Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12 ERU Alm.del Spørgsmål 360 Offentligt
Erhvervs, Vækst- og Eksportudvalget
Til:
Dato:
Erhvervs- og vækstministeren14. september 2012
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
ERU alm. del
Spørgsmål 360
I 2003 indførte man brugerbetaling i Forbrugerklagenævnet i form af høje ge-byrer for virksomhederne og et symbolsk gebyr for forbrugerne. I 2010 stegvirksomhedernes gebyrer, så det i dag koster henholdsvis 4.400 kr., 8.300 kr.og 13.600 kr. for virksomhederne at tabe en klage i Forbrugerklagenævnet -afhængigt af typen af sagsgenstand. Forbrugernes gebyr er fortsat 160 kr. Dehøje gebyrer for virksomhederne står i et misforhold til værdien af de sags-genstanden, der typisk klages over. Mange erhvervsdrivende er derfor tilba-geholdende med at få vurderet en sag i Forbrugerklagenævnet, også selvomde mener, at forbrugerens klage er oplagt uberettiget.Kan Erhvervs- og Vækstministeren oplyse antallet af klager i Forbrugerkla-genævnet, fordelt på følgende priskategorier: 0-1000 kr., 1000-2000 kr.,2000-3000 kr., 3000-4000 kr., 4000-5000 kr., 5000-6000 kr., 6000-7000 kr.,7000-8000 kr., 8000-9000 kr., 9000-10.000 kr., 10.000-11.000 kr.,11.000-12.000 kr., 12.000-13.000 kr., 13.000-14.000 kr.?Statistikken ønskes offentliggjort for hvert af de seneste 5 år.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til[email protected].På udvalgets vegne