Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
26. juni 2024
Folketingets Kulturudvalg har 29. maj 2024, efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF), stillet mig følgende spørgsmål nr. 177 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Forum for Fødevarereklamer (DI Fødevarer m.fl) har i april afgjort, at en reklame for
Kims Chips var i strid med deres kodeks. Af afgørelsen fremgår det blandt andet: »Fo-
rum for Fødevarereklamer understreger, at annoncørerne ikke blot kan henholde sig til
alderssegmentering. Der er ligeledes et ansvar for at forholde sig til selve mediet (her
influenten). Hvis man, som Orkla vælger at anvende, et medie, der også i høj grad ap-
pellerer til børn under 13 år, må det samtidigt kræves, at der er effektive foranstaltnin-
ger, der kan forhindre, at brugerne under 13 år eksponeres for den pågældende mar-
kedsføring. Findes der ikke effektive foranstaltninger, er det Forum for Fødevarerekla-
mers vurdering, at annoncøren bør afholde sig fra at anvende det pågældende medie
(her influenterne).« Vil ministeren forholde sig til, om han er enig i, at influenter skal
anses som medier i overensstemmelse med udtalelsen fra Forum for Fødevarereklamer?
Der henvises til »Forum for Fødevarereklamers udtalelse i klage over Kims Chips
Battle«, bragt på danskindustri.dk den 10. april 2024.
Svar:
Der henvises til svar på KUU alm. del spm. 173.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Dok. nr. 170499