Ændringsforslag stillet den 4.
december 2023 uden for betænkningen
Til titlen
Af Theresa Scavenius
(UFG):
2)
Efter straffeloven indsættes: », retsplejeloven og lov
om politiets virksomhed«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 110 e, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Er overtrædelsen begået som led
i en kunstnerisk eller politisk aktivitet, er straffen
bøde.«
[Begrænsning til
bødestraf for overtrædelser begået som led i
kunstnerisk eller politisk aktivitet]
4)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
110 f indsættes efter »justitsministerens
påbud«: », dog ikke § 110 e, stk.
2«.
[Påtalekompetencen flyttes
fra justitsministeren]
Nye paragraffer
5)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1655 af 25. december 2022, som ændret ved § 344 i
lov nr. 718 af 13. juni 2023, § 2 i lov nr. 741 af 13. juni
2023 og § 31 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 755, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke overtrædelse
af straffelovens § 110 e, stk. 2.«
2. I
§ 802, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »offentlig påtale«:
», dog ikke overtrædelse af straffelovens § 110 e,
stk. 2.«
§ 02
I lov om politiets virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29. november 2019, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1174 af 8. juni 2021, § 60
i lov nr. 801 af 7. juni 2022, § 1 i lov nr. 891 af 21. juni
2022 og § 5 i lov nr. 897 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Politiet kan dog ikke foretage indgreb over for borgerne, der har
til formål at bringe en overtrædelse af straffelovens
§ 110 e, stk. 2, til ophør.««
[Der må ikke foretages
beslaglæggelse i sager om overtrædelse af straffelovens
§ 110 e, stk. 2, og politiet må ikke foretage indgreb
for at bringe en overtrædelse af straffelovens § 110 e,
stk. 2, til ophør]
Til § 2
6) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
§ 110 e, stk. 2, i straffeloven som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, ophæves, når der ikke vurderes at
foreligge en relevant sikkerhedstrussel mod Danmark eller danske
interesser i udlandet, dog senest den 15. december 2026.«
[Solnedgangsklausul om
ophævelse af bestemmelsen efter 3 år, medmindre
bestemmelsen ophæves inden denne dato på grund af
vurderinger af sikkerhedstruslen mod Danmark]
Bemærkninger
Til nr. 2 og 5
Ændringsforslaget har til hensigt at
fastslå, at politiet ikke må gribe ind og forhindre en
såkaldt utilbørlig handling i lovforslagets
forstand.
Ændringsforslagets del om
ændring af retsplejeloven vil for det første
indebære, at politiet ikke vil kunne anholde en person, der
er mistænkt for overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse i straffelovens § 110 e, stk. 2, om
utilbørlig behandling af et skrift, der har væsentlig
religiøs betydning for et anerkendt trossamfund.
For det andet vil ændringsforslagets
del om ændring af retsplejeloven indebære, at der ikke
vil kunne foretages beslaglæggelse af en genstand, f.eks. et
religiøst skrift, som en mistænkt råder over, i
sager om overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 110 e, stk. 2.
Ændringsforslagets del om
ændring af lov om politiets virksomhed vil indebære, at
politiet ikke vil kunne foretage indgreb over for borgerne, der har
til formål at bringe en overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 110 e, stk. 2,
til ophør.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
utilbørlig behandling af et skrift, der har væsentlig
religiøs betydning for et anerkendt trossamfund, der finder
sted som led i en kunstnerisk eller politik aktivitet, alene
straffes med bøde.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
justitsministeren ikke vil have påtalekompetencen ved
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i § 110
e, stk. 2, om utilbørlig behandling af et skrift, der har
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund. Påtalekompetencen vil herefter følge de
almindelige regler herom.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer, at
den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 110 e, stk.
2, om utilbørlig behandling af et skrift, der har
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund, ophæves automatisk den 15. december 2026.
Justitsministeren vil dog under alle omstændigheder skulle
ophæve bestemmelsen, når der vurderes ikke at foreligge
en relevant sikkerhedstrussel mod Danmark eller danske interesser i
udlandet.