Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
1287203_0001.png
1287203_0002.png
1287203_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. oktober 20132013-2890
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 733:

Vil ministeren, før der evt. indføres enmandsbetjening på Kystbanen, redegørefor, om der tages højde for det tidsforbrug, der vil medgå til at løse/tilse neden-stående forhold og for, hvilken indflydelse, det vil få for regulariteten på Kyst-banen? Der ønskes i den forbindelse en opgørelse over lokoførernes gennem-snitlige tidsforbrug til løsning af nedenstående forhold ved henholdsvis et, toog tre togsæt.Forholdene vedrører lokoførerens indsats i forbindelse med,• dørlukningsproblemer, der kun kan løses manuelt;• de-aktivering af røgalarmer fx ved rygning på toiletter;• højttaleropkald (reelle eller falske) fra passagererne (lokoføreren må ikkesamtale med andre, end fjernstyringscentralen under kørslen);• handicappedes på-/afstigning;• komfort og sikkerhed i relation til urolige passagerer, samt evt. tilkaldelse afpoliti;• tidsforbrug ved at genstarte toget, når lokoføreren har forladt førerkabinen,for at tilse forhold i toget.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:”Generelt gælder det, at hvis lokomotivføreren skal forlade førerrummet, såskal toget sikres mod utilsigtet bevægelse. Når lokomotivføreren kommer tilba-ge til førerrummet skal døren åbnes med nøgle, førerombordskifter aktiveresog drejes tilbage samt kontrol af, at bremsen er løsnet. Samlet tager det ca. 1minut for lokomotivføreren at forlade og returnere til toget.Ved dørlukningsproblemer, der kun kan løses manuelt:Ved 3 togsæt på toget vurderes gangtiden til at være op til 5 minutter i hverretning. Dertil kommer aflåsning af indstigningsdør med kontrol af aflåsnin-
gen, som vurderes til at tage ca. 2 minutter. Hertil kommer tid til højtaler in-formation til passagererne, som estimeres til at tage 1 minut. Samlet stands-ningstid estimeres til ca. 5 – 15 minutter afhængig af, hvor på toget hændelsenfinder sted.Ved deaktivering af røgalarmer fx ved rygning på toiletter:Ved 3 togsæt på toget vurderes gangtiden til at være op til 5 minutter i hverretning. Dertil kommer deaktivering af røgalarm, som vurderes til at tage ca. 30sekunder. Hertil kommer tid til højtaler information til passagererne, somestimeres til at tage 1 minut. Samlet standsningstid estimeres til ca. 5 – 13 mi-nutter afhængig af, hvor på toget hændelsen finder sted.Højtaleropkald (reelle eller falske) fra passagererne (lokoføreren må ikke sam-tale med andre end fjernstyringscentralen under kørslen):Det tager 1 minut at nedbremse toget, så lokomotivføreren kan samtale medpassageren via nødkaldeanlægget. Hertil skal lægges tid til selve samtalen.Handicappedes på- / afstigning:Det vil ikke være lokomotivførerens opgave at assistere handicappede med de-res af- og påstigning. Assistance til handicappedes på- / afstigning vil håndte-res af et særligt serviceteam.Komfort og sikkerhed i relation til urolige passagerer, samt evt. tilkaldelse afpoliti:DSB Øresund vil inden den 15. december 2013 sikre, at der indarbejdes proce-durer for håndtering af sådanne situationer.Generelt bemærkes det, at toget ikke må køre i situationer med dørlukning, de-aktivering af røgalarmer og ved tilkaldelse af politi. Dette er således uafhængigtaf, hvorvidt der er togfører ombord på toget eller ikke.Ved enmandsbetjening, hvor lokomotivføreren vil skulle udføre en række sik-kerhedsrelaterede opgaver, som i dag udføres af togføreren, vil den reelle øgedestandsningstid, derfor være den tid, som det vil tage for lokomotivføreren atforlade førerrummet, gå frem og tilbage i toget samt at returnere til førerrum-met og evt. tid til at udføre højtaleropkald.Dette skal imidlertid sammenlignes med det forhold, at også togføreren i dagmå forventes at skulle anvende tid til at bevæge sig rundt i toget i forbindelsemed fejlretninger mv. Mertidsforbruget ved at det fremtidigt er lokomotivføre-ren der udfører de sikkerhedsrelaterede opgaver, er således lavere end detovenfor opgjorte.
Side 2/3
DSB Øresund kan ikke opgøre, hvor ofte de nævnte forhold optræder i forbin-delse med afvikling af driften i dag. For at få en indikation heraf kan det ske vedat tage antallet af forsinkede tog og antallet af aflyste ankomster, der skyldesdørfejl, hærværk, klimaanlægsfejl og sanitet/toiletfejl, og dividere det med an-tal hændelser i drift, som DSB Øresund kan relatere til togførerens opgaver.Ved anvendelse af denne fremgangsmåde, og opgjort for perioden 1. september2012 - 31. august 2013, fremkommer det, at ca. 0,4 % af forsinkelser/aflysteankomster i gennemsnit per måned kan relateres hertil. Dette giver en indika-tion af, at det i forhold til den samlede produktion er yderst sjældent forekom-mende.”DSB Øresund har endvidere oplyst, at de har prøvekørt omkring 10 afgangeefter principperne for enmandsbetjening. DSB Øresund oplevede ikke, at dennye afgangsprocedure gav forsinkelser ved ankomst til næste station.Jeg kan tilføje, at der på S-banen, hvor der er enmandsbetjening, køres med enhistorisk høj rettidighed.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr