Vil ministeren, før der evt. indføres enmands-betjening på Kystbanen, redegøre for, om der tages højde for det tidsforbrug, der vil medgå til at løse/tilse nedenstående forhold og for, hvilken indflydelse, det vil få for regulariteten på Kystbanen? Der ønskes i den forbindelse en opgørelse over lokoførernes gennemsnitlige tidsforbrug til løsning af nedenstående forhold ved henholdsvis et, to og tre togsæt.
Forholdene vedrører lokoførerens indsats i forbindelse med,
• dørlukningsproblemer, der kun kan løses manuelt;
• de-aktivering af røgalarmer fx ved rygning på toiletter;
• højttaleropkald (reelle eller falske) fra passagererne (lokoføreren må ikke samtale med andre, end fjernstyringscentralen under kørslen);
• handicappedes på-/afstigning;
• komfort og sikkerhed i relation til urolige passagerer, samt evt. tilkaldelse af politi;
• tidsforbrug ved at genstarte toget, når lokoføreren har forladt førerkabinen, for at tilse forhold i toget.
Dato: 21-08-2013
Status: Endeligt besvaret
Emne:
DSB