Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del
Offentligt
1232875_0001.png
1232875_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
3. april 2013

Besvarelse af spørgsmål 243 alm. del stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 27. februar 2013 efter ønske fra Mette Hjer-

mind Dencker (DF).

Spørgsmål:

Den danske regering har fastsat et mål om at fordoble den grænseover-skridende e-handel. Regeringen har i den forbindelse sagt, at danske for-brugere kan få behandlet en klage over varer og tjenester købt i EU udenat gå til domstolene, jf. ministerens pressemeddelelse fra den 11. decem-ber 2012. Det tyder imidlertid på, at ADR/ODR-reglerne gør det frivilligtfor europæiske virksomheder at medvirke til klagebehandlingen i et kla-genævn, med mindre national lovgivning i medlemslandet siger nogetandet. Kan ministeren be- eller afkræfte, at udenlandske e-handelsvirksomheder, som involveres i en klagesag med en dansk forbru-ger, vil være forpligtet til at efterleve afgørelserne i Forbrugerklagenæv-net en klagesag med en dansk forbruger og betale omkostningerne til sa-gen, når de kommende EU-regler om klagebehandling (ADR/ODR) erimplementeret i Danmark?

Svar:

Direktivforslaget om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvisterpå forbrugerområdet (ADR) og forordningsforslaget om onlinetvistbi-læggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet (ODR) er aftalt iEU. Det forventes vedtaget af Rådet på et kommende møde i maj 2013.Det har været vigtigt for medlemsstaterne, at de fælles EU-regler respek-terer de eksisterende ADR-systemer og anerkender de forskelle, der er imedlemsstaterne. Reglerne skal ikke etablere et ensartet klagesystem iEU, men fastsætte visse harmoniserede kvalitetskrav for ADR-instanserog ADR-procedurer, der samtidig giver medlemsstaterne mulighed for atbygge på allerede fungerende ADR-systemer. Målet er at sikre, at forbru-gerne får adgang til udenretslige klagemekanismer, der er af høj kvalitet,effektive og rimelige, uanset hvor i EU de bor. Inden for de fastsatterammer, kan medlemsstaterne vælge, hvordan de vil implementere reg-lerne. Der var i øvrigt bred opbakning til forhandlingsoplægget i Folke-tingets Europaudvalg.Når regeringen går i gang med at implementere de kommende EU-reglerer det vigtigt for mig, at EU-reglerne ikke blot bliver gennemført korrekt,men at det også sker på den mest hensigtsmæssige måde. Vi skal sørgefor, at det danske forbrugerklagesystem er tidssvarende og fungerer ef-fektivt. Det vil bl.a. sige, at de ressourcer, der bruges på klagehåndterin-
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
gen, udnyttes bedst muligt.Hvordan implementeringen af EU-reglerne skal gennemføres i forhold tildet danske klagesystem, er endnu ikke afklaret. Jeg ønsker derfor ikke pånuværende tidspunkt at lægge mig fast på, hvordan klagesagsbehandlin-gen fremadrettet skal ske, herunder hvordan klager mod udenlandske e-handelsvirksomheder håndteres.