L 112 Forslag til lov om anlæg af en tredje Limfjordsforbindelse.

Af: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 71

Ifølge de samfundsøkonomiske beregninger af effekterne ved den tredje Limfjordsforbindelse fra oktober 2023 vil projektet give anledning til tidsgevinster for personbiler, varebiler og lastbiler på godt 6,1 mia. kr. Vil ministeren redegøre for, hvorledes forudsætningerne bag beregningen af de 6,1 mia. kr. afviger fra de forudsætninger, der blev anvendt ved estimeringen af trængselsomkostningerne ved bilkørsel i henholdsvis ”Delrapport 1 Veje til grøn bilbeskatning” fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, ”Skatteøkonomisk Redegørelse 2021” fra Skatteministeriet samt ”Økonomi og miljø 2021” fra De Økonomiske Råd?
Dato: 13-05-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne: faste forbindelser

Endeligt svar

Dokumentdato: 14-05-2024
Modtaget: 14-05-2024
Omdelt: 14-05-2024

L 112 - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil redegøre for, hvorledes forudsætningerne bag beregningen af de 6,1 mia. kr. i tidsgevinster for personbiler, varebiler og lastbiler afviger fra de forudsætninger, der blev anvendt ved estimeringen af trængselsomkostningerne ved bilkørsel i henholdsvis ”Delrapport 1 Veje til grøn bilbeskatning” fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, ”Skatteøkonomisk Redegørelse 2021” fra Skatteministeriet samt ”Økonomi og miljø 2021” fra De Økonomiske Råd

Svar på TRU L 112 spm. 71 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 13-05-2024
Modtaget: 13-05-2024
Omdelt: 13-05-2024

MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvorledes forudsætningerne bag beregningen af de 6,1 mia. kr. i tidsgevinster for personbiler, varebiler og lastbiler afviger fra de forudsætninger, der blev anvendt ved estimeringen af trængselsomkostningerne ved bilkørsel i henholdsvis ”Delrapport 1 Veje til grøn bilbeskatning” fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler, ”Skatteøkonomisk Redegørelse 2021” fra Skatteministeriet samt ”Økonomi og miljø 2021” fra De Økonomiske Råd

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version