Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (KEF) Alm. del

Samling: 2024-25

Spørgsmål 32

I »Klimastatus og -fremskrivning 2024«, www.kefm.dk, står der på side 49, at »I 2023 skønnes en anvendt forbrændingskapacitet på de danske affaldsforbrændingsanlæg til ca. 3,5 mio. ton affald, hvoraf ca. 0,3 mio. ton består af importeret forbrændingsegnet affald. Fra 2025 skønnes der ikke længere at ske import af affald til affaldsforbrænding. Dette skyldes, at det antages, at der er større transportomkostninger ved importeret affald end dansk affald. Det betyder, at den danske affaldsforbrændingskapacitet forventes tilpasset til de danske forbrændingsegnede affaldsmængder inkl. haveaffald og farligt affald fra 2025. En række affaldsforbrændingsanlæg skønnes efter 2032 at stå over for større reinvesteringer, der ikke længere vil være rentable. På den baggrund skønnes eksport af dansk affald.« Vil ministeren på den baggrund besvare følgende spørgsmål: - Hvad er beregningsforudsætningerne for de ændrede transportomkostninger? - Er der ikke en stor modsigelse mellem, at der ikke skønnes en import af affald grundet større transportomkostninger, men at det samtidig skønnes, at der vil være en større eksport af affald, uden de samme transportomkostninger bliver indregnet? - Hvad forventer ministeren, der vil ske med transportomkostningerne i fremtiden i forhold til en større nettoeksport af affald? - Når danske forbrændingsanlæg lukker, grundet at de ikke længere er rentable i forbindelse med reinvesteringer, hvad bliver så meromkostningerne for borgere, virksomheder og kommuner, da affald nu skal eksporteres i højere grad? - Hvis det afgørende er rentabiliteten i forhold til, om forbrændingsanlæg i 2032 skal lukke, hvordan hænger dette så sammen med, at der i kapitel V i den politiske aftale »Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi«, www.kefm.dk, den 16. juni 2020, står, at målet er, at det skal være de mest miljørigtige anlæg, som bør fortsætte deres drift? Kan ministeren garantere, at denne udvikling ikke vil lukke de mest miljømæssigt optimerede anlæg, frem for dem som bare er mest økonomisk rentable? Spørgsmålet ønsket besvaret senest 1 uge før besvarelse af KEF alm. del - samrådsspørgsmål D og E, dog senest inden for den almindelige 4-ugers frist (28 dage).
Dato: 06-11-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne: energiforsyning, energipolitik og energieffektivitet

Endeligt svar

Dokumentdato: 04-12-2024
Modtaget: 04-12-2024
Omdelt: 04-12-2024

KEF alm. del - svar på MFU spm. 32 om, hvad er beregningsforudsætningerne for de ændrede transportomkostninger m.m.

KEF alm. del - svar på spm. 32 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 06-11-2024
Modtaget: 06-11-2024
Omdelt: 06-11-2024

MFU spm. om, hvad er beregningsforudsætningerne for de ændrede transportomkostninger m.m.

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version