Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 221) Forslag til Lov om ændring af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler). (Ændret hovedsigte og kompetencegivende undervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 9.maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 17:
â€Hvordan forestiller ministeren sig, at højskolernes forudsætninger for at understøtte aktivt medborgerskab kan styrkes, set i lyset af at aktivt medborgerskab er fremtidens strategi for at sikre, at danske borgere bakker op om og tager del i løsningen af europæiske og globale udfordringer?â€
Svar:
Med lovforslaget følger regeringen et forslag fra flertallet i Højskoleudvalget om, at folkehøjskolens hovedsigte ændres fra folkelig oplysning til livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. Med det ændrede hovedsigte understreges, at et højskolekursus bÃ¥de skal forholde sig til eksistentielle spørgsmÃ¥l og de samfundsmæssige og demokratiske ufordringer. Â
Det er opgaver, mange højskoler tager på sig allerede nu. I sidste nummer af Højskolebladet beskriver otte højskoleforstandere nogle af de initiativer, der allerede gøres på disse områder, og som medlem af Dansk Folkeoplysnings Samråd er højskolerne medinitiativtagere til en demokratikampagne med titlen: Oplys Demokratiet.
Â
Hele Højskoleudvalget foreslog, at højskolerne skal dokumentere, hvordan hovedsigtet indgår i det enkelte kursus. Det forestiller jeg mig udmøntet ved, at højskolerne i deres undervisningsplaner redegør for, hvordan hovedsigtet indgår på hver enkelt af skolernes kurser. Herved bliver folkehøjskolens hovedsigte også et anliggende for den store del af befolkningen, som deltager på højskolernes korte kurser.
Samlet set er det derfor en af højskolernes hovedopgaver at øge eleverne og kursisternes forudsætninger for at tage del i løsningen af nationale, europæiske og globale udfordringer.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.