L 221 - spørgsmål 1
|
Spm. om kommenterer til samtlige forslag fra Højskoleudvalget og herunder oplyse, om ministeren ønsker at gennemføre de stillede forslag og i benægtende fald begrunde hvorfor ikke, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 2
|
Spm. om en oversigt over de højskoler, der allerede i dag har et formaliseret samarbejde med andre uddannelsessteder, som f.eks. CVU, AMU og VUC, og hvad erfaringerne er med et sådant samarbejde, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 3
|
Spm. om en oversigt over de målrettede forhøjede taxametre, der gives i dag til bestemte målgrupper, der tager på et højskoleophold, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 4
|
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-06 fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 5
|
Spm. om udviklingshæmmede og andre grupper med særlige behov kan få mulighed for højskoleophold, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 6
|
Spm. om sikring af, at der ikke opstår kassetænkning mellem kommuner og højskoler, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 7
|
Spm. om ændringsforslag, så Højskoleudvalgets forslag om vejledning af elever indarbejdes, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 8
|
Spm. om der skal være loft over antallet af årselever på folkehøjskolerne m.v., til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 9
|
Spm. om indvandrere i Danmark vil have udbytte af et højskoleophold m.v., til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 10
|
Spm. om Folkehøjskolernes Forening i Danmarks udgiftsneutrale forslag til elevstøtte til unge uden kompetencegivende uddannelse m.v., til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 11
|
Spm. om ministeren er enig i, at der skal et vist antal elever og et vist antal højskoler til, for at skoleformen kan udfylde rollen som en uundværlig del af dansk kultur og demokratisk tradition, der i lyset af globalisering m.v. i høj grad er brug for i fremtiden set i lyset af, at bare 7 pct. af den danske ungdom aktuelt anvender mellem 12 og 24 uger på højskole til forskel fra f.eks. Norge, hvor 12 pct. af de unge bruger 33 uger på et højskoleophold, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 12
|
Spm. om, hvilke overvejelser ministeren gør sig i anledning af, at højskolernes primære problem relaterer sig til den marginalisering og usynliggørelse af skoleformen, som følger af regeringens stærke fokus på at få de unge hurtigere i gang og hurtigere igennem uddannelse, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 13
|
Spm. om, hvilke tiltag ministeren vil gennemføre for at sikre højskolerne bedre mulighed for at medvirke til, at flere unge begynder og gennemfører uddannelse, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 14
|
Spm. om ministeren vil tage skridt til at sikre, at højskolerne tildeles en rolle i forbindelse med etableringen af en ordning for voksenvejledning i Danmark, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 15
|
Spm. om, hvilke overvejelser ministeren gør sig for at sikre, at vejledningssystemet, herunder især Ungdommens Uddannelsesvejledning og Studievalg, informerer unge på ungdomsuddannelserne om højskolernes tilbud, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 16
|
Spm. om ministeren vil give sin tilslutning til Foreningen af Folkehøjskoler i Danmarks forslag om at koble højskolerne og erfaringerne med højskolernes vejledning på den evaluering og eventuelle justering af vejledningssystemet, som skal finde sted i 2007, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 17
|
Spm. om, hvordan ministeren forestiller sig, at højskolernes forudsætninger for at understøtte aktivt medborgerskab kan styrkes, set i lyset af at aktivt medborgerskab er fremtidens strategi for at sikre, at danske borgere bakker op om og tager del i løsningen af europæiske og globale udfordringer, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 18
|
Spm. om ministeren er enig i Foreningen af Folkehøjskoler i Danmarks forslag om, at højskolerne bør tildeles en aktiv rolle i den danske globaliseringsstrategi, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 19
|
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at kommunerne i højere grad bliver opmærksom på og anvender højskoleophold som tilbud til flygtninge med nylig bevilget asyl, set i lyset af at højskolerne udgør en særdeles effektiv ramme om integration (udvikling af sproglige, sociale og kulturelle kompetencer) af flygtninge, indvandrere og efterkommere, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 20
|
Spm. om, hvilke overvejelser ministeren gør sig i forhold til det faktum, at mange ledige anden- og tredjegenerationsindvandrere, som gerne vil på højskole, afvises af deres kommune med henvisning til, at et højskoleophold er for dyrt for kommunen på grund af finansieringsmodellen for aktiverede, til undervisningsministeren
|
L 221 - spørgsmål 21
|
Spm. om ministeren i den kommende folketingssamling vil fremsætte et lovforslag til lov om ændring af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) indeholdende bl.a. vejledningssystemet for unge forpligtes inddrage højskolerne i deres vejledning, og at der skal kunne oprettes kurser, der målrettes mod grupper med specielle behov, samt deltagerbetalingen på lange kurser nedsættes, således at et kursus fra de nuværende ca. 1.200 kr. om ugen kommer til at koste maks. 800 kr. om ugen, til undervisningsministeren
|