Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 10. februar 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 25 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres og
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-15, 18-21 og 23 til lovforslaget, og
justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 16, 17, 22,
24 og 25 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV, EL, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
Danmark skal overholde de forpligtelser, som et EU-medlemskab
medfører.
Når EU-Domstolen har erklæret
den logning, der har fundet sted i de fleste europæiske lande
i en årrække, for ulovlig, skal Danmark naturligvis
indrette sig efter den pågældende dom.
Det foreliggende lovforslag søger at
efterkomme EU-Domstolens praksis, samtidig med at dommens fortsatte
muligheder for logning trods alt bibeholdes i videst muligt omfang
med den følge, at oplysningerne kan rekvireres af politiet
efter forudgående dommerkendelse.
Logning af teleoplysninger har igennem de
sidste 15 år været blandt de tungeste beviser i
særdeles alvorlige straffesager, herunder sager om mord,
brandstiftelse, narko, voldtægt,
børnebortførelse, terror m.v. Der kan i den
forbindelse henvises dels til de oplysninger, der fremgår af
svar fra Rigspolitiet på flere af de 83 stillede
spørgsmål, dels til klare udtalelser fra politi,
anklagemyndighed og retspræsident under en høring i
Retsudvalget den 13. januar 2022, og en teknisk gennemgang og
samråd i Retsudvalget - udtalelser, der tydeligt
bekræftede, hvorledes efterforskning og domfældelse i
disse sager vil blive voldsomt besværliggjort uden politiets
mulighed for anvendelse af loggede teleoplysninger.
S, V og KF finder det uhyre problematisk
for retsbevidstheden i Danmark, såfremt teleselskaberne ikke
har pligt til at logge oplysninger, og det vil have den konsekvens,
at dybt kriminelle, bl.a. mordere, voldtægtsforbrydere,
brandstiftere, narkobagmænd og rocker- og bandemedlemmer,
ikke kan stilles til ansvar og få deres retmæssige
straf. Loggede oplysninger har således været anvendt i
efterforskningen i tusindvis af straffesager i perioden 2007-2020,
herunder i øvrigt også anvendt til at frafalde
mistanke mod uskyldige personer.
S, V og KF noterer sig, at
Justitsministeriet er af den opfattelse, at de foreslåede
regler er nødvendige og proportionale samt i
overensstemmelse med EU-Domstolens praksis jf. lovforslaget side
70. S, V og KF noterer sig samtidig Justitsministeriets
bemærkning om en væsentlig procesrisiko i den specielle
situation, hvor en registrering er foretaget under henvisning til
national sikkerhed og herefter udleveres til efterforskning af grov
kriminalitet, eksempelvis opklaring af et mord eller en
overfaldsvoldtægt. Det bemærkes i den forbindelse, at
den øverste franske administrative domstol efter det af
Justitsministeriet oplyste har fået et tilsvarende forslag
forelagt og ikke har fundet det i strid med EU-Domstolens
praksis.
S, V og KF noterer sig, at politiets
tilgang til loggede oplysninger fortsat kun kan ske efter
forudgående dommerkendelse, jf. retsplejelovens regler.
Endelig bemærkes med tilfredshed, at
såvel engangsudgifter som de løbende udgifter for
teleselskaberne vil blive reduceret væsentligt i forhold til
det oprindelige lovforslag.
Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres
og Enhedslistens medlemmer af udvalget er stærkt kritiske
over for lovforslaget. SF, RV og EL noterer sig, at denne kritik er
delt af en lang række organisationer, der også er
bekymrede over, at borgernes grundlæggende rettigheder og
privatliv bliver krænket, og at lovforslaget ikke overholder
EU-retten. Det er gennemgående i både
høringssvar, til Retsudvalgets høring den 13. januar
2022 og i medierne, at relevante eksperter og jurister har
kritiseret den manglende proportionalitet i forholdet mellem
indgriben, forseelse og retten til privatliv samt modstriden til
EU-retten og den såkaldte væsentlige procesrisiko. Det
er aldeles uacceptabelt at fremsætte et lovforslag, som
regeringen selv vurderer er forbundet med en væsentlig
procesrisiko, og som med andre ord ikke vil fungere og ikke
overholder loven.
SF, RV og EL mener, at det er på
høje tid at få ændret reglerne for logning. La
Quadrature-dommen fra oktober 2020 fastslog og gentog princippet
fra Tele2-dommen i 2016: at generel og udifferentieret logning er i
strid med EU-retten, idet logning udgør et særlig
alvorligt indgreb i privatlivets fred og gør det muligt at
lave en meget præcis profil af de berørte personer,
ligesom masselogningen kan have negativ indvirkning på
udøvelsen af ytringsfriheden samt risikoen for misbrug og
ulovlig adgang. SF, RV og EL betragter ikke lovforslaget som en
forbedring af reglerne for logning og finder det meget bekymrende,
at en nærmest uændret generel og udifferentieret
logning vil blive fortsat. Som målestok for dette
fremgår det af lovforslaget, at der anvendes en
trusselvurdering for terror, som Danmark har haft de seneste 7
år, og det er således misvisende at tale om en
ekstraordinær situation. Muligheden for indsamling af
teledata udvides endda, da definitionen af grov kriminalitet
ændres fra lovovertrædelser med en strafferamme
på minimum 6 år til lovovertrædelser med en
strafferamme på 3 år.
Naturligvis skal politiet have gode
efterforskningsmuligheder. Men der findes muligheder, som er mindre
indgribende over for befolkningen, herunder for eksempel muligheden
for hastesikring af oplysninger i sager om grov kriminalitet. SF,
RV og EL har derfor stillet en række ændringsforslag
til lovforslaget. At vi alle skal mistænkeliggøres og
overvåges, er uacceptabelt. Mere overvågning skaber
ikke mere frihed, og vores grundlæggende rettigheder som
borgere skal respekteres. SF, RV og EL kan således ikke
støtte lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det vigtigt at sikre så effektiv en
kriminalitetsbekæmpelse som muligt. Dansk Folkepartis
ønske er således af hensyn til politiets
efterforskning og opklaring af grov kriminalitet, at dansk praksis
for logning ikke ændres.
Brug af historiske teledata eller
øvrige logningsdata er helt afgørende for, at f.eks.
drabs- og kidnapningssager opklares, og at det sker hurtigt og
effektivt til gavn for retsbevidstheden her i landet.
Dansk Folkeparti bemærker, at
lovforslaget efter regeringens opfattelse og ønske bringer
dansk praksis for logning i overensstemmelse med EU-regler med et
ønske om at sikre politiets mulighed for at benytte loggede
oplysninger i videst muligt omfang inden for de gældende
EU-regler.
Dansk Folkeparti lægger vægt
på, at lovforslaget har til hensigt at sikre, at myndigheder
har de bedst mulige rammer for efterforskning og
strafforfølgning, så de fortsat kan anvende logning i
sager om grov kriminalitet. På den baggrund - og for at
forhindre yderligere indskrænkninger i politiets redskaber og
i mangel af alternativer, som Folketingets flertal er sammensat
på nuværende tidspunkt - stemmer Dansk Folkeparti for
lovforslaget. Men det sker under protest i forhold til, at
EU-dommen samlet set vanskeliggør mulighederne for en
effektiv kriminalitetsbekæmpelse, og det er ikke
ønskeligt.
Dansk Folkeparti støtter det
stillede ændringsforslag fra justitsministeren, der
indebærer en række redaktionelle ændringer af
lovteknisk karakter og en præcisering, der ikke tilsigter en
materiel ændring af lovforslaget.
Det bemærkes, at regeringen over for
Retsudvalget har varslet et nyt ændringsforslag fra
justitsministeren, men dette er ikke modtaget rettidigt og i
skrivende stund, men oversendes derimod først til
Retsudvalget, efter udvalget har afgivet sin betænkning over
forslaget. Efter sigende er det et ændringsforslag, der
indebærer en række materielle ændringer i forhold
til lovforslaget, og Dansk Folkeparti må derfor tage
forbehold for denne del indtil videre. Samtidig vil Dansk
Folkeparti gøre opmærksom på, at den forhastede
proces, som regeringen har lagt op til, for behandling af dette
omfangsrige og komplekse lovforslag - og hvor justitsministeren
ovenikøbet har haft svært ved at besvare udvalgets
spørgsmål inden for tidsfristen - ikke er en
tilfredsstillende proces med respekt for det parlamentariske
arbejde.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener,
det er vigtigt, at politiet har de
efterforskningsværktøjer, som effektivt kan anvendes
til at opklare forbrydelser og få forbryderne dømt ved
domstolene. Sager om grov kriminalitet, herunder sager om
børneporno, bandekriminalitet, drab, narkotikakriminalitet
og terrorisme, gør det nødvendigt, at politiet har
krypterede oplysninger, der opbevares i en tidsbegrænset
periode og kun kan tilgås under domstolskontrol.
Logningsoplysninger hos teleselskaberne er et sådant
værktøj. Det er samtidig vigtigt, at borgernes ret til
privatliv respekteres, og at logningsoplysninger ikke anvendes til
andre formål end de legitime. Nye Borgerlige mener, at
lovforslaget tilgodeser begge hensyn.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Principalt:
Af et mindretal (SF,
RV og EL), tiltrådt af et mindretal (FG, IA, SIU og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1) Nr. 1
og 2 udgår, og i stedet
indsættes:
»1. I §
780 indsættes som stk.
3:
»Stk. 3.
Hvad der i dette kapitel gælder om teleoplysning, jf. stk. 1,
nr. 3, gælder tilsvarende for pålæg om udlevering
af trafik- og lokaliseringsdata, der ikke er omfattet af stk. 1,
nr. 4, uanset om pålægget udgør et indgreb i
meddelelseshemmeligheden.««
[Anvendelse af retsplejelovens
kapitel 71 på udlevering af trafik- og lokaliseringsdata
m.v.]
Subsidiært:
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 781 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Uanset § 781, stk. 1, nr. 3, og stk. 2 og 3, kan politiet
alene foretage teleoplysning, jf. § 780, stk. 1, nr. 3, og
udvidet teleoplysning, jf. § 780, stk. 1, nr. 4, ved
pålæg om udlevering af oplysninger, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter regler udstedt i
medfør af § 786 e, hvis efterforskningen angår en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13.«
[Oplysninger registreret og
opbevaret som følge af en pligt til generel og
udifferentieret registrering og opbevaring med henblik på
beskyttelse af den nationale sikkerhed kan kun udleveres efter
reglerne om teleoplysning og udvidet teleoplysning med henblik
på beskyttelse af den nationale sikkerhed]
3) I
det under nr. 8 foreslåede § 786 a, stk. 1, 2. pkt., ændres
»lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, en
overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2, § 125,
§ 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en
overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr.
1-5, en krænkelse eller overtrædelse som er omfattet af
§ 781, stk. 2 eller 3, eller en lovovertrædelse omfattet
af straffelovens § 81 a« til:
»lovovertrædelse eller krænkelse, som er omfattet
af § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3.
[Ændring af
kriminalitetskravet for foretagelse af hastesikring]
Principalt:
4) De
under nr. 10 foreslåede §§ 786 b og 786 c udgår.
[Udeladelse af regler om
målrettet personbestemt og geografisk registrering og
opbevaring af trafikdata, der ikke iværksættes på
baggrund af konkret begrundede pålæg]
Subsidiært:
5) I
det under nr. 10 foreslåede § 786 b, stk. 1, nr. 1, udgår
»en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover,«.
[Ændring af
kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
for personer dømt for kriminalitet]
Subsidiært:
6) I
det under nr. 10 foreslåede § 786 b, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »§ 127, stk. 1,«: »§ 233, stk.
1,«.
[Ændring af
kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
for personer dømt for kriminalitet]
Subsidiært:
7) I
det under nr. 10 foreslåede § 786 b, stk. 1, nr. 1, udgår
», eller er dømt efter straffelovens § 81
a«.
[Ændring af
kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
for personer dømt for kriminalitet]
Subsidiært:
8) I
den under nr. 10 foreslåede § 786 b indsættes efter stk. 7 som
stk. 8:
»Stk. 8.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører
tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og
opbevares efter stk. 1 og 3-5.«
[Tydeliggørelse af, at
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører
tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og
opbevares efter den foreslåede ordning med målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata]
Subsidiært:
9) I
det under nr. 10 foreslåede § 786 c, stk. 1, nr. 1, ændres
»lovovertrædelser begået i området, som
efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller
derover, forsætlige overtrædelser af straffelovens
kapitel 12 eller 13, overtrædelser af straffelovens §
124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266
eller § 281, overtrædelser af udlændingelovens
§ 59, stk. 8, nr. 1-5, krænkelser eller
overtrædelser som er omfattet af § 781, stk. 2 eller
3« til: »lovovertrædelser eller krænkelser
begået i området, som er omfattet af § 781, stk.
1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af
kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
fra visse områder med anmeldelser af kriminalitet]
Subsidiært:
10) I
det under nr. 10 foreslåede § 786 c, stk. 1, nr. 2, ændres
»lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, forsætlige
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 eller 13,
overtrædelser af straffelovens § 124, stk. 2, §
125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281,
overtrædelser af udlændingelovens § 59, stk. 8,
nr. 1-5, krænkelser eller overtrædelser som er omfattet
af § 781, stk. 2 eller 3, eller er dømt efter
straffelovens § 81 a« til: »lovovertrædelser
eller krænkelser, som er omfattet af § 781, stk. 1, nr.
3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af
kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
fra visse områder med beboere dømt for
kriminalitet]
Subsidiært:
11) I
den under nr. 10 foreslåede § 786 c indsættes efter stk. 6 som
stk. 7:
»Stk. 7.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører
tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og
opbevares efter stk. 1-3.«
[Tydeliggørelse af, at
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører
tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og
opbevares efter den foreslåede ordning med målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata]
12) I
det under nr. 10 foreslåede § 786 d, stk. 1, ændres
»lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, forsætlige
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 eller 13,
overtrædelser af straffelovens § 124, stk. 2, §
125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281,
overtrædelser af udlændingelovens § 59, stk. 8,
nr. 1-5, krænkelser eller overtrædelser som er omfattet
af § 781, stk. 2 eller 3, eller lovovertrædelser
omfattet af straffelovens § 81 a« til:
»lovovertrædelser eller krænkelser, som er
omfattet af § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2
eller 3«.
[Ændring af
kriminalitetskravet for foretagelse af målrettet registrering
og opbevaring af trafikdata på baggrund af en forbindelse til
kriminalitet]
13) I
den under nr. 10 foreslåede § 786 d indsættes efter stk. 4 som
stk. 5:
»Stk. 5.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører
tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og
opbevares efter stk. 1 og 3.«
[Tydeliggørelse af, at
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører
tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og
opbevares efter den foreslåede ordning med målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata]
14) I
den under nr. 10 foreslåede § 786 e indsættes efter stk 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan efter inddragelse af Tilsynet for
Efterretningstjenesterne foretage en vurdering af, om der
foreligger tilstrækkelig konkrete omstændigheder, der
giver anledning til at antage, at Danmark står over for en
alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses
for at være reel og aktuel eller forudsigelig.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Vurderingen af, om der er grundlag
for at iværksætte generel og udifferentieret
registrering og opbevaring af trafikdata, foretages efter
inddragelse af Tilsynet med Efterretningstjenesterne]
15) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 786 e udgår
stk. 2 og 3, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af stk. 1 kan kun forlænges,
hvis retten træffer afgørelse ved kendelse om, at der
foreligger tilstrækkelig konkrete omstændigheder, der
giver anledning til at antage, at Danmark står over for en
alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses
for at være reel og aktuel eller forudsigelig, jf. stk. 1.
Retsmødet holdes for lukkede døre.
Stk. 3. Regler
om registreringspligt fastsat i medfør af stk. 1 kan
fastsættes for en periode på højst 3
måneder ad gangen.
Stk. 4.
Oplysninger registreret i medfør af reglerne udstedt efter
stk. 1 skal opbevares i 3 måneder.«
[Krav om retskendelse ved
forlængelse af udstedte regler om generel og udifferentieret
registrerings- og opbevaringspligt og forkortelse af tidsrum,
reglerne kan fastsættes for]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
16) I
den under nr. 10 foreslåede § 786 i udgår i stk. 3 »til at«.
[Lovteknisk korrektion]
17) I
den under nr. 10 foreslåede § 786 i ændres i stk. 3 »databeskyttelsesforordningens
artikel 4, nr. 12« til: »artikel 2, litra i, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor«, og
»databeskyttelsesforordningens artikel 34« ændres
til: »Kommissionens forordning om de foranstaltninger, der
skal anvendes ved underretningen om brud på
persondatasikkerheden, jf. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/58/EF vedrørende databeskyttelse inden for
elektronisk kommunikation og artikel 4, stk. 3, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 12. juli 2002 om
behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred
i den elektroniske kommunikationssektor«.
[Henvisning til særregulering
af databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation]
Af et mindretal (SF,
RV og EL), tiltrådt af et mindretal (FG, IA, SIU og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)):
18) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
801 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Om udlevering af trafik- og lokaliseringsdata gælder reglerne
i kapitel 71.««
[Anvendelse af retsplejelovens
kapitel 71 på udlevering af trafik- og lokaliseringsdata]
Principalt:
19)
Den under nr. 12 foreslåede § 804 a udgår.
[Anvendelse af retsplejelovens
kapitel 71 på udlevering af trafik- og lokaliseringsdata]
Subsidiært:
20) I
den under nr. 12 foreslåede § 804 a ændres »en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, en
overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2, § 125,
§ 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en
overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr.
1-5, en krænkelse eller overtrædelse som er omfattet af
§ 781, stk. 2 eller 3, eller en lovovertrædelse omfattet
af straffelovens § 81 a« til:
»lovovertrædelser eller krænkelser, som er
omfattet af § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2
eller 3«.
[Ændring af
kriminalitetskravet for edition af registrerings- og
opbevaringspligtig trafikdata]
Subsidiært:
21) I
den under nr. 12 foreslåede 804 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Pålæg om edition, jf. § 804, af oplysninger, der
er registrerings- og opbevaringspligtige efter regler udstedt i
medfør af § 786 e, kan kun meddeles, hvis
efterforskningen angår en forsætlig overtrædelse
af straffelovens kapitel 12 eller 13.«
[Oplysninger registreret og
opbevaret som følge af en pligt til generel og
udifferentieret registrering og opbevaring med henblik på
beskyttelse af den nationale sikkerhed kan kun udleveres efter
reglerne om edition med henblik på beskyttelse af den
nationale sikkerhed]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
22)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
806, stk. 2, ændres »stk. 10« til:
»stk. 11«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af et mindretal (SF,
RV og EL), tiltrådt af et mindretal (FG, IA, SIU og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)):
23) Nr.
13 og 14 udgår.
[Anvendelse af retsplejelovens
kapitel 71 på udlevering af trafik- og lokaliseringsdata]
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
24)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
81, stk. 1, nr. 1, udgår »§
13,«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
25) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
For oplysninger, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden er registreret og opbevaret efter
retsplejelovens § 786, stk. 4, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1835 af 15. september 2021, finder retsplejelovens kapitel 71
og 74 om indgreb i meddelelseshemmeligheden og edition som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 1, 2, 11, 12, 01, 13 og
14, anvendelse.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
en nyaffattelse af lovforslagets § 1, nr. 1, således at
der i retsplejelovens § 780 indsættes et nyt stk. 3,
hvorefter reglerne i lovens kapitel 71 om teleoplysning, jf. stk.
1, nr. 3, gælder tilsvarende for pålæg til
udbydere om udlevering af trafikdata og lokaliseringsdata, der ikke
er omfattet af stk. 1, nr. 4, uanset om pålægget
udgør et indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Ændringen vil medføre, at
retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden i det
hele kommer til at gælde for alle pålæg om
udlevering af trafik- og lokaliseringsdata. Det gælder,
uanset om sådanne oplysninger i dag indhentes efter reglerne
om indgreb i meddelelseshemmeligheden m.v. i kapitel 71 eller efter
reglerne om edition i kapitel 74.
»Trafikdata« forstås
på samme måde som anført i punkt 3.1.3.4 i det
fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger, jf.
også punkt 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger.
Ved »lokaliseringsdata«
forstås oplysninger om, hvor et kommunikationsapparat
befinder sig eller har befundet sig i forbindelse med aktiv brug,
eller hvor apparatet har befundet sig ved signalering til
mobilnetværket, selv om apparatet ikke aktivt har været
anvendt, i det omfang disse oplysninger ikke falder ind under
lovforslagets definition af trafikdata, jf. ovenfor. Det
bemærkes, at definitionen dermed er uafhængig af
definitionen af lokaliseringsdata i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om behandling af personoplysninger og
beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor.
Det bemærkes, at på
teknologiens nuværende stadie vil lokaliseringsdata bl.a.
omfatte lokaliseringsdata i forbindelse med internetbrug
(mobildata) og lokaliseringsdata fra telefoner, der signalerer til
mobilnetværket, selv om telefonen ikke aktivt anvendes
(allerede registrerede lokaliseringsdata). Det afgørende
for, om oplysningerne vil skulle anses som lokaliseringsdata
omfattet af den foreslåede bestemmelse, er ikke, hvordan
oplysningerne er blevet genereret fra kommunikationsapparatet, men
om oplysningerne fra kommunikationsapparatet viser, hvor apparatet
befinder eller har befundet sig.
Det foreslåede stk. 3 i
retsplejelovens § 780 vil bl.a. have den konsekvens, at
oplysninger hos f.eks. en teleudbyder om, hvilke sendemaster en
mobiltelefon har været sat i forbindelse med på et
givent tidspunkt, fremover vil skulle indhentes efter
retsplejelovens regler om teleoplysning i kapitel 71.
Pålæg om udlevering af oplysninger fra en teleudbyder
om, hvilke sendemaster en mobiltelefon har været sat i
forbindelse med på et givent tidspunkt, vil derfor kun kunne
meddeles, hvis efterforskningen angår en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover, eller en af de andre
lovovertrædelser, der er særskilt nævnt i §
781, stk. 1, nr. 3, eller i stk. 2 eller 3.
Det foreslåede stk. 3 i
retsplejelovens § 780 vil endvidere bl.a. have den konsekvens,
at der vil skulle beskikkes en indgrebsadvokat for den, som
indgrebet angår, jf. retsplejelovens §§ 784 og 785,
uanset om der er tale om et indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Det foreslås, at det foreslåede
stk. 3 i § 780 ikke skal gælde for pålæg om
udlevering af trafik- og lokaliseringsdata, der har karakter af
udvidet teleoplysning, jf. § 780, stk. 1, nr. 4, dvs.
udlevering af oplysninger om, hvilke telefoner eller andre
tilsvarende kommunikationsapparater inden for et nærmere
angivet område der sættes i forbindelse med andre
telefoner eller kommunikationsapparater. Udvidet teleoplysning vil
fortsat kun kunne ske, såfremt betingelserne herfor i §
781 er opfyldt, herunder kravet om, at mistanken vedrører en
forbrydelse, som har medført eller som kan medføre
fare for menneskers liv eller velfærd eller for betydelige
samfundsværdier, jf. § 781, stk. 5, 1. pkt.
Med § 1, nr.
2, i det fremsatte lovforslag foreslås en ny § 781 a,
hvorved der indføres et særskilt kriminalitetskrav,
for så vidt angår indgreb i meddelelseshemmeligheden i
form af teleoplysning og udvidet teleoplysning ved
pålæg om udlevering af oplysninger, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter lovforslagets
§§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør af disse bestemmelser.
Med
ændringsforslaget foreslås det endvidere, at den
foreslåede § 781 a i retsplejeloven udgår af
lovforslaget. Det vil således være det almindelige
kriminalitetskrav i lovens § 781, stk. 1, nr. 3, og i stk. 2
og 3, der vil gælde for indgreb i meddelelseshemmeligheden,
herunder ved pålæg om udlevering af oplysninger, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter lovforslagets
§§ 786 a-786 e m.v.
Endvidere
indebærer ændringsforslaget, at det i det hele er de
gældende regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden, der
finder anvendelse, hvis politiet ved teleoplysning og udvidet
teleoplysning skal have adgang til oplysninger, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter de med lovforslaget
foreslåede §§ 786 a-786 e eller efter
pålæg eller regler udstedt i medfør af disse
bestemmelser.
De gældende
regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden er beskrevet
nærmere i punkt 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ændringsforslaget vil indebære,
at oplysninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 786 e
i retsplejeloven, alene vil kunne udleveres efter reglerne om
teleoplysning eller udvidet teleoplysning, hvis efterforskningen
angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 eller 13.
Til nr. 3
Hensigten med ændringsforslaget er,
at i de bestemmelser i lovforslaget, som angår grov
kriminalitet, og hvor kriminalitetskravet er
lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, ændres
kriminalitetskravet til lovovertrædelser, som efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 5-7, 9-10, 12 og 20.
Ændringsforslaget vil indebære,
at pålæg om hastesikring kun kan meddeles, hvis
efterforskningen angår lovovertrædelser, som efter
gældende ret kan danne grundlag for indgreb i
meddelelseshemmeligheden, jf. § 781, stk. 1, nr. 3, eller
§ 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i
meddelelseshemmeligheden er beskrevet nærmere i punkt 3.7.1.2
og 3.7.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vil indebære,
at de foreslåede regler om målrettet personbestemt og
geografisk registrering og opbevaring af trafikdata, der ikke
iværksættes på baggrund af konkret begrundede
pålæg, vil udgå.
Til nr. 5-7
Hensigten med ændringsforslaget er,
at i de bestemmelser i lovforslaget, som angår grov
kriminalitet, og hvor kriminalitetskravet er
lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, ændres
kriminalitetskravet til lovovertrædelser, som efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 3, 9, 10, 12 og 20.
Ændringsforslagene vil
indebære, at der ikke - som foreslået ved det fremsatte
lovforslag - vil skulle ske registrering og opbevaring i en periode
på 3 år af trafikdata lagret i forbindelse med
målrettet personbestemt registrering og opbevaring, hvis
personen er dømt for en lovovertrædelse, som efter
loven kan straffes med fængsel i 3 år eller
derover.
Der vil fortsat skulle ske registrering og
opbevaring af trafikdata i den nævnte periode, hvis personen
er dømt for en forsætlig overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13 (landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed samt
forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v.), en overtrædelse af
straffelovens § 124, stk. 2 (befrielse af en anholdt eller
fængslet m.v.), § 125 (hjælp til at unddrage nogen
fra forfølgning for en forbrydelse m.v.), § 127, stk. 1
(unddragelse af krigstjeneste m.v.), § 233, stk. 1 (rufferi),
§ 235 (besiddelse og udbredelse af børnepornografisk
materiale), § 266 (trusler), § 281 (afpresning), en
overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr.
1-5 (forskellige former for forsætlig bistand til en
udlænding med ulovlig indrejse, ophold el.lign.), eller en
krænkelse eller overtrædelse som er omfattet af §
781, stk. 2 eller 3.
Der henvises til punkt 3.7.1.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger for en nærmere
beskrivelse af de krænkelser eller overtrædelser, som
er omfattet af retsplejelovens § 781, stk. 2 eller 3.
Ændringsforslaget medfører
ingen ændringer af de med lovforslaget foreslåede
§ 786 b, stk. 1, nr. 2 og 3, hvorefter der sker registrering
og opbevaring af trafikdata i henholdsvis 5 og 10 år, hvis
personen er dømt for lovovertrædelser, der kan
straffes med fængsel i henholdsvis 6 år eller 8
år og derover.
Til nr. 8, 11, og 13
Ændringsforslagene medfører
ikke en materiel ændring i forhold til det fremsatte
lovforslag, men ændringsforslagene vil indebære en
tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med
Efterretningstjenesterne fører tilsyn med behandlingen af
personoplysninger, der registreres og opbevares som følge af
§§ 786 b-786 d eller pålæg eller regler
udstedt i medfør heraf. Det vil betyde, at behandling af
personoplysninger, der registreres og opbevares efter den
foreslåede ordning med målrettet registrering og
opbevaring af trafikdata, vil være underlagt henholdsvis
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesternes tilsyn.
Til nr. 9 og 10
Hensigten med ændringsforslaget er,
at i de bestemmelser i lovforslaget, som angår grov
kriminalitet, og hvor kriminalitetskravet er
lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, ændres
kriminalitetskravet til lovovertrædelser, som efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 3, 5-7, 12 og 20.
Ændringsforslagene vil
indebære, at der kun vil skulle ske registrering og
opbevaring af trafikdata fra områder, hvor antallet
henholdsvis af anmeldelser af og beboere dømt for
lovovertrædelser, der kan medføre indgreb i
meddelelseshemmeligheden, jf. retsplejelovens § 781, stk. 1,
nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3, udgør mindst 1,5
gange landsgennemsnittet som opgjort som gennemsnit over de seneste
3 år.
De gældende regler om indgreb i
meddelelseshemmeligheden er beskrevet nærmere i punkt 3.7.1.2
og 3.7.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Hensigten med ændringsforslaget er,
at i de bestemmelser i lovforslaget, som angår grov
kriminalitet, og hvor kriminalitetskravet er
lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, ændres
kriminalitetskravet til lovovertrædelser, som efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 3, 5-7, 9, 10 og 20.
Ændringsforslaget vil medføre,
at pålæg om målrettet registrering og opbevaring
af trafikdata vedrørende kommunikationsapparater, personer
eller bestemte områder kun kan meddeles, hvis der er grund
til at antage, at de har en forbindelse til lovovertrædelser,
der efter gældende ret kan medføre indgreb i
meddelelseshemmeligheden, jf. § 781, stk. 1, nr. 3, eller
§ 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i
meddelelseshemmeligheden er beskrevet nærmere i punkt 3.7.1.2
og 3.7.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Ændringsforslaget vil indebære,
at justitsministeren skal inddrage Tilsynet for
Efterretningstjenesterne, når justitsministeren foretager
vurdering af, om der foreligger tilstrækkelig konkrete
omstændigheder, der giver anledning til at antage, at Danmark
står over for en alvorlig trussel mod den nationale
sikkerhed. Ændringsforslaget ændrer ikke ved, at
vurderingen heraf skal foretages på baggrund af en gennemgang
af aktuelle straffesager omhandlende overtrædelser af
bestemmelserne i straffelovens kapitel 12 og 13, herunder
både verserende sager og sager, hvori der er sket
domfældelse, og på baggrund af Center for
Terroranalyses »Vurdering af terrortruslen mod Danmark«
og øvrige relevante analyseprodukter, jf. punkt 3.2.3.1 i
det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger.
Til nr. 15
Ændringsforslaget vil indebære,
at en domstol ved forlængelse af regler udstedt efter stk. 1
skal træffe afgørelse ved kendelse om, hvorvidt der
foreligger tilstrækkelig konkrete omstændigheder, der
giver anledning til at antage, at Danmark står over for en
alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses
for at være reel og aktuel eller forudsigelig, således
at betingelserne for, at justitsministeren efter forhandling med
erhvervsministeren kan fastsætte regler i medfør af
§ 786 e, stk. 1, er til stede. Afgørelsen træffes
ved kendelse, og retsmødet afholdes for lukkede
døre.
Herudover vil ændringsforslag nr. 18
indebære, at regler om registreringspligt fastsat i
medfør af § 786 e, stk. 1, kan fastsættes for en
periode på højst 3 måneder ad gangen.
Endelig vil ændringsforslaget
indebære, at oplysninger registreret i medfør af
reglerne udstedt efter stk. 1 skal opbevares i 3 måneder.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget er der tale om
en sproglig lovteknisk korrektion. Det foreslås, at
»til at« udgår i den foreslåede § 786
i, stk. 3, i retsplejeloven i det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 10, så der fremadrettet kommer til at stå:
»skal orientere politiet«. Forslaget indebærer
ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget ændres
henvisningerne til den EU-retlige regulering af beskyttelse af
persondata i det foreslåede § 786 i, stk. 3, i
retsplejeloven, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10.
Det foreslåede § 786 i, stk. 3,
i retsplejeloven fastslår en pligt for udbyderne til at
orientere politiet, såfremt der sker brud på
persondatasikkerheden, der kunne udløse en
underretningspligt af de pågældende personer.
I det fremsatte lovforslag henvises til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse)
(databeskyttelsesforordningen), som generelt regulerer bl.a.
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger.
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor (e-databeskyttelsesdirektivet)
udgør imidlertid særregulering om databeskyttelse
inden for elektronisk kommunikation. Endvidere udgør
Kommissionens forordning (EU) nr. 611/2013 af 24. juni 2013 om de
foranstaltninger, der skal anvendes ved underretningen om brud
på persondatasikkerheden, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/58/EF vedrørende databeskyttelse
inden for elektronisk kommunikation (forordning nr. 611/2013), en
teknisk gennemførselsforanstaltning i medfør af
artikel 4, stk. 5, i e-databeskyttelsesdirektivet for at sikre en
ensartet gennemførelse af de foranstaltninger, der er
anført i artikel 4, stk. 2, 3 og 4, i
e-databeskyttelsesdirektivet. Det foreslås derfor, at der i
lovforslaget henvises hertil i stedet for at henvise til
databeskyttelsesforordningen.
Brud på persondatasikkerheden
defineres i e-databeskyttelsesdirektivets artikel 2, litra i. Det
foreslås, at der henvises hertil i den foreslåede
§ 786 i, stk. 3, i retsplejeloven.
Udbyderes pligt til at indberette brud
på persondatasikkerheden, jf. e-databeskyttelsesdirektivet,
reguleres i forordning nr. 611/2013 om de foranstaltninger, der
skal anvendes ved underretningen om brud på
persondatasikkerheden.
Det foreslås, at der henvises til
forordningen i den foreslåede § 786 i, stk. 3, i
retsplejeloven. Der tilsigtes med ændringsforslaget ikke en
materiel ændring i forhold til den foreslåede §
786 i, stk. 3, i retsplejeloven i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 18
Hensigten med ændringsforslaget er,
at retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden i
det hele kommer til at gælde for alle pålæg om
udlevering af trafik- og lokaliseringsdata, uanset om sådanne
oplysninger i dag indhentes efter reglerne om indgreb i
meddelelseshemmeligheden m.v. i kapitel 71 eller efter reglerne om
edition i kapitel 74. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 1, 19 og 23.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 1, nr. 11,
nyaffattes, således at der indsættes et stk. 4 i
retsplejelovens § 801, hvorefter reglerne i lovens kapitel 71
skal gælde for udlevering af trafik- og
lokaliseringsdata.
»Trafikdata« forstås
på samme måde som anført i punkt 3.1.3.4 i det
fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger, jf.
også punkt 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger.
Ved »lokaliseringsdata«
forstås oplysninger om, hvor et kommunikationsapparat
befinder sig eller har befundet sig i forbindelse med aktiv brug,
eller hvor apparatet har befundet sig ved signalering til
mobilnetværket, selv om apparatet ikke aktivt har været
anvendt, i det omfang disse oplysninger ikke falder ind under
lovforslagets definition af trafikdata, jf. ovenfor. Det
bemærkes, at definitionen dermed er uafhængig af
definitionen af lokaliseringsdata i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om behandling af personoplysninger og
beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor.
Det bemærkes, at på
teknologiens nuværende stadie vil lokaliseringsdata bl.a.
omfatte lokaliseringsdata i forbindelse med internetbrug
(mobildata) og lokaliseringsdata fra telefoner, der signalerer til
mobilnetværket, selv om telefonen ikke aktivt anvendes
(allerede registrerede lokaliseringsdata). Det afgørende
for, om oplysningerne vil skulle anses som lokaliseringsdata
omfattet af den foreslåede bestemmelse, er ikke, hvordan
oplysningerne er blevet genereret fra kommunikationsapparatet, men
om oplysningerne fra kommunikationsapparatet viser, hvor apparatet
befinder eller har befundet sig.
Det foreslåede stk. 4 i
retsplejelovens § 801 vil have den konsekvens, at lovens
kapitel 74 i det hele ikke vil finde anvendelse på trafik- og
lokaliseringsdata. I stedet vil reglerne om indgreb i
meddelelseshemmeligheden i form af teleoplysning gælde, jf.
det med ændringsforslag nr. 1 foreslåede nye stk. 3 i
lovens § 780.
Til nr. 19
Hensigten med ændringsforslaget er,
at retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden i
det hele kommer til at gælde for alle pålæg om
udlevering af trafik- og lokaliseringsdata, uanset om sådanne
oplysninger i dag indhentes efter reglerne om indgreb i
meddelelseshemmeligheden m.v. i kapitel 71 eller efter reglerne om
edition i kapitel 74. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 1, 18 og 23.
Med § 1, nr. 12, i det fremsatte
lovforslag foreslås en ny § 804 a, hvorved der
indføres et særskilt kriminalitetskrav, for så
vidt angår pålæg om edition af oplysninger, der
er registrerings- og opbevaringspligtige efter lovforslagets
§§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør af disse bestemmelser.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den foreslåede § 804 a i retsplejeloven
udgår af lovforslaget. Ændringen skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 1, hvorved det
foreslås, at pålæg om udlevering af trafik- og
lokaliseringsdata skal meddeles efter reglerne om teleoplysning i
retsplejelovens kapitel 71.
Til nr. 20
Hensigten med ændringsforslaget er,
at i de bestemmelser i lovforslaget, som angår grov
kriminalitet, og hvor kriminalitetskravet er
lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, ændres
kriminalitetskravet til lovovertrædelser, som efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 3, 5-7, 9, 10 og 12.
Ændringsforslaget vil indebære,
at politiet ved pålæg om edition kun kan få
adgang til oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter de med lovforslaget foreslåede
§§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør af disse bestemmelser, hvis
efterforskningen angår lovovertrædelser, der efter
gældende ret kan danne grundlag for indgreb i
meddelelseshemmeligheden, jf. § 781, stk. 1, nr. 3, eller
§ 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i
meddelelseshemmeligheden er beskrevet nærmere i punkt 3.7.1.2
og 3.7.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 21
Ændringsforslaget vil indebære,
at oplysninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 786 e
i retsplejeloven, alene vil kunne udleveres efter reglerne om
edition, hvis efterforskningen angår en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foretages en
lovteknisk korrektion. Det foreslås, at »stk. 10«
i den foreslåede affattelse af § 806, stk. 2, i
retsplejeloven, jf. § 1, nr. 10, i det fremsatte lovforslag,
ændres til »stk. 11«. Der er tale om en
konsekvensrettelse på baggrund af den foreslåede §
1, nr. 13, i det fremsatte lovforslag, hvor det foreslås, at
der indsættes et nyt stk. 10 i retsplejelovens § 806,
hvorefter det gældende stk. 10 bliver stk. 11.
Til nr. 23
Hensigten med ændringsforslaget er,
at retsplejelovens regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden i
det hele kommer til at gælde for alle pålæg om
udlevering af trafik- og lokaliseringsdata, uanset om sådanne
oplysninger i dag indhentes efter reglerne om indgreb i
meddelelseshemmeligheden m.v. i kapitel 71 eller efter reglerne om
edition i kapitel 74. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 1, 18 og 19.
Med § 1, nr. 13, i det fremsatte
lovforslag foreslås det, at reglerne om beskikkelse af
indgrebsadvokat også skal gælde for pålæg
om edition af oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter lovforslagets §§ 786 a-786 e
eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør
af disse bestemmelser. § 1, nr. 14, i det fremsatte lovforslag
er en konsekvensændring heraf.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 1, nr. 13 og 14, udgår.
Ændringen er en konsekvens af, at
ændringsforslag nr. 18 og 19 indebærer, at de regler i
retsplejeloven, der gælder for indgreb i
meddelelseshemmeligheden i form af teleoplysning, herunder reglerne
om beskikkelse af indgrebsadvokat i §§ 784 og 785, vil
gælde ved pålæg om udlevering af trafik- og
lokaliseringsdata.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foretages en
lovteknisk korrektion. Det foreslås, at »§
13,« udgår af telelovens § 81, stk. 1, nr. 1. Der
er tale om en konsekvensrettelse på baggrund af det
foreslåede § 2, nr. 1, i det fremsatte lovforslag, hvor
det foreslås, at § 13 ophæves.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foretages en
lovteknisk korrektion. Det foreslås, at lovforslagets §
3, stk. 5, affattes således, at det fremgår, at det er
retsplejelovens kapitel 71 og 74 om indgreb i
meddelelseshemmeligheden og edition, som ændret ved
lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 11-14, der henvises til.
Forslaget indebærer ingen
indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november
2021 og var til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 25. november 2021
over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Høring
Retsudvalget afholdt den 13. januar 2022 en
offentlig høring om lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 28. september 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 454 (folketingsåret
2020-21). Den 18. november 2021 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 27
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
8 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til justitsministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 27. januar 2022.
Justitsministeren har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens
besvarelse af spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
83 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af 2
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
Bjørn Brandenborg (S)
Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Morten Dahlin (V) fmd. Michael Aastrup Jensen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl
(DF) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |