I forbindelse med nedrevne køreledninger over en længere strækning mellem København og Odense den 21. april 2023 var der fortsat forsinkelser på strækningen to døgn efter. Det resulterede i, at min egen rejse endte med at tage 4,5 time fremfor de planlagte 1,5 time med et uforudset stop og togskifte i Ringsted undervejs. På trods af at DSB havde været bekendt med problemet med køreledningen i to døgn, var der 1) uoverensstemmelse mellem informationen, der blev givet elektronisk og på banegårdens skærme, 2) sparsom information om rejsen over anlægget i både København og Ringsted, 3) ingen mulighed for hvile eller forplejning til børn og ældre eller 4) mulighed for at spørge personale til råds angående togbusser og toge. I forlængelse heraf, vil jeg bede transportministeren forholde sig til følgende spørgsmål:
- Mener ministeren, at de to døgn, det tog for at reparere de nedrevne køreledninger, lever op til forventningerne for, hvor længe det skal tage at udrede ikke-usædvanlige uheld på togstrækningen?
- Mener ministeren, at det sparsomme personaleopbud og mangelfuld betjening af passagerer, hvis rejse uforudset ender med at vare flere timer ekstra, lever op til DSB og Banedanmarks egne mål?
Dato: 01-06-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne:
DSB, jernbaneinfrastruktur