Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2729204_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. juni 2023
2023-2798
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 245:
I forbindelse med nedrevne køreledninger over en længere stræk-
ning mellem København og Odense den 21. april 2023 var der fort-
sat forsinkelser på strækningen to døgn efter. Det resulterede i, at
min egen rejse endte med at tage 4,5 time fremfor de planlagte 1,5
time med et uforudset stop og togskifte i Ringsted undervejs. På
trods af at DSB havde været bekendt med problemet med køreled-
ningen i to døgn, var der 1) uoverensstemmelse mellem informatio-
nen, der blev givet elektronisk og på banegårdens skærme, 2) spar-
som information om rejsen over anlægget i både København og
Ringsted, 3) ingen mulighed for hvile eller forplejning til børn og
ældre eller 4) mulighed for at spørge personale til råds angående
togbusser og toge. I forlængelse heraf, vil jeg bede transportmini-
steren forholde sig til følgende spørgsmål:
Mener ministeren, at de to døgn, det tog for at reparere de
nedrevne køreledninger, lever op til forventningerne for,
hvor længe det skal tage at udrede ikke-usædvanlige uheld
på togstrækningen?
Mener ministeren, at det sparsomme personaleopbud og
mangelfuld betjening af passagerer, hvis rejse uforudset
ender med at vare flere timer ekstra, lever op til DSB og Ba-
nedanmarks egne mål?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark og DSB, der svarer
følgende, som jeg henholder mig til:
”Om eftermiddagen den 21. april 2023 skete der en hændelse ved
Fjenneslev, hvor 1.600 meter køreledning faldt ned og skulle gen-
etableres. Det er vigtigt at understrege, at hændelsen var meget
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 245: MFU spm. om forsinkelse for togafgange mellem København og Odense, til transportministeren
2729204_0002.png
Side 2/3
usædvanlig og en af de største skader på kørestrømsområdet no-
gensinde. Banedanmark tilkaldte med det samme personale ind fra
hele landet til at hjælpe med at udbedre skaderne, fordi hændelsen
var så omfangsrig og teknisk kompliceret, som den var.
Cirka et døgn efter hændelsen blev der åbnet for dieseldrift i nabo-
sporet, og godt to døgn efter hændelsen var køreledningsanlægget
genetableret til fuld el-drift. Givet den lange strækning og den tek-
niske kompleksitet er det Banedanmarks vurdering, at trafikken
kunne genetableres med fuld funktionalitet relativt hurtigt. Til
sammenligning medførte køreledningsnedrivning i Ejby i somme-
ren 2022, at trafikken først blev fuldt genetableret efter 5 dage,
selvom strækningen var markant kortere.
Som håndtering af hændelsens trafikale konsekvenser iværksatte
Banedanmark og DSB en disponeringsplan, som indebar, at tog fra
København blev vendt i Ringsted og tog fra Fyn/Jylland blev vendt
i Slagelse. Derudover blev der indsat togbusser mellem Slagelse og
Ringsted. Dette følger af det normale setup for uordensituationer
på jernbanen, hvor DSB og Banedanmark arbejder tæt sammen
for, at generne for passagerne bliver minimeret mest muligt.
Lørdag eftermiddag blev der som ovenfor nævnt åbnet for kørsel
med dieselmateriel på det ene spor mellem Ringsted og Slagelse.
På den baggrund indsatte DSB et pendultog mellem de to byer
samtidig med, at der forsat kørte togbusser på strækningen som
supplement. Begge spor blev åbnet for trafik med el-materiel søn-
dag aften.
Banedanmark har udarbejdet en intern evaluering af trafikinfor-
mationen i forbindelse med hændelsen. På baggrund af denne eva-
luering er der indledt et arbejde med at revurdere, om servicestan-
darden er fyldestgørende samt indført tydelige tjeklister, der hjæl-
per personalet i Trafikinformation til bedre at håndtere situationer,
hvor der sker mange ændringer i højt tempo.
DSB oplyser desuden, at der ved hændelsen desværre ikke var til-
strækkeligt med DSB-personale til rådighed på Slagelse eller Ring-
sted Station, som kunne rådgive kunderne om, hvordan de kunne
komme videre med de indsatte togbusser. DSB oplyser, at de har
etableret et "Akutteam”, som hurtigt kan træde sammen i forbin-
delse med større trafikale hændelser med henblik på at koordinere
DSB’s indsats. Derudover er DSB i gang med at udarbejde et nyt
kundeberedskabskoncept, som indebærer at der ved trafikale hæn-
delser hurtigere kan blive allokeret personale til de berørte statio-
ner.”
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 245: MFU spm. om forsinkelse for togafgange mellem København og Odense, til transportministeren
2729204_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen