Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Mai Villadsen (EL) har den 1. oktober 2024 stillet
spørgsmål nr. S 10, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 10
Mener ministeren, at man bør integrere bæredygtig uddannelse som en
central del af det pågående arbejde med fagfornyelse af læreplanenerne i
folkeskolen og dermed fortsætte den positive udvikling, vi har set med
udvidelsen af læreruddannelsens formålsparagraf, som nu inkluderer bæ-
redygtighed?
Begrundelse
Vi står som samfund midt i en voldsom klima-, miljø- og biodiversitets-
krise. Gennem Verdensmålene har Danmark, sammen med de øvrige
lande, forpligtet sig til at arbejde for, at alle elever inden 2030 skal have
tilegnet sig den viden og de færdigheder, der er nødvendige for at
fremme bæredygtig udvikling. En indikator for det er ifølge FN en høj
grad af integration af uddannelse for bæredygtig udvikling og globalt
medborgerskab i nationale uddannelsespolitikker, læreplaner, lærerud-
dannelse og elevbedømmelse. Der henvises til verdensmaa-
lene.dk/maal/4.
Svar:
Det følger bl.a. af folkeskolelovens formålsparagraf, at folkeskolen i sam-
arbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der:
”forbereder
dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere,
gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for
andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil
med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.”
Det er sko-
lelederens og det undervisende personales opgave at sikre, at undervis-
ningen lever op til dette formål.
Med Aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram fra marts 2024 har rege-
ringen og folkeskoleforligskredsen ønsket at skrue ned for den centrale
styring af folkeskolen og skrue op for den lokale frihed. Fagfornyelsen er
en del af aftalen og indebærer bl.a., at der skal laves nye, mere enkle læ-
replaner i alle folkeskolens fag. De nye læreplaner, som får navnet
folke-
skolens fagplaner,
skal give bedre forudsætninger for fordybelse via fokus
Børne- og Undervisningsministeriet
3. oktober 2024
Sagsnr.: 24/31618