§ 20-spørgsmål S 10 Om at integrere bæredygtig uddannelse som en central del af fagfornyelse af læreplanenerne i folkeskolen.

Til: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Dato: 01-10-2024
Samling: 2024-25
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 01-10-2024
Endelig besvarelse 03-10-2024
Spørgsmålets ordlyd:
Mener ministeren, at man bør integrere bæredygtig uddannelse som en central del af det pågående arbejde med fagfornyelse af læreplanenerne i folkeskolen og dermed fortsætte den positive udvikling, vi har set med udvidelsen af læreruddannelsens formålsparagraf, som nu inkluderer bæredygtighed?
Skriftlig begrundelse:
Vi står som samfund midt i en voldsom klima-, miljø- og biodiversitetskrise. Gennem Verdensmålene har Danmark, sammen med de øvrige lande, forpligtet sig til at arbejde for, at alle elever inden 2030 skal have tilegnet sig den viden og de færdigheder, der er nødvendige for at fremme bæredygtig udvikling. En indikator for det er ifølge FN en høj grad af integration af uddannelse for bæredygtig udvikling og globalt medborgerskab i nationale uddannelsespolitikker, læreplaner, læreruddannelse og elevbedømmelse. Der henvises til verdensmaalene.dk/maal/4.
Dokumentdato: 03-10-2024
Modtaget: 03-10-2024
Omdelt: 03-10-2024

Svar på spm. nr. S 10: Mener ministeren, at man bør integrere bæredygtig uddannelse som en central del af det pågående arbejde med fagfornyelse af læreplanenerne i folkeskolen og dermed fortsætte den positive udvikling, vi har set med udvidelsen af læreruddannelsens formålsparagraf, som nu inkluderer bæredygtighed?

Svar på spm. nr. S 10. (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 01-10-2024
Modtaget: 01-10-2024
Omdelt: 01-10-2024

Mener ministeren, at man bør integrere bæredygtig uddannelse som en central del af det pågående arbejde med fagfornyelse af læreplanenerne i folkeskolen og dermed fortsætte den positive udvikling, vi har set med udvidelsen af læreruddannelsens formålsparagraf, som nu inkluderer bæredygtighed?

Mener ministeren, at man bør integrere bæredygtig uddannelse som en central del af det pågående arbejde med fagfornyelse af læreplanenerne i folkeskolen og dermed fortsætte den positive udvikling, vi har set med udvidelsen af læreruddannelsens formålsparagraf, som nu inkluderer bæredygtighed? (pdf-version)
Html-version