Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2680668_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2023 i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2680668_0002.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 8. Erhvervsministeriet
8.11.79.
Reserver og budgetregulering
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 85,2 mio. kr. skyldes primært, at
der oprettes en reserve til støtte til mindre køb-
mænd og andre energiudsatte fødevareforretninger
i små byer på 75,0 mio. kr., jf. Aftale mellem re-
geringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksde-
mokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om inflationshjælp
af februar 2023 samt 19,8 mio. kr. til en DUT-re-
serve. I modsat retning er der en negativ budget-
regulering på 9,6 mio. kr. sfa. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Al-
ternativet og Moderaterne om vinterhjælp af sep-
tember 2022.
Forbrugerrådet Tænk (tekstanm. 101) .............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 6,0 mio. kr. skyldes primært vide-
reførsel af bevillingen til Tænk Kemi, jf. Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika- le
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie
Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om
en kemiindsats 2022-2025 af januar 2022.
Rejseudbyderes tilbagebetaling ved afbestilte rejser
(tekstanm. 167) .....................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 91,5 mio. kr. skyldes Rejsega-
rantifondens øgede tilbagebetaling af lån forbun-
det med den afsatte statsgaranti til rejseudbydere
vedr. afbestilte rejser relateret til COVID-19 for
2022-2027. Fra januar 2023 begynder rejsegaran-
tifonden at tilbagebetale på lånet.
Nævnenes Hus
(Driftsbev.)
..................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 15,7 mio. kr. skyldes primært
den faldende profil for bevillingen til klagesager
vedr. mink i Miljø- og Fødevareklagenævnet samt
udløb af en midlertidig bevilling til afvikling af en
ophobning af sager i Miljø- og Fødevareklage-
nævnet og Planklagenævnet.
-
85,2
85,2
8.21.04.
17,7
23,7
6,0
8.21.06.
2,7
94,2
91,5
8.21.10.
147,9
132,2
-15,7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2680668_0003.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
8.21.20.
Erhvervsstyrelsen (tekstanm. 149 og 168)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 72,1 mio. kr. skyldes primært
midler til administration af COVID-19-kompen-
sationsordningerne, herunder efterkontrol, samt
tilførsel af midler til automatisk erhvervsrapporte-
ring og et SMV-venligt udbudssystem. I modsat
retning trækker bl.a. en rammereduktion sfa. Af-
tale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne
om vinterhjælp af september 2022.
Indefrysningsordning på energiområdet ...........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 1.007,6 mio. kr. skyldes oprettel-
sen af en indefrysningsordning på energiområdet,
jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne
om vinterhjælp af september 2022. Samtidig for-
ventes der renteudgifter på 7,6 mio. kr. i 2023.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
526,4
598,5
72,1
8.21.22.
-
1.007,6
1.007,6
-
7,6
7,6
8.23.04.
Krisehåndteringsopgaver i Finansiel Stabilitet
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,5 mio. kr. skyldes primært til-
førsel af midler til Finansiel Stabilitets opgaver
vedr. genopretning og afvikling af kreditinstitutter
og investeringsselskaber mv.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
16,1
21,6
5,5
16,1
21,6
5,5
8.23.07.
Gældsrådgivningsenhed for tidligere minkavlere
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 30,0 mio. kr. skyldes oprettelsen af
en gældsrådgivningsenhed for tidligere min-
kavlere, jf. Aftale mellem den daværende S-rege-
ring, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Liberal Alliance om erstatning mv. til
minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
af januar 2021.
-
30,0
30,0
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2680668_0004.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
8.25.03.
Udbytte fra Nordsøfonden (tekstanm. 124) ......
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 600,0 mio. kr. skyldes et nyt skøn
for udbytte fra Nordsøfonden i 2023 som følge af
højere gas- og oliepriser.
Iværksætteri- og innovationsinitiativer (tekstanm.
100, 131, 133, 165 og 168) ....................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 55,8 mio. kr. skyldes primært
udløb af en række midlertidige bevillinger, herun-
der til Fonden for Entreprenørskab, Pulje til om-
stilling af minkavlere og følgeerhverv, Motorsta-
tion Marstal, Pulje til medfinansiering af iværk-
sætterevents og Grønlandsk væksthus i Danmark.
Dertil kommer en faldende profil for bevillingen til
Tilskud til dansk deltagelse i strategisk vigtige
projekter, især grønne og digitale EU-projekter
(IPCEI).
Pulje under Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 17,7 mio. kr. skyldes pris- og løn-
opregning fra 2022- til 2023-priser.
Kompensationsordninger som følge af COVID-19
(tekstanm. 140, 143, 145, 147, 150, 155 og 159) .
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 4.620,0 mio. kr. skyldes, at be-
villingen til Kompensationsordninger som følge
af COVID-19 udløber, idet ordningerne er lukket,
samt skøn for tilbagebetaling af merudbetalt kom-
pensation.
Puljer relateret til COVID-19
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes udløb af
bevillingen til puljen målrettet de virksomheder
og leverandører, der pga. nye COVID-19-restrik-
tioner ikke kunne afsætte letfordærvelige varer.
-
600,0
600,0
8.32.08.
494,4
438,6
-55,8
8.32.19.
333,7
351,4
17,7
8.32.21.
3.175,0
-1.445,0
-4.620,0
8.32.24.
10,0
-
-10,0
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2680668_0005.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
8.33.12. Kapitalindskud - Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond ...............................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 2.138,0 mio. kr. skyldes oprettel-
sen af Danmarks Eksport og Investeringsfond,
som overtager kapitalindskuddene i hhv. Vækst-
fonden og EKF Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond, jf. Aftale mellem den daværende S-re-
gering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en
ny reformpakke for dansk økonomi af januar 2022.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
8.33.13. Ordninger under Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond (tekstanm. 134) ...................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 124,5 mio. kr. skyldes oprettelsen
af Danmarks Eksport- og Investeringsfond, som
overtager ordningerne under hhv. Vækstfonden og
EKF Danmarks Eksportkredit, jf. Aftale mellem
den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristende-
mokraterne om en ny reformpakke for dansk øko-
nomi af januar 2022.
8.33.15. Vækstfonden (tekstanm. 134, 135, 136, 141, 142,
151, 152, 160, 164 og 168) ....................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 244,1 mio. kr. skyldes primært
oprettelsen af Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond, som overtager ordningerne under
Vækstfonden, jf. Aftale mellem den daværende S-
regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om
en ny reformpakke for dansk økonomi af januar
2022. Samtidig skyldes merudgiften at der ikke
ydes et kapitalindskud i Grøn Landsbrugskapital i
2023, og at der er en faldende profil for bevillingen
til Matchfinansieringsordningen. I modsat retning
er der tilført midler til videreførsel af ordningen om
små vækstkautioner i Vækstfonden, jf. Aftale
mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne om en ny reformpakke for
dansk økonomi af januar 2022.
Indtægt .................................................................
-
2.138,0
2.138,0
-
10,4
10,4
-
124,5
124,5
244,1
-
-244,1
150,0
-
-150,0
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2680668_0006.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
Mindreindtægten på 150,0 mio. kr. skyldes, at der
i 2022 blev omprioriteret midler fra Dansk Land-
brugskapital til et kapitalindskud i Grøn Land-
brugskapital. Dette gøres ikke i 2023.
8.33.16.
EKF Danmarks Eksportkredit (tekstanm. 4, 8 og
139) ........................................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 195,0 mio. kr. skyldes opret-
telsen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond,
hvor kapitalindskuddene i EKF Danmarks Eks-
portkredit overtages af Danmarks Eksport- og In-
vesteringsfond, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om
en ny reformpakke for dansk økonomi af januar
2022.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
8.33.17.
Ordninger under EKF Danmarks Eksportkredit
(tekstanm. 146 og 148) .........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 21,3 mio. kr. skyldes oprettel-
sen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond,
som overtager ordningerne under EKF Danmarks
Eksportkredit, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om
en ny reformpakke for dansk økonomi af januar
2022.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 7,0 mio. kr. skyldes, at sidste
afdrag i porteføljen under renteudligningsordnin-
gen forfalder i 2022.
8.33.25.
Danmarks Grønne Investeringsfond (tekstanm. 138)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 80,0 mio. kr. skyldes, at der
ikke skal ydes kapitalindskud i DGIF i 2023 iht.
den aftalte bevillingsprofil for kapitalindskuddet
til Danmarks Grønne Investeringsfond, jf. Aftale
mellem den daværende S-regering, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om finansloven for 2020 af december
2019.
195,0
-
-195,0
52,0
-
-52,0
21,3
-
-21,3
7,0
-
-7,0
80,0
-
-80,0
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2680668_0007.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
8.33.26.
Udbytte - Danmarks Eksport- og Investeringsfond
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 150,0 mio. kr. skyldes en opju-
stering af udbyttepolitikken fra Danmarks Eks-
port- og Investeringsfond, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristende-
mokraterne om en ny reformpakke for dansk øko-
nomi af januar 2022 og Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om fremtiden for olie- og
gasindvinding i Nordsøen af december 2020.
200,0
350,0
150,0
8.33.27.
Risikopræmie vedr. statsgarantier og kapitalindskud
Udgift............................................................................ 1.615,3
Mindreudgiften på 701,9 mio. kr. skyldes primært
en reduktion af risikopræmierne tilknyttet CO-
VID-19-garantiordninger, hvor garantirammerne
er justeret til det faktiske træk på rammerne efter
frist for ansøgning. I modsat retning trækker en
risikopræmie afsat til en indefrysningsordning på
energiområdet, jf. Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og
Moderaterne om vinterhjælp af september 2022.
Kapitalindskud i Vækstfonden ...........................
Udgift............................................................................ 1.600,0
Mindreudgiften på 1.600,0 mio. kr. skyldes opret-
telsen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond,
som overtager kapitalindskuddene i Vækstfonden,
jf. Aftale mellem den daværende S-regering, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny re-
formpakke for dansk økonomi af januar 2022.
Markedsføring af Danmark (tekstanm. 128)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 9,2 mio. kr. skyldes en falden-
de bevillingsprofil for Food Organisation of Den-
mark samt udløb af bevillingerne til Global Con-
nected og Grand Départ Copenhagen Denmark,
der har været afholdt i 2022.
913,4
-701,9
8.33.28.
-
-1.600,0
8.34.01.
28,8
19,6
-9,2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Erhvervsministeriet § 8
2680668_0008.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
8.34.02. Turismeinitiativer (tekstanm. 101) ....................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,9 mio. kr. skyldes pris- og løn-
opregning fra 2022- til 2023-priser.
8.35.01. Regionaludvikling mv. (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 96,0 mio. kr. skyldes primært
faldende bevillingsprofiler for REACT-EU-midler
og midler under Fonden for Retfærdig Omstilling.
I modsat retning trækker stigende bevillingsprofi-
ler for programperioden 2021-2027 for Regional-
fonden og Socialfonden.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
8.35.02.
Brexittilpasningsreserven (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 53,6 mio. kr. skyldes oprettelsen
af Brexittilpasningsreserven, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Frie
Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om
udmøntning af Brexittilpasningsreserven til dansk
erhvervsliv af januar 2022 og Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alter-
nativet og Kristendemokraterne om udmøntning
af Brexit-reserven til fiskerisektoren af december
2021.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
197,6
208,5
10,9
1.209,4
1.113,4
-96,0
1.174,9
1.077,6
-97,3
-
53,6
53,6
-
53,6
53,6