Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2011-12

Spørgsmål 360

I 2003 indførte man brugerbetaling i Forbrugerklagenævnet i form af høje gebyrer for virksomhederne og et symbolsk gebyr for forbrugerne. I 2010 steg virksomhedernes gebyrer, så det i dag koster henholdsvis 4.400 kr., 8.300 kr. og 13.600 kr. for virksomhederne at tabe en klage i Forbrugerklagenævnet - afhængigt af typen af sagsgenstand. Forbrugernes gebyr er fortsat 160 kr. De høje gebyrer for virksomhederne står i et misforhold til værdien af de sagsgenstanden, der typisk klages over. Mange erhvervsdrivende er derfor tilbageholdende med at få vurderet en sag i Forbrugerklagenævnet, også selvom de mener, at forbrugerens klage er oplagt uberettiget. Kan Erhvervs- og Vækstministeren oplyse antallet af klager i Forbrugerklagenævnet, fordelt på følgende priskategorier: 0-1000 kr., 1000-2000 kr., 2000-3000 kr., 3000-4000 kr., 4000-5000 kr., 5000-6000 kr., 6000-7000 kr., 7000-8000 kr., 8000-9000 kr., 9000-10.000 kr., 10.000-11.000 kr., 11.000-12.000 kr., 12.000-13.000 kr., 13.000-14.000 kr.? Statistikken ønskes offentliggjort for hvert af de seneste 5 år.
Dato: 14-09-2012
Status: Endeligt besvaret
Dokumentdato: 25-10-2012
Modtaget: 25-10-2012
Omdelt: 25-10-2012

ERU alm. del - svar på spørgsmål 360, fra erhvervs- og vækstministeren

ERU - Spm. 360 alm. del - Følgebrev (pdf-version)
Html-version
ERU - Spm. 360 alm. del - Svar (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 14-09-2012
Modtaget: 14-09-2012
Omdelt: 14-09-2012

Spm. om brugerbetaling i form af høje gebyrer for virksomhederne og et symbolsk gebyr for forbrugerne, til erhvervs- og vækstministeren

Spørgsmål 360 på ERU alm. del (pdf-version)
Html-version