Kulturudvalget (KUU) Alm. del

Samling: 2023-24

Spørgsmål 177

Forum for Fødevarereklamer (DI Fødevarer m.fl) har i april afgjort, at en reklame for Kims Chips var i strid med deres kodeks. Af afgørelsen fremgår det blandt andet: »Forum for Fødevarereklamer understreger, at annoncørerne ikke blot kan henholde sig til alderssegmentering. Der er ligeledes et ansvar for at forholde sig til selve mediet (her influenten). Hvis man, som Orkla vælger at anvende, et medie, der også i høj grad appellerer til børn under 13 år, må det samtidigt kræves, at der er effektive foranstaltninger, der kan forhindre, at brugerne under 13 år eksponeres for den pågældende markedsføring. Findes der ikke effektive foranstaltninger, er det Forum for Fødevarereklamers vurdering, at annoncøren bør afholde sig fra at anvende det pågældende medie (her influenterne).« Vil ministeren forholde sig til, om han er enig i, at influenter skal anses som medier i overensstemmelse med udtalelsen fra Forum for Fødevarereklamer? Der henvises til »Forum for Fødevarereklamers udtalelse i klage over Kims Chips Battle«, bragt på danskindustri.dk den 10. april 2024.
Dato: 29-05-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne: medier
Dokumentdato: 26-06-2024
Modtaget: 26-06-2024
Omdelt: 26-06-2024

KUU alm. del - svar på spm. 177 om influenter skal anses som medier i overensstemmelse med udtalelsen fra Forum for Fødevarereklamer

Svar på KUU alm. del - spm 177 (pdf-version)
Html-version
Svar på KUU alm. del - spm 173 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 29-05-2024
Modtaget: 29-05-2024
Omdelt: 29-05-2024

Spm. om influenter skal anses som medier i overensstemmelse med udtalelsen fra Forum for Fødevarereklamer

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version