Åbent samråd om Finanstilsynets ”Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i ”Panama-papers”-sagen”
Udvalg: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Mødedato: 07-04-2017
Starttidspunkt: 07.15
Sluttidspunkt: 08.45
Lokale: 1-133
Baggrundsmateriale
Samrådsspørgsmål
ERU, Alm. del samrådsspørgsmål AA
Samrådsspm. om ministeren vil redegøre for hvilke initiativer ministeren agter at iværksætte på sit ressortområde for at dæmme op mod lignende sager i fremtiden, til erhvervsministeren, justitsministeren og skatteministeren
ERU, Alm. del samrådsspørgsmål AB Samrådsspm. om ministeren vil redegøre for om han mener, at SØIK har de tilstrækkelige redskaber til at kunne forfølge og efterforske mistanker om international økonomisk kriminalitet, herunder hvidvask, som er gengivet i Berlingskes artikler den 21. marts 2017, til justitsministeren, kopi til erhvervsministeren og skatteministeren
ERU, Alm. del samrådsspørgsmål AC Samrådsspm. om ministeren vil redegøre for om han mener, at den samlede indsats fra SKAT mod skattely er tilstrækkelig solid, og kan matche den grad af international organisering af skattesvindel, som er gengivet i Berlingskes artikler den 21. marts 2017, til skatteministeren, kopi til justitsministeren og erhvervsministeren
ERU, Alm. del samrådsspørgsmål AD Samrådsspm. om ministeren vil redegøre for om han mener, at bankernes interne kontrol af eksempelvis hvidvask og anden økonomisk kriminalitet virker tilstrækkelig robust til at kunne indfri lovgivningens hensigter, og om Finanstilsynet har tilstrækkelige ressourcer og lovgivningsmæssige redskaber til at kunne forfølge mistanker om og kunne sanktionere brud på den finansielle lovgivning, til erhvervsministeren, kopi til justitsministeren og skatteministeren
ERU, Alm. del samrådsspørgsmål Å Samrådsspm. om ministeren vil redegøre for synet på Finanstilsynets "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama-papers"-sagen", til erhvervsministeren, justitsministeren og skatteministeren
Tidligere debatter
ERU, Alm. del spørgsmål 104 MFU spm. om, hvorfor Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017 er udarbejdet uden navne på de kritiserede banker, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 105
MFU spm. om Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017 er helt eller hovedsageligt baseret på baggrund af hvidvaskreglerne, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 106
MFU spm. om Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017 har ført til sanktioner mod undersøgte banker, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 107
MFU spm. om der er sikkerhed for, at der ikke er finansielle institutter ud over de otte spurgte, der kan have være involveret, jf. Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 108
MFU spm. om, hvad der definerer den forligskreds, som regeringen åbenbart mente, det var relevant at informere - før alle andre politiske partier og offentligheden - om indholdet i Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 109
MFU spm. om Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017 vil føre til ændrede regler eller skærpet indsats over for rådgiveres ansvar for at udnytte skattely til skatteunddragelse, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 110
MFU spm. om, at offentliggørelsen af Panama-papirerne ifølge Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017 har ført til lukning af mindst 630 kundeforhold, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 111
MFU spm. om, hvad finanstilsynet har gjort for at få belyst, hvilke sager der gemmer sig i de lukkede udenlandske datterselskaber, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 112 MFU spm. om, at Finanstilsynet bad enkelte banker om yderligere oplysninger på baggrund af de oprindelige redegørelser, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 113 MFU spm. om ministeren - på baggrund af omtalen på side 3 i Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017 om udenlandske private banking kunder - vil redegøre for "hvilke forskellige årsager" disse kunder har haft til at bruge danske banker, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 114 MFU spm. om, at alle bankerne har afvist at have rådgivet om skattemæssige forhold i forhold til anvendelse af skattely, jf. Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 115
MFU spm. om, at bankerne har lukket konti på grund af mistænkelige forhold og manglende oplysninger, er der så i nogle af disse tilfælde sket indberetning til myndighederne eller direkte anmeldelse til SØIK fra bankernes side, jf. Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 116
MFU spm. om, at der i forhold til det retlige ansvar skal "være tale om et identificerbart økonomisk udbytte" ønskes der en præcisering af, hvad dette betyder i forhold til bankernes indtægter ved transaktionen og kundeforholdet generelt; f. eks. i form af gebyrer, honorarer til bankrådgivere m.m, jf. Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 117 MFU spm. om, hvad sanktionerne er over for bankerne, hvis ikke de løbende overvåger den enkelte kundes forhold (som beskrevet på side 6 i Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017), til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 118 MFU spm. om, side 7 i Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017) om udlån af aktier, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 119 MFU spm. om, at Finanstilsynet ikke forventer, at "bankers normale overvågning efter hvidvaskloven kan identificere uberettigede anmodninger om refusion af udbytteskat, eller aktielånstransaktioner, der har til formål at sløre, hvem der er den retmæssige ejer af aktierne.", jf. Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017) om udlån af aktier, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 120
MFU spm. om, hvorfor Finanstilsynets "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017 begrænser sig til bankernes ansvar i forhold til hvidvasklovgivningen og ikke lovgivning i almindelighed, herunder skattelovgivningen, til erhvervsministeren

ERU, Alm. del spørgsmål 121
MFU spm. om, Finanstilsynet alene har kompetence til at føre tilsyn med hvidvaskreglerne her i landet, jf. Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017, til


ERU, Alm. del spørgsmål 122
MFU spm. om ministeren vil oplyse, om han er enig i de afsluttende konklusioner i Finanstilsynets rapport "Redegørelse for undersøgelse af danske bankers involvering i "Panama papers"-sagen" fra marts 2017 om, at rapporten ikke giver anledning til at skærpe finansielle virksomhedernes ledelsers ansvar m.v., til erhvervsministeren
Nævnt i forslaget
Relevante love og regler
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.