Skriftlig fremsættelse (18. november
2021)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.)
(Lovforslag nr. L 93)
Bl.a. EU-Domstolens dom af 6. oktober 2020
i de forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net
m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux francophones et germanophone
m.fl. (La Quadrature du Net-dommen) medfører et behov for at
ændre i de gældende danske regler om registrering og
opbevaring af teletrafik m.v.
Det er afgørende for regeringen at
sikre, at politiet har de efterforskningsredskaber, der skal til
for effektivt at kunne bekæmpe kriminalitet og sikre
borgernes tryghed, og for at anklagemyndigheden kan
strafforfølge tiltalte ved domstolene.
Regeringen foreslår på den
baggrund en revision af reglerne om registrering og opbevaring af
teletrafik m.v., der i videst muligt omfang skal medvirke til at
sikre, at trafikdata m.v. fortsat kan anvendes til effektiv
kriminalitetsbekæmpelse. Den foreslåede revision vil
alt andet lige medføre, at politiet ikke får adgang
til den samme mængde data som i dag. Revisionen bidrager
imidlertid til at sikre en så effektiv
kriminalitetsbekæmpelse på baggrund af registrerede og
opbevarede oplysninger som muligt inden for rammerne af
EU-retten.
Lovforslaget indeholder overordnet
følgende elementer:
- Det foreslås, at Rigspolitiet
meddeler udbydere pålæg om at foretage målrettet personbestemt og geografisk
registrering og opbevaring af trafikdata med henblik
på at bekæmpe grov kriminalitet. Den målrettede
registrering og opbevaring vil skulle rettes mod bestemte personer
(personer dømt for grov kriminalitet samt
kommunikationsapparater og personer, der har været genstand
for visse indgreb i meddelelseshemmeligheden, f.eks.
telefonaflytning) og områder (områder, hvor der er
konstateret et højere antal anmeldelser af eller beboere
dømt for grov kriminalitet samt områder, der vurderes
at være særligt sikringskritiske områder,
såsom Christiansborg eller Storebæltsbroen), der har en
forbindelse til grov kriminalitet. Herudover foreslås det, at
der vil kunne meddeles udbyderne konkret
begrundede pålæg om at foretage målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata for
kommunikationsapparater, personer eller bestemte områder,
hvis der er grund til at antage, at de har forbindelse til grov
kriminalitet. Det bemærkes, at det foreslås, at der vil
kunne fastsættes overgangsregler for så vidt
angår den foreslåede ordning med målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata.
- Det foreslås desuden, at der,
når der foreligger en alvorlig trussel mod den nationale
sikkerhed, som må anses for at være reel og aktuel
eller forudsigelig, ved bekendtgørelse kan fastsættes
regler om generel og udifferentieret
registrering og opbevaring af trafikdata. Den generelle og
udifferentierede registrering og opbevaring af trafikdata vil ikke
kunne blive systematisk.
- Det foreslås også, at der -
ligesom i dag - skal gælde en forpligtelse for udbyderne til
generel og udifferentieret registrering og
opbevaring af oplysninger om en brugers adgang til internettet
(herunder IP-adresse). Dette vil være uafhængigt
af, om der foreligger en alvorlig trussel mod den nationale
sikkerhed.
- Herudover foreslås det - med
henblik på i videst muligt omfang at kunne sikre entydig
identifikation af slutbrugeren/brugeren af et kommunikationsmiddel
- at udvide omfanget af de nummeroplysningsdata, der i dag skal
registreres til den landsdækkende nummeroplysningsdatabase
(118-databasen), så udbyderne fremover også vil skulle
registrere unikt ID (typisk personnummer) og
eventuelle oplysninger om bruger. Det foreslås
desuden, at der ved bekendtgørelse vil kunne
fastsættes regler om registrering og
verificering af nummeroplysningsdata. Det forudsættes
bl.a., at der fastsættes regler om, at der skal gælde
samme krav til registrering og verificering af nummeroplysningsdata
for udbydere af taletidskort som for alle andre udbydere. Det vil
indebære, at der fra ikrafttræden af sådanne
regler ikke længere vil kunne købes såkaldte
»anonyme« taletidskort (uregistrerede
taletidskort).
- Endvidere foreslås det, at de
gældende regler om hastesikring i
retsplejeloven ændres, så de bringes i overensstemmelse
med EU-retten. Det vil efter forslaget således alene
være muligt at anmode om hastesikring med henblik på
bekæmpelse af grov kriminalitet.
- For så vidt angår domstolsprøvelse foreslås det,
at der for registrering og opbevaring af trafikdata på
grundlag af konkret begrundede pålæg indføres en
ordning med forudgående retskendelse svarende til, hvad der
kendes i dag for indgreb i meddelelseshemmeligheden.
- Herudover foreslås det, at reglerne
om adgang til registrerede og opbevarede
oplysninger i retsplejelovens kapitel 71 og 74 ændres,
så de er i overensstemmelse med EU-retten. Det vil bl.a.
indebære, at det efter forslaget alene vil være muligt
at få adgang til oplysninger, der er registreret i
medfør af de foreslåede §§ 786 a-786 e i
retsplejeloven eller pålæg eller regler udstedt i
medfør heraf, hvis det sker med henblik på at
bekæmpe grov kriminalitet eller beskytte den nationale
sikkerhed.
- Endelig foreslås det, at der skal
kunne fastsættes regler om udbyderes
opbevaring af registrerings- og opbevaringspligtige
oplysninger, herunder regler med krav om opbevaring på
servere i EU.
Registrering og opbevaring af trafikdata er
et centralt redskab for vores politi. Med lovforslaget
ønsker regeringen derfor også at gå så
langt som muligt - naturligvis inden for rammerne af EU-retten -
med henblik på at give de retshåndhævende
myndigheder de bedst mulige rammer for efterforskning og
retsforfølgning af kriminalitet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.