 i lov nr. 326
af 11. april 2012 og § 7 i lov nr. 928 af 18. september
2012, foretages følgende ændring:
1. § 52, stk. 1, affattes
således:
»Staten afholder udgifterne til
pension efter § 12 og kapitel 2 a. Kommunen afholder 65
pct. af udgifterne til pension efter § 16. Staten
afholder de resterende 35 pct. af udgifterne. Udgifter til
førtidspension for pensionister, der er overgået til
ret til førtidspension efter denne lov, jf. § 44,
stk. 5, i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., afholdes af
henholdsvis staten og kommunen med den samme forholdsmæssige
procentsats, som staten og kommunen hidtil har afholdt udgifterne
til den pågældendes grundbeløb og
pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.«
§ 3
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 663 af 14. juni 2011, som ændret
ved § 5 i lov nr. 1364 af 28. december 2011 og
§ 3 i lov nr. 326 af 11. april 2012, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4
a. Personer, der er tilkendt førtidspension eller
invaliditetsydelse, eller for hvem der var påbegyndt en sag
herom inden den 1. januar 2003, og som den 1. juni 2013 eller
senere vælger at overgå til førtidspension efter
lov om social pension, kan modtage boligsikring efter reglerne i
denne lov, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Stk. 2. Stk. 1 finder
anvendelse, uanset om personen har modtaget boligydelse forud for
overgangen til førtidspension efter lov om social
pension.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. april 2013.
§ 5
Stk. 1. Udbetaling
Danmark skal senest den 31. maj 2013 give modtagere af
førtidspension og modtagere af invaliditetsydelse efter lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. skriftlig meddelelse om ret
til overgang til retten til førtidspension efter lov om
social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., som affattet ved lovens § 1,
nr. 2.
Stk. 2. Udbetaling
Danmark og kommunen skal på hver sit myndighedsområde
vejlede førtidspensionister, der anmoder herom, om
konsekvenser ved at overgå til førtidspension efter
lov om social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., som affattet ved lovens § 1,
nr. 2. Vejledningen skal gives på baggrund af pensionistens
konkrete aktuelle forhold.
Stk. 3. Personer, der
har anmodet Udbetaling Danmark om overgang til ret til
førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2, er omfattet af
ret til førtidspension efter lov om social pension med
virkning fra den 1. i den måned, der følger efter den
nærmeste måned efter anmodning er indgivet, jf. dog
stk. 8.
Stk. 4. For personer,
der er overgået til førtidspension efter lov om social
pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., som affattet ved lovens § 1,
nr. 2, udbetaler Udbetaling Danmark et korrektionsbeløb for
perioden fra 1. januar 2013 og indtil den 1. i den måned,
hvori der er ret til førtidspension efter lov om social
pension, dog længst indtil 31. december 2013.
Korrektionsbeløbet opgøres som forskellen mellem det
faktisk udbetalte grundbeløb, pensionstillæg,
førtidsbeløb, invaliditetsbeløb, den ekstra
tillægsydelse og erhvervsudygtighedsbeløb i den
måned, hvori der anmodes om overførsel af ret til
førtidspension efter lov om social pension, og den
første månedlige udbetaling af førtidspension
efter lov om social pension, jf. stk. 3. Korrektionsbeløbet
ydes for hver af de måneder, hvori der er udbetalt
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
i 2013. Et negativt samlet korrektionsbeløb sættes til
nul. Korrektionsbeløbet udbetales sammen med den
første månedlige udbetaling af førtidspension
efter lov om social pension. Korrektionsbeløbet er
skattefrit.
Stk. 5. Udgifter til
korrektionsbeløbet, jf. stk. 4, afholdes af henholdsvis
staten og kommunen. Staten og kommunen afholder udgifterne til
korrektionsbeløbet med den samme forholdsmæssige
procentsats, som staten og kommunen hidtil har afholdt udgifterne
til den pågældendes grundbeløb og
pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Stk. 6. Udbetaling
Danmarks afgørelse om korrektionsbeløb, jf. stk. 4,
kan påklages til Ankestyrelsen, jf. § 64 a i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Stk. 7. For personer,
der efter § 44, stk. 5, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., som affattet ved lovens § 1,
nr. 2, har ret til førtidspension efter lov om social
pension, omfatter retten til at modtage pension i udlandet ikke
førtidspensionens pensionstillæg.
Stk. 8. Ved overgang til
førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2,
videreføres de rettigheder og pligter efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., der fremgår af lovens
§ 2, § 3, stk. 1-3, § 4,
§ 5, § 8 og § 9.
Stk. 9. Ved overgang til
førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2, finder
§ 32 b i lov om social pension om den første
pensionsberegning ikke anvendelse. Pensionen fastsættes og
omregnes efter § 39 i lov om social pension.
Stk. 10. Ved overgang
til førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2, udbetales
førtidspension månedsvis forud, hvis
førtidspensionen efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., blev udbetalt forud.
Stk. 11. Ved overgang
til førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2, indbetales
bidrag til ATP, jf. § 33 a i lov om social pension, med
virkning fra den 1. i den måned, hvor den
pågældende har ret til førtidspension efter
reglerne i lov om social pension.
Stk. 12. Krav på
tilbagebetaling af pension, jf. §§ 42 og 43 i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. kan fratrækkes i
korrektionsbeløbet, jf. § 5, stk. 4. Hvis kravet
ikke kan dækkes i korrektionsbeløbet, fratrækkes
det resterende krav i pensionen efter § 32 i lov om
social pension.
Stk. 13.
Direktøren for Pensionsstyrelsen kan udøve de
beføjelser, som kommunerne og Udbetaling Danmark har efter
lovens § 1, nr. 2, § 2, nr. 1, og
§ 5, stk. 1-12, vedrørende førtidspension,
der ydes i henhold til forordning (EF) nr. 883/04 om koordinering
af de sociale sikringsordninger, i henhold til overenskomster med
andre stater samt førtidspension, der i øvrigt ydes
til personer med bopæl i udlandet, efter regler i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. og efter lov om social pension.
§ 6
Boligsikring efter lovens § 3, nr. 1,
ydes tidligst med virkning fra begyndelsen af den måned, der
følger nærmest efter den første
udbetalingsmåned for førtidspension efter lov om
social pension. For personer, der modtager boligydelse, omregner
Udbetaling Danmark administrativt boligydelsen til
boligsikring.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
1. | Indledning og baggrund for forslaget |
2. | Lovforslagets hovedpunkter |
| 2.1. | Generelt |
| 2.2. | Gældende regler |
| | 2.2.1. | Førtidspension efter ny
ordning |
| | 2.2.2. | Førtidspension efter gammel
ordning |
| 2.3. | Forslag om overgang fra gammel til ny
førtidspensionsordning |
| | 2.3.1. | Administrativ overgang til ny
ordning |
| | 2.3.2. | Videreførsel af rettigheder og
pligter ved overgang til ny førtidspension |
| | 2.3.3. | Ændrede rettigheder ved overgang til
ny ordning |
| | 2.3.4. | Nye rettigheder ved overgang til ny
ordning |
| 2.4. | Overgang til førtidspension efter
ny ordning ved bopæl i udlandet |
| 2.5. | Ikrafttrædelse og
korrektionsbeløb |
| | 2.5.1. | Ikrafttræden |
| | 2.5.2. | Anmodning om overgang |
| | 2.5.3. | Korrektionsbeløb |
| 2.6. | Orientering og vejledning før
overgangen |
| 2.7. | Afholdelse af udgifter til
førtidspension |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Hørte myndigheder og
organisationer |
9. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser |
1.
Indledning og baggrund for forslaget
Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det Konservative Folkeparti
har den 22. juni 2012 indgået aftale om 2012-skattereformen,
der skaber ny vækst og flere jobs, og som forøger
gevinsten ved at være i arbejde. Med henblik på at
bidrage til den sociale balance i 2012-skattereformen er parterne
bl.a. enige om, at førtidspensionister, der modtager
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
(gammel ordning), skal have mulighed for frivilligt at overgå
til at modtage førtidspension efter lov om social pension
(ny ordning). Det er særligt de førtidspensionister,
som modtager den laveste førtidspension efter gammel
ordning, der kan opnå en fremgang i
rådighedsbeløbet ved at overgå til
førtidspension efter den ny ordning.
2012-skatteaftalen er udmøntet ved love nr. 920 - 928 af
18. september 2012, mens udmøntningen af
2012-skattereformens mulighed for at overgå fra gammel til ny
førtidspensionsordning udmøntes ved
nærværende lovforslag.
Lovforslaget giver førtidspensionister efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. mulighed for frivillig overgang til
førtidspension efter lov om social pension.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Generelt
Reglerne og strukturen for førtidspension efter gammel
ordning og førtidspension efter ny ordning er
væsentlig forskellige, og mulighederne for ydelser og tilskud
knyttet til ordningerne er ligeledes meget forskellige.
Disse forskelle indebærer, at det for nogle
førtidspensionister efter gammel ordning vil være en
økonomisk fordel at overgå til førtidspension
efter ny ordning, mens det for andre vil være en
økonomisk fordel fortsat at modtage førtidspension
efter gammel ordning. Om overgang til førtidspension efter
ny ordning vil være en fordel for den enkelte
førtidspensionist afhænger af en række
individuelle forhold, herunder fx forhold vedrørende
indtægt, helbred, bolig, samlivsstatus og familie.
Førtidspensionister efter gammel ordning, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2, skal derfor
have mulighed for vejledning om fordele og ulemper ved at
overgå til førtidspension efter lov om social pension.
Vejledningen kan alene gives på baggrund af aktuelle forhold,
da der ikke kan tages højde for fremtidige ændringer i
pensionistens individuelle forhold, herunder fx forhold
vedrørende indtægt, helbred, bolig og familie.
Med lovforslaget indføres en administrativ
overgangsordning, hvorefter førtidspensionister i perioden
1. juni til 31. december 2013 kan anmode Udbetaling Danmark om
overgang til førtidspension efter lov om social pension.
Udbetaling Danmark overfører herefter den
pågældende til at være omfattet af lov om social
pension med de konsekvenser, der følger heraf.
Lovforslaget indebærer, at førtidspensionisterne
vil modtage forhøjelsen med tilbagevirkende kraft fra den 1.
januar 2013, idet der udbetales et skattefrit
korrektionsbeløb, som tilnærmelsesvis kompenserer for
forskellen mellem den faktisk udbetalte førtidspension efter
den gamle ordning og den mulige udbetalte førtidspension
efter den nye ordning i perioden fra 1. januar 2013 og indtil den
måned, hvorfra førtidspensionisten er overgået
til den nye ordning. Korrektionsbeløbet kan alene udbetales
for måneder i 2013. Korrektionsbeløbet omfatter ikke
en præcis beregning, der kompenserer for forskelle i
udbetalte ydelser efter gammel ordning og ny ordning for perioden
fra 1. januar 2013 til 31. december 2013, men alene en forskel i
udbetalte forsørgelsesydelser efter gammel og ny ordning
umiddelbart før og efter overgang til ny ordning.
Korrektionsbeløbet omfatter dermed heller ikke afledte
konsekvenser i forhold til fx udbetalte personlige tillæg,
helbredstillæg, boligstøtte, merudgiftsydelse m.v.
2.2.
Gældende regler
2.2.1.
Førtidspension efter ny ordning
Med virkning fra 1. januar 2003 trådte nye regler om
førtidspension i kraft (ny ordning). Efter den nye ordning
er det en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at
personens arbejdsevne er varigt nedsat, og at nedsættelsen er
af et sådant omfang, at pågældende uanset
mulighederne for støtte efter den sociale lovgivning eller
anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil
være i stand til at blive selvforsørgende ved
indtægtsgivende arbejde. Førtidspensionen kan
frakendes, hvis der sker en væsentlig forbedring af
arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan
være selvforsørgende ved indtægtsgivende
arbejde.
Førtidspensionen efter ny ordning består af
én skattepligtig ydelse, der skal dække almindelige
forsørgelsesudgifter, og ydelsen er dermed alene
kompensation for manglende indtjening ved erhverv. Merudgifter
på grund af handicap kompenseres via § 100 i lov om
social service. Førtidspensionister omfattet af ny ordning
indbetaler obligatorisk ATP-bidrag.
Førtidspensionen nedsættes på baggrund af
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers
supplerende indtægter.
2.2.2.
Førtidspension efter gammel ordning
Efter den gamle ordning blev førtidspensionen tilkendt
på baggrund af nedsættelsen af erhvervsevnen. Den
tilkendte pensionsform afhang af, om erhvervsnedsættelsen var
omkring 100 pct., 66 pct. eller 50 pct.
Der er fire typer førtidspension efter gammel ordning,
der hver består af en række ydelser:
Højeste førtidspension: Grundbeløb,
pensionstillæg, erhvervsudygtighedsbeløb samt et
invaliditetsbeløb
Mellemste førtidspension: Grundbeløb,
pensionstillæg samt et invaliditetsbeløb
Forhøjet almindelig førtidspension:
Grundbeløb, pensionstillæg, et
førtidsbeløb og en ekstra tillægsydelse
Almindelig førtidspension: Grundbeløb,
pensionstillæg og en ekstra tillægsydelse.
Grundbeløb, pensionstillæg og
erhvervsudygtighedsbeløb er skattepligtige.
Grundbeløb nedsættes på baggrund af
pensionistens supplerende indtægter, mens
pensionstillægget nedsættes på baggrund af
pensionistens og en eventuel samlevers/ægtefælles
supplerende indtægter. De øvrige beløb og
tillæg er skattefrie og nedsættes ikke på
baggrund af supplerende indtægter.
Herudover kan der efter gammel ordning ydes
helbredstillæg, varmetillæg og personlige tillæg,
hvis betingelserne herfor er opfyldt.
Endvidere har førtidspensionister på gammel ordning
mulighed for at få tilkendt bistands- eller
plejetillæg, få børnetilskud som
førtidspensionist og boligydelse efter
boligstøtteloven. I henhold til overgangsregler har
førtidspensionister på gammel ordning desuden ret til
at få beregnet førtidspension som fortsat enlig og
udbetalt erhvervsudygtighedsbeløb, invaliditetsbeløb
og førtidsbeløb som 65- og 66-årig efter
overgang til folkepension.
Endelig har førtidspensionister på gammel ordning
mulighed for at få hjælp til dækning af
nødvendige handicapbetingede merudgifter efter lov om social
service, hvis de tillige er bevilget borgerstyret personlig
assistance efter § 96 i samme lov.
Førtidspensionister på gammel ordning, der ikke
tillige er bevilget borgerstyret personlig assistance, er ikke
omfattet af merudgiftsydelsens personkreds.
Det bemærkes, at det i det fremsatte lovforslag nr. L 53,
Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af
den aktive beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,
lov om social pension og flere andre love (Reform af
førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af
ressourceforløb, rehabiliteringsteams,
fleksløntilskud m.v.), § 12, nr. 2,
foreslås, at førtidspensionister på gammel
ordning, der tillige er bevilget kontant tilskud til
ansættelse af hjælper efter § 95 i lov om
social service, også bliver omfattet af merudgiftsydelsens
personkreds.
Førtidspensionen kan ikke frakendes, men for
førtidspensionister under 60 år, kan pensionen
gøres hvilende, hvis førtidspensionistens
indtægt ved personligt arbejde forventes vedvarende at
overstige det dobbelte af grundbeløbet. Hvis pensionen er
gjort hvilende, har den pågældende ret til
invaliditetsydelse.
Der kan ikke foretages nytilkendelse af førtidspension
efter gammel ordning, men der kan foretages forhøjelse af en
allerede tilkendt førtidspension og tilkendes
førtidspension til en modtager af invaliditetsydelse.
Personer, der er omfattet af lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
(gammel ordning) kan efter de gældende regler ikke
overgå til at modtage førtidspension efter lov om
social pension.
2.3. Forslag
om overgang fra gammel til ny førtidspensionsordning
2.3.1.
Administrativ overgang til ny ordning
Det foreslås, at en førtidspensionist efter gammel
ordning frivilligt kan anmode om at overgå til
førtidspension efter reglerne i lov om social pension. For
at sikre klarhed om, hvorvidt en anmodning er indgivet, skal
anmodningen være skriftlig eller digital. Der skal ikke
træffes en afgørelse om ret til førtidspension
efter lov om social pension. Hvis en førtidspensionist
vælger at overgå til den ny ordning, vil der være
tale om en rent administrativ overgang, og pensionistens
arbejdsevne skal således ikke vurderes efter de nye regler.
Førtidspensionisten overgår til den ny ordning med
virkning fra den 1. i den måned, der følger efter den
nærmeste måned efter anmodningen er indgivet.
Pensionisten bliver herved omfattet af de vilkår og
rettigheder, der gælder efter lov om social pension. Det
betyder bl.a., at en førtidspensionist, der vælger at
overgå til ny ordning, kan frakendes førtidspensionen,
hvis arbejdsevnen fx efterfølgende er forbedret
væsentligt i forhold til det tidspunkt, hvor pensionisten
overgår til at være omfattet af lov om social
pension.
2.3.2.
Videreførsel af rettigheder og pligter ved overgang til ny
førtidspension
Det foreslås, at ved overgang til førtidspension
efter lov om social pension, videreføres de rettigheder og
pligter som den enkelte pensionist har opnået i forbindelse
med tilkendelse af førtidspension efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., efter denne lovs almindelige
betingelser. Rettigheder og pligter svarer som udgangspunkt til de
tilsvarende rettigheder og pligter efter de almindelige betingelser
for ret til førtidspension efter lov om social pension.
Det betyder fx, at rettigheder og pligter vedrørende
tilkendelsestidspunkt, bopælskrav og optjening
videreføres efter førtidspensionistens overgang til
førtidspension efter lov om social pension. En
førtidspensionist efter gammel ordning, der modtager nedsat
pension på grund af optjeningsreglerne - brøkpension -
vil have ret og pligt til førtidspension efter ny ordning
på baggrund af den samme brøk.
Efter lov om social pension sker den første beregning af
pension på grundlag af den forventede fremtidige
indtægt.
Det foreslås, at pensionen efter overgang til
førtidspension efter lov om social fastsættes og
omregnes efter § 39 i lov om social pension, det vil sige
efter aktuel og ikke forventet fremtidig indtægt, da
elementerne i indtægtsgrundlaget for beregning af
førtidspension efter den gamle ordning er kendt af
Udbetaling Danmark.
Førtidspension efter gammel ordning udbetales
månedsvis bagud til personer, der har opnået ret til
førtidspension efter den 1. januar 1999. Til personer, der
har opnået ret til førtidspension den 1. januar 1999
eller tidligere, udbetales førtidspensionen månedsvis
forud.
Det foreslås, at ved overgang fra førtidspension
efter gammel ordning til førtidspension efter ny ordning,
udbetales førtidspension månedsvis forud, hvis
førtidspensionen efter gammel ordning hidtil har været
udbetalt månedsvis forud. Derved fortsætter
pensionsudbetalingen som hidtil.
Det foreslås, at krav på tilbagebetaling af pension
efter gammel ordning kan fratrækkes i det foreslåede
korrektionsbeløb ved overgang til førtidspension
efter ny ordning. Hvis kravet ikke kan dækkes i
korrektionsbeløbet fratrækkes det resterende krav i
pensionen efter lov om social pension.
2.3.3.
Ændrede rettigheder ved overgang til ny ordning
Der gælder en række særlige regler og
vilkår, som det for nogle førtidspensionister er
vigtigt at være opmærksom på, når det skal
vurderes, om det samlet set er en fordel at overgå til
førtidspension efter ny ordning. Regler og rettigheder har
forskellig betydning for de enkelte førtidspensionister.
Nedenfor nævnes ydelser og tillæg, der kan have
væsentlig betydning for den enkeltes valg af frivillig
overgang til førtidspension efter lov om social pension.
Varmetillæg og
helbredstillæg
Efter § 17 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
kan der ydes personligt tillæg til betaling af varmeudgifter
og udgifter til petroleum.
Efter § 18 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
kan der ydes helbredstillæg til pensionistens egne udgifter
til medicin, tandproteser, briller og fodbehandling.
Hvis en førtidspensionist overgår til
førtidspension efter ny ordning, kan der ikke længere
udbetales personligt tillæg til varmeudgifter og udgifter til
petroleum samt helbredstillæg.
Personligt tillæg
Efter § 17 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
kan der ydes personligt tillæg til
førtidspensionister, hvis økonomiske forhold er
særlig vanskelige. Kommunen træffer afgørelse
herom efter en nærmere konkret og individuel vurdering af
pensionistens økonomiske forhold. Personligt tillæg
kan ydes, når det økonomiske behov ikke kan
afhjælpes gennem private midler eller støtte efter
anden lovgivning. Tillægget kan ydes som et
engangsbeløb eller som en løbende ydelse.
En førtidspensionist, som modtager nedsat pension
på grund af optjeningsreglerne - brøkpension - kan
efter ansøgning om personligt tillæg få
dækket et eventuelt ekstra hjælpebehov.
Hvis en førtidspensionist overgår til
førtidspension efter ny ordning, kan der ikke længere
udbetales personligt tillæg.
Bistands- og plejetillæg
Efter § 16 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
kan der tilkendes bistandstillæg til personer i alderen fra
18 år til folkepensionsalderen sammen med pension.
Tillæg kan tilkendes personer, der er blinde eller
stærkt svagsynede, eller hvis invaliditet medfører, at
pågældende stadig må have personlig bistand af
andre. Plejetillæg kan tilkendes i stedet for
bistandstillæg, hvis invaliditeten kræver vedvarende
pleje eller tilsyn, der gør det nødvendigt, at der
stadig er en anden person til stede. Personer, der ved overgangen
til folkepension modtog bistands- eller plejetillæg, bevarer
disse tillæg, jf. § 36 i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension.
Hvis en førtidspensionist overgår til
førtidspension efter ny ordning, kan der ikke længere
udbetales bistands- eller plejetillæg. Det gælder
også for fremtiden, når førtidspensionisten
overgår til folkepension.
Fortsat enlig status efter
overgangsregler
Efter § 63 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
udbetales pensionstillæg efter satsen som enlige efter
§ 48, stk. 1, nr. 3, og tillæg som følge af
høj skat efter § 62 også til personer, der
før den 26. april 1990 var ugifte eller separerede og havde
ret til førtidspension, medmindre et nyt samlivsforhold er
indledt på det nævnte tidspunkt eller senere.
Efter § 26, stk. 2, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. kan personer, der lever i et
samlivsforhold, hvor den ene eller begge har modtaget social
pension fra før den 1. marts 1999 betragtes som enlige i
forhold til opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
beregning af pensionstillæg m.v.
Hvis en gift eller samlevende førtidspensionist
overgår til førtidspension efter ny ordning, vil
pensionisten være berettiget til pension efter lov om social
pension og dermed være berettiget til førtidspensionen
efter satsen for gift/samlevende og beregningen foretages på
baggrund af reglerne om indtægtsgrundlag og
indtægtsregulering for gifte/samlevende.
Fortsat udbetaling af
erhvervsudygtighedsbeløb, invaliditetsbeløb og
førtidsbeløb som 65- og 66-årig
Personer, som har fået tilkendt førtidspension
eller invaliditetsydelse med virkning fra før den 1. januar
2002, og som umiddelbart inden folkepensionsalderen modtager
førtidsbeløb, invaliditetsbeløb eller
erhvervsudygtighedsbeløb efter den gamle ordning har ret til
at bevare disse tillæg som 65- og 66-årig. Det
fremgår af § 65 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Hvis en førtidspensionist overgår til
førtidspension efter ny ordning, kan der ikke udbetales
erhvervsudygtighedsbeløb, invaliditetsbeløb og
førtidsbeløb som 65- og 66-årig
folkepensionist.
Børnetilskud til
pensionister
Efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag er førtidspensionister efter gammel
ordning berettiget til børnetilskud efter de regler, der
gælder for modtagere af folkepension.
Hvis en førtidspensionist overgår til
førtidspension efter ny ordning, kan der ikke udbetales
ordinært børnetilskud og særligt
børnetilskud som følge af status som
førtidspensionist efter gammel ordning.
Boligstøtte
Efter gældende regler modtager førtidspensionister
efter gammel ordning boligydelse efter boligstøtteloven
svarende til de regler, der gælder for folkepensionister. Det
fremgår af ikrafttrædelsesbestemmelsen i lov nr. 285 af
25. april 2001 om ændring af lov om social pension og andre
love, (Førtidspensionsreform), jf. nævnte lovs
§ 6, stk. 8.
Det foreslås, at personer der overgår fra regler om
førtidspension efter gammel ordning til
førtidspension efter ny ordning samtidig overgår fra
reglerne om boligydelse til de regler om boligsikring, der
gælder for førtidspensionister på ny ordning,
jf. boligstøtteloven. Dermed stilles
førtidspensionister efter ny ordning ens i relation til
boligstøttereglerne.
2.3.4. Nye
rettigheder ved overgang til ny ordning
Førtidspensionen efter lov om social pension ydes med
ét samlet beløb, som er fuldt og almindeligt
skattepligtigt. Niveauet for førtidspension for en enlig
svarer til niveauet for dagpenge, mens ydelsen til
førtidspensionister, der er gift eller samlevende,
udgør 85 pct. heraf. Førtidspensionen
indtægtsreguleres efter pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers indtægter.
Førtidspensionsydelsen dækker almindelige
forsørgelsesudgifter. For førtidspensionister
indeholder lov om social pension alene regler om kompensation for
manglende indtjening ved erhverv.
Indbetaling af ATP-bidrag
Førtidspensionister omfattet af gammel ordning kan
på frivillig basis være omfattet af ATP-ordningen.
Førtidspensionister omfattet af ny ordning er forpligtet til
at indbetale ATP-bidrag.
Det foreslås, at førtidspensionister efter overgang
til ny ordning indbetaler ATP-bidrag fra tidspunktet for overgang
til førtidspension efter lov om social pension.
Førtidspensionister efter gammel ordning, der hidtil
frivilligt har været omfattet af ATP-ordningen overgår
administrativt til den obligatoriske ATP-ordning.
Hjælp efter anden
lovgivning
Førtidspensionister efter ny ordning har på lige
fod med andre borgere mulighed for at søge om hjælp
efter den sociale lovgivning. Fx kan der ydes kompensation for
handicapbetingede merudgifter mv. efter lov om social service og
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik.
Hjælp efter lov om social
service
Førtidspensionister efter lov om social pension har
på lige fod med øvrige borgere mulighed for at
søge om hjælp til dækning af nødvendige
merudgifter ved den daglige livsførelse efter
§ 100 i lov om social service. Hjælp til
dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige
livsførelse gives til personer mellem det fyldte 18.
år og folkepensionsalderen med varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne. Det er en betingelse, at merudgifterne er en
konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes
efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i lov om social
service. Som eksempler på merudgifter kan nævnes
merudgifter til individuel befordring, håndsrækninger
og handicaprettede kurser.
Hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik
Førtidspensionister efter lov om social pension har
på lige fod med øvrige borgere mulighed for at
søge om hjælp i særlige tilfælde efter
aktivlovens kapitel 10 og 10 a. Der kan være tale om
hjælp til bl.a. rimeligt begrundede enkeltudgifter,
hjælp til medicin mv.
Førtidspensionister, der ikke modtager fuld
førtidspension på grund af betingelserne om optjening,
det vil sige, at de alene modtager en brøkpension, har
mulighed for at søge supplerende kontanthjælp efter
§ 27 a i lov om aktiv socialpolitik.
2.4.
Overgang til førtidspension efter ny ordning ved bopæl
i udlandet
Førtidspensionister efter gammel ordning, der modtager
pension ved fast bopæl i udlandet, får efter
lovforslaget også mulighed for at anmode om overgang til ny
førtidspension.
Førtidspensionister med fast bopæl i
EU/EØS-lande og Schweiz har i medfør af EF-forordning
803/04 ret til at få udbetalt den fulde
førtidspension.
Efter de gældende regler i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. har førtidspensionister med fast
bopæl uden for EU/EØS og Schweiz ikke ret til at
modtage pensionstillægget, ligesom de indgåede
overenskomster om social sikring mellem Danmark og andre lande
heller ikke giver mulighed for at modtage pensionstillægget
ved fast bopæl i et overenskomstland.
Det foreslås ved en ændring af lov om social pension
i det fremsatte lovforslag nr. L 53, Forslag til Lov om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om
social pension og flere andre love (Reform af førtidspension
og fleksjob, herunder indførelse af ressourceforløb,
rehabiliteringsteams, fleksløntilskud m.v.), § 11,
nr. 1 og nr. 10, at der indføres et pensionstillæg som
en del af førtidspensionen, og at pensionstillægget
ikke vil kunne udbetales i udlandet efter § 3, stk. 5, i
lov om social pension.
Det forslås endvidere i L 53, § 21, nr. 10, at
§ 3, stk. 5, i lov om social pension, som affattet ved
§ 11, nr. 1 i L 53 ikke finder anvendelse for
førtidspensionister, der den 1. januar 2013 har ret til
førtidspension efter lov om social pension under fast
bopæl i udlandet, så længe
førtidspensionisten har uafbrudt fast bopæl i et ikke
EU/EØS-land eller Schweiz.
Det foreslås tilsvarende i denne lov, at for pensionister,
der overgår fra ret til førtidspension efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. til førtidspension efter lov om
social pension, omfatter retten til at modtage
førtidspension i udlandet ikke den del af
førtidspensionen efter pensionsloven, der udgøres af
pensionstillægget, jf. det ovenfor nævnte fremsatte
lovforslag nr. L 53.
Førtidspensionister efter gammel ordning har ikke
mulighed for at modtage pensionstillæg ved fast bopæl i
udlandet efter lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. Ved at
gøre det til en betingelse for at overgå fra gammel
ordning til ny ordning, at pensionstillægget, jf. lovforslag
nr. L 53 heller ikke vil kunne udbetales ved fast bopæl i
udlandet, sker der en højere grad af ligestilling mellem
disse to pensionsordninger.
Lovforslag nr. L 53, Forslag til Lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om aktiv
socialpolitik, lov om social pension og flere andre love (Reform af
førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af
ressourceforløb, rehabiliteringsteams,
fleksløntilskud m.v.) er ved fremsættelsen af dette
lovforslag under behandling i Folketinget. Afhængigt af
hvordan behandlingen af lovforslag L 53 falder ud, kan det
være nødvendigt, at fremsætte
ændringsforslag til dette lovforslag.
Førtidspensionister med fast bopæl i
EU/EØS-lande og Schweiz har i medfør af EF-forordning
883/2004 ret til den fulde førtidspension ved bopæl i
disse lande. Førtidspensionister efter lov om social pension
har ret til førtidspensionen - det vil sige hele
førtidspensionen - efter overenskomster med USA, Indien,
Sydkorea og Filippinerne. Det gælder også i de
tilfælde, hvor førtidspensionisten efter regler i
denne lov overgår fra førtidspension efter regler i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension til førtidspension efter
lov om social pension.
2.5.
Ikrafttrædelse og korrektionsbeløb
2.5.1.
Ikrafttræden
Det foreslås af administrative grunde, at loven
træder i kraft den 1. april 2013. Herved får Udbetaling
Danmark, der den 1. marts 2013 overtager myndighedsansvaret for
udbetaling af førtidspension, mulighed for at administrere
overgangen til førtidspension efter lov om social
pension.
Det foreslås, at førtidspensionisterne kan anmode
om overgang til førtidspension efter lov om social pension i
perioden 1. juni til 31. december 2013. Da det med skatteaftalen
var forudsat, at reglerne om overgang til førtidspension
efter lov om social pension kunne få helårsvirkning for
2013, foreslås det, at der for førtidspensionister,
der i løbet af 2013 vælger at overgå til
førtidspension efter lov om social pension, udbetales et
korrektionsbeløb, der i 2013 kompenserer for, at
førtidspensionen efter lov om social pension ikke udbetales
med virkning fra 1. januar 2013, jf. afsnit 2.5.3.
Med det foreslåede tidspunkt for lovens ikrafttræden
og muligheden for at modtage korrektionsbeløb med
tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2013 får
førtidspensionisten bedre tid til at overveje, om
pensionisten vil vælge at overgå til
førtidspension efter ny ordning.
For førtidspensionister omfattet af lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. gælder de regler, som disse
førtidspensionister er omfattet af indtil
førtidspensionisten overgår til reglerne om
førtidspension efter lov om social pension. Det betyder fx,
at førtidspensionisten er omfattet af reglerne for
boligydelse, og at der ses isoleret på boligydelsen, så
længe pensionisten er omfattet af disse regler. Når
førtidspensionisten overgår til førtidspension
efter reglerne om social pension, kan førtidspensionisten i
stedet for boligydelse modtage boligsikring. Der ses herefter
isoleret på boligsikringen fra tidspunktet for overgang til
førtidspension efter lov om social pension.
2.5.2.
Anmodning om overgang
Det foreslås, at anmodning om overgang til
førtidspension efter lov om social pension kan indgives i
perioden fra 1. juni til 31. december 2013. Herved får
førtidspensionisten bedre tid til at overveje og
træffe et valg inden for den afgrænsede periode.
Endvidere giver perioden fra 1. juni til 31. december 2013
Udbetaling Danmark og kommunerne tid til at give den enkelte
pensionist vejledning om, hvorvidt det på baggrund af de
aktuelle forhold vil være en fordel for den enkelte at
overgå til førtidspension efter lov om social pension.
Med ret til udbetaling af et korrektionsbeløb med
tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2013 får det mindre
betydning fra hvilket tidspunkt i perioden 1. juni til 31. december
2013 førtidspensionisten overgår til
førtidspension efter lov om social pension.
2.5.3.
Korrektionsbeløb
I aftalen om 2012-skattereformen er det forudsat, at overgang
fra gammel til ny førtidspension vil have
helårsvirkning for 2013.
Det foreslås, at der udbetales et korrektionsbeløb
for perioden fra 1. januar 2013 og indtil den 1. i den måned,
hvori der er ret til førtidspension efter lov om social
pension, dog længst indtil 31. december 2013.
Korrektionsbeløbet opgøres som forskellen mellem det
udbetalte grundbeløb, pensionstillæg,
førtidsbeløb, invaliditetsbeløb, den ekstra
tillægsydelse og erhvervsudygtighedsbeløb i den
måned, hvori der anmodes om overgang til
førtidspension efter lov om social pension, og den
første månedlige udbetaling af førtidspension
efter lov om social pension. Korrektionsbeløbet ydes for
hver af de måneder, hvori der er udbetalt
førtidspension efter gammel ordning i 2013.
Det foreslås, at korrektionsbeløbet opgøres
på baggrund af forskellen i de faktisk udbetalte
pensionsbeløb, som pensionisten har ret til i
anmodningsmåneden og i måneden for den første
udbetaling af førtidspension efter lov om social pension.
Det vil sige efter fradrag for skat mv. Korrektionsbeløbet
gøres med lovforslaget skattefrit.
Det foreslås, at et eventuelt samlet negativt
korrektionsbeløb sættes til nul. Det betyder, at
fastsættelse af korrektionsbeløbet ikke kan blive en
ulempe for førtidspensionisten.
Udbetaling Danmarks afgørelse om korrektionsbeløb
kan indbringes for Ankestyrelsen.
2.6.
Orientering og vejledning før overgangen
Det foreslås, at Udbetaling Danmark senest den 31. maj
2013 giver modtagere af førtidspension og modtagere af
invaliditetsydelse, jf. § 21, stk. 1. , efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. meddelelse om ret til overgang til
førtidspension efter lov om social pension.
Det foreslås endvidere, at Udbetaling Danmark og kommunen
efter pensionistens anmodning skal vejlede
førtidspensionisterne om konsekvenserne ved at overgå
til førtidspension efter reglerne i lov om social pension.
Det forudsættes, at førtidspensionisten får en
grundig vejledning på baggrund af pensionistens konkrete og
aktuelle forhold. Udbetaling Danmark vejleder og stiller
pensionsberegner til rådighed i forhold til
forsørgelsesydelse, boligstøtte og varmetillæg,
mens kommunen vejleder om muligheden for hjælp efter
aktivloven, herunder § 27 a, og hjælp efter lov om
social service, herunder merudgiftsydelse i lovens § 100,
der eventuelt kan ydes i stedet for helbredstillæg og
personlige tillæg.
Endvidere forudsættes det, at Udbetaling Danmark og
kommunen inden for hver deres myndighedsområde giver
pensionisten en overordnet generel vejledning om hvilke muligheder
for tillæg og ydelser pensionisten i fremtiden vil blive
omfattet af ved at overgå til førtidspension efter lov
om social pension. Udbetaling Danmark og kommunerne kan fx
indgå en aftale om i fællesskab at give en sådan
overordnet generel vejledning til de personer, der er omfattet af
gammel ordning.
Udbetaling Danmark og kommunen har ikke mulighed for at give
egentlig rådgivning eller individuel konkret vejledning, der
tager højde for mulige fremtidige forhold.
Førtidspensionisten må således selv vurdere de
fremtidige individuelle forhold, fx vedrørende samliv,
helbred, indtægt mv., der kan have væsentlig betydning
for, om det for den enkelte pensionist på sigt vil være
en økonomisk fordel at overgå til
førtidspension efter lov om social pension.
Det bemærkes, at det er den enkelte pensionist, der tager
beslutningen om overgang til førtidspension efter lov om
social pension, og at hverken Udbetaling Danmark eller den enkelte
kommune kan pålægges erstatningsansvar som følge
af, at førtidspensionisten fortryder sit valg.
En frivillig anmodning om overgang fra førtidspension
efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v. har bindende virkning. Det
betyder, at førtidspensionisten ikke har mulighed for at
fortryde sin anmodning om overgang til førtidspension efter
lov om social pension, når pensionisten først har
indgivet anmodning om overgang til førtidspension efter lov
om social pension, Udbetaling Danmark og kommunen skal vejlede
herom.
2.7.
Afholdelse af udgifter til førtidspension
Efter gældende regler i lov om social pension refunderes
kommunernes udgifter til førtidspension efter loven med 35
pct. Efter gældende regler i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. afhænger størrelsen af
statens refusion af kommunerne udgifter til førtidspension
bl.a. af tilkendelsestidspunktet. Refusionen af
førtidspension efter gammel ordning er henholdsvis 100 pct.,
50 pct. og 35 pct. Det foreslås, at udgifterne til
førtidspension for pensionister, der er overgået til
førtidspension efter lov om social pension, afholdes af
henholdsvis staten og kommunerne med den samme
forholdsmæssige procentsats, som kommunerne hidtil har
afholdt udgifterne til grundbeløb og pensionstillæg
efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v.
Det foreslås endvidere, at henholdsvis staten og
kommunerne afholder udgifterne til korrektionsbeløbet med
den samme forholdsmæssige procentsats, som staten og
kommunerne hidtil har afholdt udgifterne til den
pågældende pensionists grundbeløb og
pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det skønnes, at 115.000 borgere i 2013 modtager
førtidspension efter reglerne i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Det vurderes, at ca. 32 pct. vil
overgå til at være omfattet af reglerne i lov om social
pension.
Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser, når
der tages højde for merudgifter til merudgiftsydelsen til
voksne med nedsat funktionsevne samt modgående besparelser i
personlige tillæg, helbredstillæg, boligydelse og
børnetilskud til førtidspensionister efter gammel
ordning, er merudgifter på 1.393 mio. kr. i 2013 faldende til
1.202 mio. kr. i 2016. Heraf vurderes lovforslaget at
medføre administrative merudgifter i 2013 til
rådgivning af førtidspensionister, herunder fx
udgifter til informationsbrev, telefonrådgivning,
sagsbehandling samt digital pensionsberegner på i alt 18 mio.
kr., hvoraf 12 mio. kr. er kommunale merudgifter.
Forslaget medfører mindreudgifter for staten til
personlige tillæg herunder helbredstillæg,
boligstøtte og børnetilskud på i alt 40 mio.
kr. i 2013, 39 mio. kr. i 2014, 38 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. i
2016. Forslaget medfører mindreudgifter for kommunerne til
personlige tillæg herunder helbredstillæg på 5
mio. kr. i 2013-2016. Forslaget medfører merudgifter for
staten til førtidspension og merudgiftsydelse til voksne
på i alt 945 mio. kr. i 2013, 897 mio. kr. i 2014, 874 mio.
kr. i 2015 og 826 mio. kr. i 2016. Forslaget medfører
merudgifter for kommunerne til førtidspension og
merudgiftsydelse til voksne på 475 mio. kr. i 2013, 452 mio.
kr. i 2014, 439 mio. kr. i 2015 og 416 mio. kr. i 2016. Efter skat
udgør de offentlige merudgifter 430 mio. kr. i 2013 faldende
til 370 mio. kr. i 2016 og 70 mio. kr. varigt.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
Tabel 2. Økonomiske og administrative konsekvenser
|
Mio. kr., 2013 p/l | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2020 | Varigt |
Førtidspension | 1.345 | 1.278 | 1.244 | 1.177 | 1.009 | 235 |
ATP-bidrag | 52 | 49 | 48 | 45 | 39 | 9 |
Personlige tillæg, herunder
helbredstillæg | -10 | -10 | -10 | -9 | -8 | -2 |
Boligstøtte | -25 | -24 | -23 | -22 | -19 | -4 |
Særligt børnetilskud | -10 | -10 | -10 | -9 | -8 | -2 |
Merudgiftsydelse til voksne | 23 | 22 | 21 | 20 | 17 | 4 |
Rådgivning ifm. overgang | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
I alt | 1.393 | 1.305 | 1.270 | 1.202 | 1.029 | 240 |
Heraf | | | | | | |
Statslige udgifter | 911 | 858 | 836 | 791 | 677 | 158 |
Kommunale udgifter | 482 | 447 | 434 | 411 | 352 | 82 |
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt til høring hos
Ankestyrelsen, Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, ATP, DA,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Det Centrale Handicapråd, DI, Foreningen af
Førtidspensionister, Foreningen af socialchefer i Danmark,
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Forsikring og Pension, KL, Kommunernes
Revision, Ældre Sagen, LO, Rådet for Socialt Udsatte,
Udbetaling Danmark og Ældremobiliseringen.
| | | 9. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter/Mindreindtægter | Økonomiske konsekvenser for staten
og kommuner | Forslaget medfører mindreudgifter
for staten til personlige tillæg, herunder
helbredstillæg, boligstøtte og børnetilskud
på i alt 40 mio. kr. i 2013, 39 mio. kr. i 2014, 38 mio. kr.
i 2015 og 35 mio. kr. i 2016. Forslaget medfører
mindreudgifter for kommunerne til personlige tillæg, herunder
helbredstillæg på 5 mio. kr. i 2013-2016. | Forslaget medfører merudgifter for
staten til førtidspension og merudgiftsydelse til voksne
på i alt 945 mio. kr. i 2013, 897 mio. kr. i 2014, 874 mio.
kr. i 2015 og 826 mio. kr. i 2016. Forslaget medfører
merudgifter for kommunerne til førtidspension og
merudgiftsydelse til voksne på 475 mio. kr. i 2013, 452 mio.
kr. i 2014, 439 mio. kr. i 2015 og 416 mio. kr. i 2016. | Administrative konsekvenser for staten og
kommuner | Ingen | Forslaget medfører administrative
udgifter i 2013 til rådgivning og sagsbehandling på 6
mio. kr. til staten og 12 mio. kr. til kommunerne. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., kan førtidspension tilkendt efter § 14, stk.
1-3, og invaliditetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 1,
ikke frakendes, og der kan ikke ske overflytning til en lavere
pensionsform. Kommunalbestyrelsen kan dog frakende ydelser eller
overflytte ydelsesmodtageren til en lavere pension efter anmodning
fra modtageren, medmindre det vurderes at være til skade for
pågældende.
Der foreslås en konsekvensændring i stk. 1, som
følge af forslaget som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2 om mulighed for at overgå til ret til
førtidspension efter reglerne i lov om social pension.
Til nr. 2
Efter gældende regler har førtidspensionister
omfattet af lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. ikke mulighed
for at overgå til eller få tilkendt
førtidspension efter lov om social pension. En person, der
er omfattet af lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., har mulighed
for at få ændringer i pensionen inden for rammerne i
denne lov. Det kan fx være forhøjelse af mellemste
førtidspension til højeste førtidspension,
eller tilkendelse af en førtidspension til en person, der
hidtil alene har modtaget invaliditetsydelse.
Det foreslås, at personer, der har ret til
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., kan anmode Udbetaling Danmark om at overgå til ret til
førtidspension efter reglerne i lov om social pension.
Det foreslås endvidere, at anmodning om overgangen kan
indgives i perioden fra den 1. juni til den 31. december 2013.
Herved får førtidspensionisten mulighed for at
overveje og træffe et valg inden for en konkret
afgrænset periode, hvor Udbetaling Danmark og kommunerne skal
stå til rådighed med et vejledningsberedskab.
Det foreslås herudover, at anmodningen om overgang skal
indgives skriftligt eller digitalt, det kan fx være via brev
eller e-mail. Ved at forlange skriftligt eller digital anmodning,
undgår man tvivl om, hvorvidt pensionisten har anmodet om at
overgå til førtidspension efter lov om social pension.
Førtidspensionister, der ikke selv har mulighed for at
anmode skriftligt eller digitalt, kan få hjælp hertil
af kommunen.
Det foreslås desuden, at når Udbetaling Danmark
modtager en anmodning om at overgå fra ret til
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
til førtidspension efter lov om social pension,
overfører Udbetaling Danmark administrativt
førtidspensionisten til at være omfattet af lov om
social pension. Personer, der ikke tidligere har modtaget
førtidspension, men alene invaliditetsydelse, skal tilkendes
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., før de kan overgå til førtidspension
efter lov om social pension. Invaliditetsydelsesmodtagere har i
princippet ret til førtidspension efter gammel ordning, hvis
erhvervsindtægten ikke er til hinder for en tilkendelse.
Personer, der har fået pensionen gjort hvilende, kan anmode
om få pensionsudbetalingen genoptaget efter denne lov og
herefter efter anmodning frivilligt overgå til
førtidspension efter lov om social pension. Udbetaling
Danmark træffer ikke afgørelse om overgang til
førtidspension efter lov om social pension. Overgangen sker
administrativt. Det betyder bl.a. at retten til
førtidspension efter lov om social pension kan opnås
på denne måde, uden at der er taget konkret stilling
til om betingelserne i § 16 i lov om social pension er
opfyldt. Herudover er der endvidere konsekvenser, som følge
af overgangen, jf. bemærkningerne til § 5.
Til § 2
Til nr. 1
Staten afholder udgifterne til pension efter § 12 og
kapitel 2 a. Kommunen afholder 65 pct. af udgifterne til pension
efter § 16. Staten afholder de resterende 35 pct. af
udgifterne. Udgifter til førtidspension for pensionister,
der er overgået til ret til førtidspension efter denne
lov, jf. § 44, stk. 5, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. afholdes af henholdsvis staten og
kommunen med den samme forholdsmæssige procentsats, som
staten og kommunen hidtil har afholdt udgifterne til den
pågældendes grundbeløb og pensionstillæg
efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v.
Efter gældende regler i lov om social pension afholder
staten kommunernes udgifter til folkepension og opsat pension.
Kommunernes udgifter til førtidspension afholdes af staten
med 35 pct. Med virkning fra 1. marts 2013, hvor udbetaling af
folke- og førtidspension foretages af Udbetaling Danmark,
afholder staten udgifterne til folkepension og opsat pension.
Kommunen afholder 65 pct. af udgifterne til pension efter lovens
§ 16, mens staten afholder de resterende 35 pct. af
udgifterne, jf. § 1, nr. 39 i lov nr. 326 af 11. april
2012 om fordeling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og
Udbetaling Danmark.
Efter de gældende regler i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., afholdes kommunernes udgifter til
førtidspensionens grundbeløb og pensionstillæg
af staten med 35 pct. og af kommunerne med 65 pct. Efter
§ 67 i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension afholder staten og
kommunerne pensionen med henholdsvis 100 pct., 50 pct., og 35 pct.,
afhængig af tidspunktet for tilkendelse eller
forhøjelsen af pensionen.
Det foreslås, at udgifterne til førtidspensionen
for førtidspensionister, der overgår fra
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
til førtidspension efter lov om social pension, afholdes af
staten og af kommunerne med den samme forholdsmæssige
procentsats, som staten og kommunerne hidtil har afholdt udgifterne
til førtidspensionistens grundbeløb og
pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Til § 3
Til nr. 1
Efter gældende regler er personer, der er tilkendt
førtidspension eller invaliditetsydelse, eller for hvem der
er påbegyndt sag herom inden den 1. januar 2003 også
efter udgangen af 2002 berettiget til boligydelse efter de regler i
lov om individuel boligstøtte, der gælder for
modtagere af folkepension. Det følger af
overgangsbestemmelsen i § 6, stk. 8, i lov nr. 285 af 25.
april 2001 (Førtidspensionsreform). .
Det foreslås i stk. 1, at personer, der er tilkendt
førtidspension eller invaliditetsydelse, eller for hvem der
var påbegyndt en sag herom inden den 1. januar 2003, og som
fra den 1. juni 2013 vælger at overgå til
førtidspension efter lov om social pension kan modtage
boligsikring efter reglerne i denne lov, hvis betingelserne i
øvrigt er opfyldt. I stk. 2 præciseres, at den
foreslåede regel gælder, uanset om den
pågældende hidtil har modtaget boligydelse.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2013. Udbetaling Danmark overtager myndighedsansvaret for
udbetaling af førtidspension fra den 1. marts 2013. Ved at
fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet til den 1. april
2013 får Udbetaling Danmark mulighed for at forberede
opgavevaretagelsen i forbindelse med overgang fra
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
til førtidspension efter lov om social pension. Endvidere
får Udbetaling Danmark mulighed for at udvikle
beregnerfunktionalitet, som førtidspensionisterne kan
benytte i forbindelse med deres overvejelser om overgang til
førtidspension efter ny ordning. Herved får
førtidspensionisterne mulighed for at modtage vejledning om
konsekvenserne ved at overgå til førtidspension efter
lov om social pension.
Indtil tidspunktet for den enkeltes overgang til
førtidspension efter lov om social pension finder de
gældende regler i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
anvendelse i forhold til fordeling af udgifterne mellem staten og
kommunerne til førtidspensionen i forhold til den enkelte
pensionist. Se bemærkningerne til § 2, nr. 1.
Korrektionsbeløbet, har virkning fra den 1. januar 2013.
Herved gives der mulighed for, at førtidspensionister, der i
perioden fra den 1. juni og indtil den 31. december 2013 frivilligt
vælger at overgå fra gammel til ny
førtidspension kan få udbetalt et
korrektionsbeløb ved overgangen til ny
førtidspension, og at korrektionsbeløbet
fastsættes med virkning fra den 1. januar 2013.
Korrektionsbeløbet kan kun fastsættes til et positivt
beløb eller 0. Staten og kommunerne afholder udgifterne til
korrektionsbeløbet med den samme forholdsmæssige
procentsats, som kommunerne hidtil har afholdt udgifterne til
pensionistens grundbeløb og pensionstillæg efter lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.
Til § 5
Til stk. 1
Det foreslås, at modtagere af førtidspension og
modtagere af invaliditetsydelse efter § 21, stk. 1, i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., får en skriftlig
meddelelse fra Udbetaling Danmark om muligheden for frivillig
overgang fra ret til førtidspension efter reglerne i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension mv. til ret til førtidspension efter
reglerne i lov om social pension.
Det foreslås, at Udbetaling Danmark skal orientere
personkredsen senest den 31.maj 2013. Herved får modtagere af
invaliditetsydelse mulighed for at få genoptaget
førtidspensionsudbetalingen eller få tilkendt
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
i forbindelse med, at der bliver mulighed for at anmode om overgang
til ny førtidspension med virkning fra den 1. juni 2013, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til stk. 2
Det foreslås, at Udbetaling Danmark og kommunen skal
vejlede førtidspensionisten om fordele og ulemper ved at
overgå til førtidspension efter reglerne i lov om
social pension. Det forudsættes, at
førtidspensionisten får en grundig vejledning på
baggrund af pensionistens konkrete og aktuelle forhold. Hvis en
borger har et særligt behov og ikke kan modtage vejledningen
via skrift eller pr. telefon, kan Udbetaling Danmark henvise
borgeren til kommunens borgerservicecenter, jf. §§ 2
og 3 i lov om Udbetaling Danmark.
Endvidere forudsættes det, at Udbetaling Danmark og
kommunen på hver sit myndighedsområde giver
pensionisten en overordnet generel vejledning om, hvilke muligheder
for tillæg og ydelser pensionisten i fremtiden vil blive
afskåret fra ved at overgå til førtidspension
efter lov om social pension, ligesom førtidspensionisten
overordnet skal vejledes generelt om de muligheder for tillæg
og ydelser, som en førtidspensionist efter lov om social
pension har mulighed for at modtage. Forpligtelsen til at give
generel vejledning på sit eget myndighedsområde
supplerer bestemmelsen i § 3 i lov om Udbetaling Danmark
og § 5 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. Det betyder, at Udbetaling Danmark skal
give en overordnet generel vejledning om, hvilke muligheder for
tillæg og ydelser på Udbetaling Danmarks område,
der kan bortfalde eller ydes, som følge af overgang til
førtidspension efter ny ordning. Herudover kan Udbetaling
Danmark henvise borgeren til helhedsorienteret vejledning i
kommunen. Udbetaling Danmark og kommunerne kan fx indgå en
aftale om i fællesskab at give en sådan overordnet
generel vejledning til de personer, der er omfattet af lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Udbetaling Danmark og kommunen har ikke mulighed for at give en
individuel konkret vejledning i forhold til fremtidige forhold, da
pensionistens fremtidige individuelle forhold, fx vedrørende
samliv, helbred, indtægt mv., har en væsentlig
betydning for, om det for den enkelte pensionist på sigt vil
have en økonomisk fordel ved at overgå til
førtidspension efter lov om social pension.
En frivillig indgivet anmodning om overgang fra
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
har bindende virkning. Det betyder, at førtidspensionisten
ikke har mulighed for at fortryde, når anmodning om overgang
til førtidspension efter lov om social pension er
indgivet.
Til stk. 3
Det foreslås, at Udbetaling Danmark med virkning fra den
1. i den måned, der følger efter den nærmeste
måned efter anmodning om frivillig overgang til
førtidspension efter lov om social pension er indgivet
skriftligt eller digitalt, overfører den
pågældende til at være omfattet af reglerne om
førtidspension i lov om social pension. Hvis
førtidspensionisten fx den 15. august 2013 anmoder
Udbetaling Danmark om at overgå til førtidspension
efter lov om social pension, vil førtidspensionisten
være omfattet af lov om social pension med virkning fra 1.
oktober 2013. Det vil sige, at de rettigheder og pligter, der
følger af at være omfattet af lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. som udgangspunkt bortfalder med udgangen
af september måned 2013, mens de rettigheder, der
følger af at være omfattet af lov om social pension
indtræder med virkning fra 1. oktober 2013. Herved gives der
mulighed for rettidigt at udbetale den ny førtidspension
også til førtidspensionister, der skal have
førtidspensionen udbetalt forud. Se bemærkningerne til
§ 5, stk. 10.
Udbetaling Danmark skal ikke træffe afgørelse om at
overgå til førtidspension efter lov om social pension.
Overgangen sker administrativt og uden klageadgang.
Til stk. 4
I aftalen om en skattereform er det forudsat, at overgang fra
gammel til ny førtidspension får helårsvirkning
i 2013.
Det foreslås, at der udbetales et korrektionsbeløb
for perioden fra 1. januar 2013 og indtil den 1. i den måned,
hvori der er ret til førtidspension efter lov om social
pension, dog længst til 31. december 2013.
Korrektionsbeløbet opgøres som forskellen mellem det
faktisk udbetalte grundbeløb, pensionstillæg,
førtidsbeløb, invaliditetsbeløb, den ekstra
tillægsydelse og erhvervsudygtighedsbeløb i den
måned, hvori der anmodes om overgang til
førtidspension efter lov om social pension, og den
første månedlige udbetaling af førtidspension
efter lov om social pension, som pensionisten er berettiget til.
Korrektionsbeløbet ydes for hver af de måneder, hvori
der er udbetalt førtidspension efter gammel ordning i 2013.
Korrektionsbeløbet gøres med lovforslaget
skattefrit.
Det foreslås, at et samlet negativt
korrektionsbeløb sættes til nul. Det betyder, at
fastsættelse af korrektionsbeløbet ikke kan blive en
ulempe for førtidspensionisten.
Korrektionsbeløbet udbetales sammen med den første
månedlige udbetaling af førtidspension efter lov om
social pension.
Til stk. 5
Det foreslås, at staten og kommunerne afholder udgifterne
til korrektionsbeløbet med den samme forholdsmæssige
procentsats, som kommunerne hidtil har afholdt udgifterne til
pensionistens grundbeløb og pensionstillæg efter lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.
Til stk. 6
Det foreslås, at Udbetaling Danmarks afgørelse om
korrektionsbeløb kan indbringes for Ankestyrelsen, jf.
retssikkerhedslovens § 64 a.
Til stk. 7
Det foreslås ved en ændring af lov om social pension
i det fremsatte lovforslag nr. L 53, Forslag til Lov om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om
social pension og flere andre love (Reform af førtidspension
og fleksjob, herunder indførelse af ressourceforløb,
rehabiliteringsteams, fleksløntilskud m.v.), § 11,
nr. 1 og nr. 10, at der indføres et pensionstillæg som
en del af førtidspensionen, og at pensionstillægget
ikke vil kunne udbetales i udlandet efter § 3, stk. 5 i
lov om social pension. Det forslås endvidere i L 53,
§ 21, nr. 10, at § 3, stk. 5 i lov om social
pension, som affattet ved § 11, nr. 1 i L 53 ikke finder
anvendelse for førtidspensionister, der den 1. januar 2013
har ret til førtidspension efter lov om social pension under
fast bopæl i udlandet, så længe
førtidspensionisten har uafbrudt fast bopæl i et ikke
EU/EØS-land eller Schweiz.
Det foreslås tilsvarende i denne lov, at for pensionister,
der overgår fra ret til førtidspension efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. til førtidspension efter lov om
social pension, omfatter retten til at modtage
førtidspension i udlandet ikke den del af
førtidspensionen efter pensionsloven, der udgøres af
pensionstillægget, jf. det ovenfor nævnte fremsatte
lovforslag nr. L 53.
Førtidspensionister efter gammel ordning har ikke
mulighed for at modtage pensionstillæg ved fast bopæl i
udlandet efter lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. Ved at
gøre det til en betingelse for at overgå fra gammel
ordning til ny ordning, at pensionstillægget, jf. lovforslag
nr. L 53 heller ikke vil kunne udbetales ved fast bopæl i
udlandet, sker der en højere grad af ligestilling mellem
disse to pensionsordninger.
Lovforslag nr. L 53, Forslag til Lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om aktiv
socialpolitik, lov om social pension og flere andre love (Reform af
førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af
ressourceforløb, rehabiliteringsteams,
fleksløntilskud m.v.) er ved fremsættelsen af dette
lovforslag under behandling i Folketinget. Afhængigt af
hvordan behandlingen af lovforslag L 53 falder ud, kan det
være nødvendigt, at fremsætte
ændringsforslag til dette lovforslag.
Førtidspensionister med fast bopæl i
EU/EØS-lande og Schweiz har i medfør af EF-
forordning 883/2004 ret til den fulde førtidspension ved
bopæl i disse lande. Førtidspensionister efter lov om
social pension har ret til førtidspensionen - det vil sige
hele førtidspensionen - efter overenskomster med USA,
Indien, Sydkorea og Filippinerne. Det gælder også i de
tilfælde, hvor førtidspensionisten efter regler i
denne lov overgår fra førtidspension efter regler i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension til førtidspension efter
lov om social pension.
Til stk. 8
Det foreslås, at ved overgang til førtidspension
efter lov om social pension, jf. lovens § 1, nr. 2,
videreføres de rettigheder og pligter som den enkelte
pensionist har opnået i forbindelse med tilkendelse af
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., efter denne lovs almindelige betingelser i § 2,
§ 3, stk. 1 - 3, § 4, § 5,
§ 8 og § 9. Betingelserne svarer som
udgangspunkt til de tilsvarende almindelige betingelser for ret til
førtidspension efter lov om social pension.
Det betyder fx, at rettigheder og pligter vedrørende
tilkendelsestidspunkt, bopælskrav og optjening
videreføres efter førtidspensionistens overgang til
førtidspension efter lov om social pension.
En førtidspensionist efter gammel ordning, som modtager
nedsat pension på grund af optjeningsreglerne -
brøkpension - kan efter ansøgning om et personligt
tillæg eventuelt få dækket et ekstra
hjælpebehov via et engangsbeløb eller som et
løbende personligt tillæg. Kommunen træffer
afgørelse på baggrund af en konkret individuel
vurdering.
Som en konsekvens af overgang til førtidspension efter
lov om social pension, afskæres muligheden for at yde
personligt tillæg. Derimod får personer, der ikke
modtager fuld førtidspension efter lov om social pension
på grund af betingelserne om optjening, mulighed for at
ansøge om hjælp efter § 27 a i lov om aktiv
socialpolitik.
Til stk. 9
Efter lov om social pension § 32 b sker den
første beregning af pension på grundlag af den
forventede fremtidige indtægt opgjort efter § 32
a.
Det foreslås, at pensionen efter overgang til
førtidspension efter lov om social pension fastsættes
og omregnes efter § 39 i lov om social pension, dvs.
efter den aktuelle indkomst, da elementerne i
indtægtsgrundlaget for beregning af førtidspension
efter den gamle ordning er kendt af Udbetaling Danmark.
Til stk. 10
Efter § 64 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
udbetales førtidspensionen månedsvis bagud til
personer, der har opnået ret til førtidspension efter
den 1. januar 1999. Til personer, der har opnået ret til
førtidspension den 1. januar 1999 eller tidligere udbetales
førtidspensionen månedsvis forud.
Det foreslås, at ved overgang fra førtidspension
efter gammel ordning til førtidspension efter ny ordning,
udbetales førtidspension månedsvis forud, hvis
førtidspensionen efter gammel ordning hidtil har været
udbetalt månedsvis forud.
Til stk.11
Efter § 32 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
kan personer, der modtager førtidspension efter loven
vælge på frivillig basis at være omfattet af
ATP-ordningen, jf. § 33 a i lov om social pension. Efter
§ 33 a i lov om social pension skal der indbetales
ATP-bidrag for personer, der modtager førtidspension efter
loven.
Det foreslås, at der ved overgang til
førtidspension efter lov om social pension indbetales bidrag
til ATP, jf. § 33 a i lov om social pension med virkning
fra den 1. i måneden, der følger efter nærmeste
måned efter anmodningen om overgang fra gammel til ny
førtidspensionsordning, det vil sige samtidig med at den
pågældende overgår til førtidspension
efter lov om social pension.
Det foreslås endvidere, at førtidspensionister
efter gammel ordning, der hidtil frivilligt har været
omfattet af ATP-ordningen overgår administrativt til at
være omfattet af § 33 a i lov om social
pension.
Til stk. 12
Efter lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension, skal en pensionist,
der har tilsidesat sin oplysningspligt efter lovens § 41
eller i øvrigt mod bedre vidende uberettiget modtaget
pension, tilbagebetale det beløb, der er modtaget med
urette. Efter lovens § 43 kan kommunalbestyrelsen
undtagelsesvis træffe beslutning om tilbagebetaling af
personlige tillæg. Med virkning fra den 1. marts 2013
overgår myndighedsansvaret for udbetaling af
førtidspension til Udbetaling Danmark, jf. lov nr. 326 af
11. april 2012. Det fremgår endvidere af denne lov, jf.
§ 26, stk. 6, at krav, som kommunen måtte have mod
borgeren den 1. marts 2013 som udgangspunkt overgår til
Udbetaling Danmark
Det foreslås, at ved overgang til førtidspension
efter lov om social pension kan krav på tilbagebetaling af
pension, jf. §§ 42 og 43 i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. fratrækkes i
korrektionsbeløbet, jf. lovforslagets § 5, stk. 4.
Hvis kravet ikke kan dækkes i korrektionsbeløbet
fratrækkes det resterende krav i pensionen efter
§ 32 i lov om social pension.
Til stk. 13
Efter de gældende regler i lov om social pension og i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., kan direktøren for
Pensionsstyrelsen udøve de beføjelser, som kommunerne
har efter disse love vedrørende pension, der skal ydes efter
forordning (EF) nr. 883/04 om koordinering af de sociale
sikringsordninger. Det samme gælder for pension, der ydes
efter regler i overenskomster med andre stater. Ved lov nr. 326 af
11. april 2012 om ændring af forskellige love som
følge af etableringen af Udbetaling Danmark og om
ophævelse af lov om ændring af regler for statens
udbetaling af refusion af kommunernes udgifter i henhold til den
sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (Fordeling af
myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmark m.v.)
overgår en del af kommunernes opgaver vedrørende
social pension til Udbetaling Danmark med virkning fra 1. marts
2013.
Det foreslås, at direktøren for Pensionsstyrelsen
kan udøve de beføjelser, som kommunerne og Udbetaling
Danmark har efter denne lov.
Til § 6
Det foreslås, at boligsikring ydes tidligst med virkning
fra begyndelsen af den måned, der følger nærmest
efter den første udbetalingsmåned for
førtidspension efter lov om social pension. Herved får
førtidspensionister, der overgår til
førtidspension efter lov om social pension, og som får
pensionen udbetalt månedsvis bagud, mulighed for at få
udbetalt en måneds førtidspension efter lov om social
pension umiddelbart inden boligstøtten udbetales som
boligsikring, i stedet for som boligydelse.
For personer, der modtager boligydelse omregner Udbetaling
Danmark administrativt boligydelsen til boligsikring.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1006
af 19. august 2010, som ændret ved § 2 i lov nr.
326 af 11. april 2012 og § 8 i lov nr. 928 af 18.
september 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 44. Pension tilkendt efter
§ 14, stk. 1-3, og invaliditetsydelse tilkendt efter
§ 21, stk. 1, kan ikke frakendes, og der kan ikke
ske overflytning til en lavere pensionsform, jf. dog
stk. 4. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilkende højere pension, hvis der
er sket en væsentlig forringelse af erhvervsevnen, jf.
§ 15. Stk. 3.
Bistands- og plejetillæg tilkendt efter § 16 og
invaliditetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 2. ,
skal frakendes, hvis betingelserne for at modtage ydelserne ikke
længere er opfyldt. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan frakende ydelser eller overflytte
ydelsesmodtageren til en lavere pension, jf. stk. 1, efter
anmodning fra modtageren, medmindre det vurderes at være til
skade for pågældende. | | 1. I § 44, stk. 1, ændres
»jf. dog stk. 4« til: »jf. dog stk. 4 og
5«. | | | 2. I § 44 indsættes som stk. 5: | | | »Stk.
5. Personer, der har ret til førtidspension efter
reglerne i denne lov, overgår efter anmodning herom til ret
til førtidspension efter lov om social pension. Anmodning,
om overgang til førtidspension efter lov om social pension
kan indgives til Udbetaling Danmark i perioden fra den 1. juni 2013
til den 31. december 2013. Anmodningen skal indgives skriftligt
eller digitalt.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 783 af 9. juli 2012, som ændret
ved lov nr. 1386 af 28. december 2011, § 1 i lov nr. 326
af 11. april 2012 og § 7 i lov nr. 928 af 18. september
2012, foretages følgende ændring: | | | | § 52. Staten afholder udgifterne til
pension efter § 12 og kapitel 2 a. Kommunen afholder 65
pct. af udgifterne til pension efter § 16. Staten
afholder de resterende 35 pct. af udgifterne. Stk. 2. … Stk. 3. … | | 1. § 52, stk. 1, affattes
således: »Staten afholder udgifterne til
pension efter § 12 og kapitel 2 a. Kommunen afholder 65
pct. af udgifterne til pension efter § 16. Staten
afholder de resterende 35 pct. af udgifterne. Udgifter til
førtidspension for pensionister, der er overgået til
ret til førtidspension efter denne lov, jf. § 44,
stk. 5, i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., afholdes af
henholdsvis staten og kommunen med den samme forholdsmæssige
procentsats, som staten og kommunen hidtil har afholdt udgifterne
til den pågældendes grundbeløb og
pensionstillæg efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om
individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 663
af 14. juni 2011, som ændret ved § 5 i lov nr. 1364
af 28. december 2011, og § 3 i lov nr. 326 af 11. april
2012, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 4 indsættes: »§ 4
a. Personer, der er tilkendt førtidspension eller
invaliditetsydelse, eller for hvem der var påbegyndt en sag
herom inden den 1. januar 2003, og som den 1. juni 2013 eller
senere vælger at overgå til førtidspension efter
lov om social pension, kan modtage boligsikring efter reglerne i
denne lov, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. Stk. 2. Stk.
1 finder anvendelse, uanset om personen har modtaget boligydelse
forud for overgangen til førtidspension efter lov om social
pension.« | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2013. | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1.
Udbetaling Danmark skal senest den 31. maj 2013 give modtagere af
førtidspension og modtagere af invaliditetsydelse efter lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. skriftlig meddelelse om ret
til overgang til retten til førtidspension efter lov om
social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., som affattet ved lovens § 1,
nr. 2. Stk. 2.
Udbetaling Danmark og kommunen skal på hver sit
myndighedsområde vejlede førtidspensionister, der
anmoder herom, om konsekvenser ved at overgå til
førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2. Vejledningen
skal gives på baggrund af pensionistens konkrete aktuelle
forhold. Stk. 3.
Personer, der har anmodet Udbetaling Danmark om overgang til ret
til førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2, er omfattet af
ret til førtidspension efter lov om social pension med
virkning fra den 1. i den måned, der følger efter den
nærmeste måned efter anmodning er indgivet, jf. dog
stk. 8. Stk. 4. For
personer, der er overgået til førtidspension efter lov
om social pension, jf. § 44, stk. 5, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., som affattet ved lovens § 1,
nr. 2, udbetaler Udbetaling Danmark et korrektionsbeløb for
perioden fra 1. januar 2013 og indtil den 1. i den måned,
hvori der er ret til førtidspension efter lov om social
pension, dog længst indtil 31. december 2013.
Korrektionsbeløbet opgøres som forskellen mellem det
faktisk udbetalte grundbeløb, pensionstillæg,
førtidsbeløb, invaliditetsbeløb, den ekstra
tillægsydelse og erhvervsudygtighedsbeløb i den
måned, hvori der anmodes om overførsel af ret til
førtidspension efter lov om social pension, og den
første månedlige udbetaling af førtidspension
efter lov om social pension, jf. stk. 3. Korrektionsbeløbet
ydes for hver af de måneder, hvori der er udbetalt
førtidspension efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
i 2013. Et negativt samlet korrektionsbeløb sættes til
nul. Korrektionsbeløbet udbetales sammen med den
første månedlige udbetaling af førtidspension
efter lov om social pension. Korrektionsbeløbet er
skattefrit. Stk. 5.
Udgifter til korrektionsbeløbet, jf. stk. 4, afholdes af
henholdsvis staten og kommunen. Staten og kommunen afholder
udgifterne til korrektionsbeløbet med den samme
forholdsmæssige procentsats, som staten og kommunen hidtil
har afholdt udgifterne til den pågældendes
grundbeløb og pensionstillæg efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Stk. 6.
Udbetaling Danmarks afgørelse om korrektionsbeløb,
jf. stk. 4, kan påklages til Ankestyrelsen, jf.
§ 64 a i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. Stk. 7. For
personer, der efter § 44, stk. 5, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., som affattet ved lovens § 1,
nr. 2, har ret til førtidspension efter lov om social
pension, omfatter retten til at modtage pension i udlandet ikke
førtidspensionens pensionstillæg. Stk. 8. Ved
overgang til førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2,
videreføres de rettigheder og pligter efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., der fremgår af lovens
§ 2, § 3, stk. 1-3, § 4,
§ 5, § 8 og § 9. Stk. 9. Ved
overgang til førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2, finder
§ 32 b i lov om social pension om den første
pensionsberegning ikke anvendelse. Pensionen fastsættes og
omregnes efter § 39 i lov om social pension. Stk. 10. Ved
overgang til førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2, udbetales
førtidspension månedsvis forud, hvis
førtidspensionen efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., blev udbetalt forud. Stk. 11. Ved
overgang til førtidspension efter lov om social pension, jf.
§ 44, stk. 5, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som affattet ved lovens § 1, nr. 2, indbetales
bidrag til ATP, jf. § 33 a i lov om social pension, med
virkning fra den 1. i den måned, hvor den
pågældende har ret til førtidspension efter
reglerne i lov om social pension. Stk. 12.
Krav på tilbagebetaling af pension, jf. §§ 42
og 43 i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. kan
fratrækkes i korrektionsbeløbet, jf. § 5,
stk. 4. Hvis kravet ikke kan dækkes i
korrektionsbeløbet, fratrækkes det resterende krav i
pensionen efter § 32 i lov om social pension. Stk. 13.
Direktøren for Pensionsstyrelsen kan udøve de
beføjelser, som kommunerne og Udbetaling Danmark har efter
lovens § 1, nr. 2, § 2, nr. 1, og
§ 5, stk. 1-12, vedrørende førtidspension,
der ydes i henhold til forordning (EF) nr. 883/04 om koordinering
af de sociale sikringsordninger, i henhold til overenskomster med
andre stater samt førtidspension, der i øvrigt ydes
til personer med bopæl i udlandet, efter regler i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. og efter lov om social pension. | | | | | | § 6 | | | | | | Boligsikring efter lovens § 3,
nr. 1, ydes tidligst med virkning fra begyndelsen af den
måned, der følger nærmest efter den
første udbetalingsmåned for førtidspension
efter lov om social pension. For personer, der modtager
boligydelse, omregner Udbetaling Danmark administrativt
boligydelsen til boligsikring. | | | |
|