Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2012-13

Spørgsmål 272

I aftalen om en grøn transportpolitik fra 2009 blev der i Infrastrukturfonden afsat 2 mia. kr. til en ny pulje til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet. Heraf var 500 mio. kr. forlods afsat til et statsligt bidrag til en 1. etape af en letbaneløsning i Århus. Forligskredsen ønskede derfor at få udarbejdet et grundlag for systemvalg af højklasset kollektiv trafik i Ring 3-korridoren. Valget stod mellem, om korridoren skulle betjenes med letbane eller med en højklasset busløsning kaldet BRT (Bus Rapid Transit). Transportministeriet valgte at bruge tracéen Lundtofte - Glostrup - Ishøj som grundlag for undersøgelsen, da denne løsning for Letbanesamarbejdet i september 2008 af COWI blev vurderet som den samfundsøkonomisk mest rentable. I juli 2010 forelå så COWI's rapport om "Ring 3 - Letbane eller BRT", der blev offentliggjort som led i Transportministeriets publikationsserie Strategiske Analyser. På baggrund heraf ønskes det oplyst, hvilke beslutninger, der siden da er truffet vedrørende dels de afsatte 2 mia. kr. dels som opfølgning på rapporten "Ring 3 - Letbane eller BRT".
Dato: 21-01-2013
Status: Endeligt besvaret
Emne: kollektiv transport

Endeligt svar

Dokumentdato: 30-01-2013
Modtaget: 30-01-2013
Omdelt: 30-01-2013

TRU alm. del - svar på spm. 272, om opfølgning på rapporten "Ring 3 - Letbane eller BRT", fra transportministeren

Svar på alm. del - spm. 272 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 21-01-2013
Modtaget: 21-01-2013
Omdelt: 21-01-2013

MFU spm. om opfølgning på rapporten "Ring 3 - Letbane eller BRT", til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version