Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. januar 20132013-279
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. januar 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikke-medlem Sophie Hæstorp Andersen (S).Spørgsmål nr. 272:
I aftalen om en grøn transportpolitik fra 2009 blev der i Infrastrukturfondenafsat 2 mia. kr. til en ny pulje til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus ogi Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet. Heraf var 500 mio. kr. forlods afsattil et statsligt bidrag til en 1. etape af en letbaneløsning i Århus. Forligskredsenønskede derfor at få udarbejdet et grundlag for systemvalg af højklassetkollektiv trafik i Ring 3-korridoren. Valget stod mellem, om korridoren skullebetjenes med letbane eller med en højklasset busløsning kaldet BRT (BusRapid Transit).Transportministeriet valgte at bruge tracéen Lundtofte - Glostrup - Ishøj somgrundlag for undersøgelsen, da denne løsning for Letbanesamarbejdet iseptember 2008 af COWI blev vurderet som den samfundsøkonomisk mestrentable. I juli 2010 forelå så COWI's rapport om "Ring 3 - Letbane eller BRT",der blev offentliggjort som led i Transportministeriets publikationsserieStrategiske Analyser. På baggrund heraf ønskes det oplyst, hvilke beslutningerder siden da er truffet vedrørende dels de afsatte 2 mia. kr. dels som opfølgningpå rapporten "Ring 3 - Letbane eller BRT".Svar:
På baggrund af COWI’s rapport ”Ring 3 – Letbane eller BRT” indgik staten,Region Hovedstaden og de 11 kommuner i Ringby-samarbejdet i juni 2011 ensamarbejdsaftale om en letbane langs med Ring 3.Af Samarbejdsaftalen fremgår det, at”Staten bidrager således med ca. 40 pct.af den samlede anlægssum svarende til den andel, staten har bidraget med itilsvarende projekter andre steder i landet. Statens bidrag kan dog ikkeoverstige 1,5 mia. kr.”.
Herefter fik Metroselskabet til opgave at udarbejde et beslutningsgrundlag, derindeholder detaljerede oplysninger om linjeføring, økonomi mv.Beslutningsgrundlaget forventes offentliggjort i marts 2013, hvorefter derforventes indgået en principaftale om letbanen.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen