Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Spørgsmål 32
Offentligt
2932085_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Til:
Dato:
Klima-, energi- og forsyningsministeren
6. november 2024
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
KEF alm. del
Spørgsmål 32
I »Klimastatus og -fremskrivning 2024«, www.kefm.dk, står der på side 49, at »I 2023
skønnes en anvendt forbrændingskapacitet på de danske affaldsforbrændingsanlæg til
ca. 3,5 mio. ton affald, hvoraf ca. 0,3 mio. ton består af importeret forbrændingsegnet
affald. Fra 2025 skønnes der ikke længere at ske import af affald til affaldsforbrænding.
Dette skyldes, at det antages, at der er større transportomkostninger ved importeret affald
end dansk affald. Det betyder, at den danske affaldsforbrændingskapacitet forventes til-
passet til de danske forbrændingsegnede affaldsmængder inkl. haveaffald og farligt affald
fra 2025. En række affaldsforbrændingsanlæg skønnes efter 2032 at stå over for større
reinvesteringer, der ikke længere vil være rentable. På den baggrund skønnes eksport af
dansk affald.« Vil ministeren på den baggrund besvare følgende spørgsmål:
– Hvad er beregningsforudsætningerne for de ændrede transportomkostninger?
– Er der ikke en stor modsigelse mellem, at der ikke skønnes en import af affald grundet
større transportomkostninger, men at det samtidig skønnes, at der vil være en større
eksport af affald, uden de samme transportomkostninger bliver indregnet?
– Hvad forventer ministeren, der vil ske med transportomkostningerne i fremtiden i
forhold til en større nettoeksport af affald?
– Når danske forbrændingsanlæg lukker, grundet at de ikke længere er rentable i forbin-
delse med reinvesteringer, hvad bliver så meromkostningerne for borgere, virksomhe-
der og kommuner, da affald nu skal eksporteres i højere grad?
– Hvis det afgørende er rentabiliteten i forhold til, om forbrændingsanlæg i 2032 skal
lukke, hvordan hænger dette så sammen med, at der i kapitel V i den politiske aftale
»Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi«, www.kefm.dk, den 16.
juni 2020, står, at målet er, at det skal være de mest miljørigtige anlæg, som bør
fortsætte deres drift? Kan ministeren garantere, at denne udvikling ikke vil lukke de
mest miljømæssigt optimerede anlæg, frem for dem som bare er mest økonomisk
rentable?
Spørgsmålet ønsket besvaret senest 1 uge før besvarelse af KEF alm. del - samråds-
spørgsmål D og E, dog senest inden for den almindelige 4-ugers frist (28 dage).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Theresa Scavenius
(UFG).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Rasmus Horn Langhoff
1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Spørgsmål 32: MFU spm. om, hvad er beregningsforudsætningerne for de ændrede transportomkostninger m.m.
formand