Tillægsbetænkning afgivet af
Retsudvalget den 1. marts 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, DF, NB, SIU og Karina Adsbøl (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV, EL, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
uanset bemærkningerne til ændringsforslag nr. 26 og 30
af 14. februar 2022, jf. bilag 32 til lovforslaget,
forudsætter S, V og KF, at alle oplysninger om, hvor et
kommunikationsapparat har befundet sig, dvs. både dem, som
efter lovforslaget er defineret som trafikdata og logningspligtige
(dvs. dem, der er knyttet til slutbrugerens sms- og
talekommunikation), og dem, der efter lovforslaget er defineret som
lokaliseringsdata og ikke er logningspligtige, som altovervejende
hovedregel vil være omfattet, når betingelserne for at
udlevere oplysninger om, hvor et kommunikationsapparat har befundet
sig, er opfyldt. Det bemærkes i den forbindelse, at det
anførte ikke ændrer ved, at politiet og
anklagemyndigheden konkret vil skulle forholde sig til en
situation, hvis der verserer sager ved domstolene om de nye reglers
forenelighed med EU-retten.
Når politiet meddeler en udbyder
pålæg om hastesikring af oplysninger om, hvor et
kommunikationsapparat har befundet sig, vil politiet anmode om
hastesikring af alle oplysninger om, hvor et kommunikationsapparat
har befundet sig, dvs. både dem, som efter lovforslaget er
logningspligtige, og dem, som ikke er logningspligtige.
S, V og KF afventer justitsministerens
afklaring af, om det er teknisk muligt først at lade loven
træde i kraft, samme dag som Højesteret afsiger dom i
retssagen om bekendtgørelse om logning er ugyldig.
Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres
og Enhedslistens medlemmer af udvalget er stærkt kritiske
over for lovforslaget, som det fremgår af partiernes
politiske bemærkninger til betænkningen. Derudover
bemærker SF, RV og EL, at ministeren uden for
betænkningen har oversendt ændringsforslag med
kompliceret indhold af materiel karakter og besvarelser med nye
oplysninger. SF, RV og EL påpeger, at retssagen om ulovlig
logning i Højesteret er berammet til den 17. og 18. marts
2022. SF, RV og EL bemærker i forlængelse heraf, at det
af besvarelsen af spørgsmål 87 fremgår, at
sagens appellant, Foreningen mod Ulovlig Logning, såfremt
lovforslaget træder i kraft den 3. marts 2022, ikke
længere vil have en retlig interesse i Højesterets
afgørelse i den planlagte retssag om ulovlig logning. SF, RV
og EL bemærker, at ministeren således op til og under
lovbehandlingen har henvist til forskellige og ikke umiddelbart
sammenfaldende hensyn, for så vidt angår
ikrafttrædelsesdatoen. Ministeren har således i
forbindelse med den oprindeligt foreslåede
ikrafttrædelsesdato, den 1. januar 2022, over for
Retsudvalget gjort gældende, at der skulle tages hensyn til,
at der var tale om erhvervsrettet lovgivning, mens ministeren i
bilag 9 af 10. december 2021 henviser til, at der ikke må
opstå en form for juridisk vakuum, såfremt
Højesteret den 17.-18. marts 2022 kender de eksisterende
logningsregler ugyldige og der ikke er trådt nye regler i
kraft inden, og det fremgår som nævnt af besvarelsen af
spørgsmål 87, at appellanten ikke længere vil
have en retlig interesse i at få afgjort sagen, såfremt
nye regler er trådt i kraft.
SF, RV og EL bemærker endvidere, at
partierne blev nægtet at afbryde 2. behandling af
lovforslaget den 22. februar 2022. SF, RV og EL har indkaldt
ministeren i samråd om årsagen til den foreslåede
ikrafttrædelsesdato og sagen ved Højesteret. SF, RV og
EL understreger, at partierne er stærkt kritiske over for, at
ikrafttrædelsesdatoen kan forhindre, at Højesteret kan
afsige afgørelse i sagen. SF, RV og EL mener utvetydigt, at
de eksisterende regler skal kunne prøves ved
Højesteret. SF, RV og EL bemærker endvidere, at
ministeren i besvarelsen af spørgsmål 33 har
konstateret, at de nye regler i vid udstrækning minder om de
eksisterende, for så vidt angår generel og
udifferentieret logning.
SF, RV og EL bemærker, at det er
vigtigt, at Folketinget ikke afskærer en
civilsamfundsforening fra at få afprøvet sin retlige
interesse, hvorfor partierne er tilfredse med, at justitsministeren
på samrådet den 1. marts 2022 lovede at
undersøge, hvorvidt det er teknisk muligt at udskyde
ikrafttrædelsen til dagen for domsafsigelsen. Dette skulle
gerne resultere i et ændringsforslag fra ministeren, hvilket
partierne i skrivende stund afventer. Hvis dette mod forventning
ikke sker, fremsætter partierne deres eget
ændringsforslag herom.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at Dansk Folkeparti lægger stor vægt
på, at politiet og anklagemyndigheden i forbindelse med
opklaring af grov kriminalitet ved brug af trafikdata skal bevare
de redskaber, vi kender i dag. Dansk Folkeparti frygter, at dette
ikke gør sig gældende med indeværende lovforslag
og har derfor stillet et spørgsmål til ministeren
herom. DF vil gerne overbevises om, at lovforslaget sikrer, at
politiet bevarer de nuværende opklaringsredskaber, der
eksempelvis tilsyneladende har medvirket til en hurtig og effektiv
opsporing af formodede gerningsmænd og liget af offeret i
drabssagen fra Aalborg.
Endvidere bemærkes det, at Dansk
Folkeparti støttede de ændringsforslag fra
justitsministeren, som er stillet uden for betænkningen og
blev behandlet den 22. februar 2022. Ændringsforslagene har
til hensigt at mindske telebranchens implementeringsomkostninger
på visse områder, uden at det vil medføre
negative konsekvenser for politiets efterforskning, i forhold til
det oprindelig lovforslag. I den forbindelse bemærker Dansk
Folkeparti, at Dansk Folkeparti - for at lette arbejdet for
teleudbydere mest muligt - helst så en definition af
lokaliseringsdato, der sikrer, at udbydere ikke unødigt skal
frasortere lokaliseringsdata, der er knyttet til slutbrugerens sms-
og talekommunikation. Selv om Dansk Folkeparti støttede de
stillede ændringsforslag, beklager Dansk Folkeparti samtidig,
at 2. behandling af lovforslaget den 22. februar ikke blev afbrudt
på trods af ønske herom fra flere partier.
På baggrund af et samråd
afholdt i Retsudvalget den 1. marts 2022 forventes det, at
ikrafttrædelsesdatoen ændres, og DF vil støtte
et ændringsforslag, der har til hensigt at lade lovforslaget
træde i kraft umiddelbart efter, at Højesteret afsiger
dom i den forestående retssag om bekendtgørelse om
logning er ugyldig, idet Dansk Folkeparti finder det ganske
betænkeligt, hvis Folketinget med vedtagelse af lovforslag,
der træder i kraft umiddelbart inden hovedforhandlingerne i
retssagen, direkte eller indirekte medvirker til at påvirke
modpartens retlige interesse i en verserende sag, jf. svaret
på spørgsmål 87.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november
2021 og var til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 10. februar 2022. Lovforslaget
var til 2. behandling den 22. februar 2022, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning modtaget 2 skriftlige henvendelser om
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 37 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf 6 af
spørgsmålene forventes besvaret inden 3. behandling af
lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Eva Flyvholm (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S) Sikandar Siddique (FG)
Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne
Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Morten Dahlin (V) fmd. Michael Aastrup Jensen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl
(UFG) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |