I 2003 indførte man brugerbetaling i Forbrugerklagenævnet i form af høje gebyrer for virksomhederne og et symbolsk gebyr for forbrugerne. I 2010 steg virksomhedernes gebyrer, så det i dag koster henholdsvis 4.400 kr., 8.300 kr. og 13.600 kr. for virksomhederne at tabe en klage i Forbrugerklagenævnet - afhængigt af typen af sagsgenstand. Forbrugernes gebyr er fortsat 160 kr. De høje gebyrer for virksomhederne står i et misforhold til værdien af de sagsgenstanden, der typisk klages over. Mange erhvervsdrivende er derfor tilbageholdende med at få vurderet en sag i Forbrugerklagenævnet, også selvom de mener, at forbrugerens klage er oplagt uberettiget.
Kan Erhvervs- og Vækstministeren oplyse antallet af klager i Forbrugerklagenævnet, fordelt på følgende priskategorier: 0-1000 kr., 1000-2000 kr., 2000-3000 kr., 3000-4000 kr., 4000-5000 kr., 5000-6000 kr., 6000-7000 kr., 7000-8000 kr., 8000-9000 kr., 9000-10.000 kr., 10.000-11.000 kr., 11.000-12.000 kr., 12.000-13.000 kr., 13.000-14.000 kr.?
Statistikken ønskes offentliggjort for hvert af de seneste 5 år.
Dato: 14-09-2012
Status: Endeligt besvaret