Tak for ordet.
Jeg vil gerne starte med at sige tak for de indledende bemærkninger.
Jeg er glad for, at der er opbakning til lovforslaget.
Jeg er faktisk rigtig glad for, at vi har fået det her lovforslag igennem.
For det er jo rigtigt, som det blev nævnt – jeg tror, det var af Enhedslistens ordfører – at der jo har været debat om det her i ganske lang tid.
Der har været debat om, hvorvidt man kunne gøre noget for dem, som var på den gamle ordning, og som altså har en lille indtægt.
Uanset at Liberal Alliance gerne vil fastholde, at det ikke er nogen lille indtægt, vil jeg gerne lige slå fast, hvad det er for en indtægt, vi taler om.
Vi taler om mennesker, som på den gamle ordning, hvis de er gift eller samlevende, har en årsindtægt på 158.600 kr.
Det betyder, at de har en månedlig indtægt på 13.200 kr.
før skat.
Det synes jeg ikke er nogen stor indtægt, og jeg synes, at det klæder Folketinget og det flertal, som har fundet finansieringen til det her, at sige, at vi ønsker at løfte de mennesker over i en bedre situation.
Derfor er jeg også spændt på at se, hvem der ender med stemmer for i den sidste ende.
For det er jo klart, at Dansk Folkeparti godt nok meldte, at de var positive – vi kender jo også Dansk Folkeparti som nogle, der ganske ofte taler om, at de gerne vil gøre det godt for især førtidspensionister, spørgsmålet er bare, om det er andet end snak.
Vil man kun være med til at bruge pengene, eller vil man også være med til at finde dem?
Det tror jeg vi mangler at få svar på.
Lovforslaget handler jo om, at der er nogle mennesker, som er syge.
De kan være ramt af psykisk sygdom, de kan være ramt af fysiske skavanker, de kan være slidt ned.
De kan være i en eller anden situation, der gør, at de ikke længere er arbejdsduelige, og derfor er de tilkendt en førtidspension.
De mennesker står ganske anderledes end andre; de står ganske anderledes end os, der er fuldt arbejdsduelige; de står ganske anderledes end den selvstændige, der godt nok måske har en lille indtægt i en kort periode, men som har håb om at komme til at få en stor gevinst senere.
De her mennesker skal leve deres tilværelse på den indtægt, som de har, fordi de ikke har mange muligheder.
Det synes jeg at man skal have med, inden man får svunget sig for højt op i lianerne, når man taler om, hvordan mælk og honning nærmest flyder i gaderne for de her mennesker, for det er ikke det, der er sandheden.
Vi lavede skattereformen sammen med Venstre og De Konservative, fordi vi gerne ville øge gevinsten ved at være i job og ved at yde en ekstra arbejdsindsats.
Derfor lavede vi det jo sådan, at hvis man er i arbejde hele livet, stilles man bedre, men har man omvendt kun lidt, når man bliver førtidspensionist, ville vi også gerne give en hjælpende hånd.
Og det er jo derfor, vi bl.a.
også var inde og forhøje den supplerende pensionsydelse, altså ældrechecken.
Vi kiggede på en hel masse forskellige elementer i, hvordan det bedre skulle kunne svare sig at være i arbejde, men omvendt ville vi jo også give en håndsrækning til dem, der står uden for arbejdsmarkedet, og som ikke har mulighed for selv at gøre en forskel.
Det var her, vi besluttede os for at give mulighed for, at folk frivilligt kan overgå fra den gamle til den nye ordning.
Det er korrekt, at der er tale om et forslag, som koster rigtig mange penge, 1,4 mia.
kr.
koster det her forslag.
Det er ikke tit, man står med et forslag, som har så store økonomiske konsekvenser, men det er et forslag, der er hver en krone værd, for som socialminister må jeg bare sige, at i min optik går de her penge til mennesker, som ikke har store indtægter.
De går til mennesker, som har ringe mulighed for at ændre på deres egen situation.
Og derfor er det ganske, ganske rimeligt, at vi har fundet mulighed for, at de, som er på den gamle ordning på den lille indtægt, kan overgå til den nye ordning.
Det er sådan, som det også har været nævnt, at det ikke er alle, det vil give mening for at overgå til den nye ordning.
Der kan være forskel på, hvem man er gift med, hvilken type overførselsindkomst eller indtægt ens ægtefælle har, om man har sygdomme, eller om man har behov for det ene eller det andet tilskud.
Derfor er der, fordi der er forskel på, hvornår man er blevet tilkendt forskellige ydelser og forskellige muligheder for at få hjælp, forskel på, om det kan betale sig for den enkelte at overgå til den nye ordning.
Derfor har vi lavet reglerne sådan, at man kan få vejledning, og det synes jeg er en rigtig fornuftig ting.
Man kan få vejledning, og når man så har truffet sin beslutning, hvis man overgår til den nye ordning, vil man få udbetalt pengene med tilbagevirkende kraft fra skæringsdatoen den 1.
januar 2013.
Så hvis man gerne vil overgå til den nye ordning, vil man så få udbetalt pengene fra den dato.
Jeg vil gerne slutte af med at takke for en god behandling.
Jeg glæder mig til udvalgsarbejdet.
Jeg forstår, at der er nogle spørgsmål på vej.
Til Dansk Folkeparti vil jeg sige, at jeg glæder mig til at høre om de spørgsmål, der blev rejst.
Jeg ville jo ønske, at man havde været mere aktiv og havde taget del i også at præge den her aftale.
Vi ville i hvert fald gerne have haft flere med.
Til Enhedslisten vil jeg sige, at man kan være ganske rolig.
Vi skal nok sørge for, at alle får mulighed for at få ordentlig vejledning, så det ikke er telefonkaos, der kommer til at stå imellem i afgørelsen af, om det kan svare sig eller ej.
Folk skal naturligvis have den vejledning, de skal have, og det er jo også derfor, vi har budgetteret med, at det her kommer til at koste 1,4 mia.
kr.