Ændringsforslag stillet den 14.
februar 2022 uden for betænkningen
Til § 1
Af justitsministeren:
26) I
den under nr. 2 foreslåede § 781 a ændres »oplysninger,
der er registrerings- og opbevaringspligtige efter §§ 786
a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i
medfør af disse bestemmelser« til: »trafik- og
lokaliseringsdata«.
[Udvidelse af datatyper omfattet af
kriminalitetskrav ved teleoplysning og udvidet teleoplysning]
27) I
den under nr. 10 foreslåede § 786 c indsættes i stk. 1 og 2 efter
»trafikdata«: », dog ikke om fastnettelefoni,
herunder udbydernes egne internettelefonitjenester,«.
[Indskrænkning af data
omfattet af pålæg om målrettet geografisk
registrering og opbevaring af trafikdata]
28) I
den under nr. 10 foreslåede § 786 d indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»Udbydere kan dog ikke meddeles
pålæg om at foretage målrettet registrering og
opbevaring af trafikdata om fastnettelefoni, herunder udbydernes
egne internettelefonitjenester, vedrørende bestemte
områder.«
[Indskrænkning af data
omfattet af pålæg vedrørende registrering og
opbevaring af trafikdata vedrørende bestemte
områder]
29) I
den under nr. 10 foreslåede § 786 h ændres »registrering
og verificering« til: »registrering, indberetning,
verificering og opbevaring«, og efter
»nummeroplysningsdata« indsættes: »og andre
identifikationsoplysninger samt tilsyn hermed og
oplysningspligt«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at
fastsætte regler om registrering, indberetning, verificering
og opbevaring af nummeroplysningsdata og andre
identifikationsoplysninger samt tilsyn hermed og
oplysningspligt]
30) I
den under nr. 12 foreslåede § 804 a ændres »oplysninger,
der er registrerings- og opbevaringspligtige efter §§ 786
a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i
medfør af disse bestemmelser,« til: »trafik- og
lokaliseringsdata«.
[Udvidelse af datatyper omfattet af
kriminalitetskrav ved edition]
31) I
den under nr. 12 foreslåede § 804 b ændres i stk. 2 »Oplysninger, som opbevares som
følge af §§ 786 a-786 f eller efter
pålæg eller regler udstedt i medfør af disse
bestemmelser,« til: »Trafik- og
lokaliseringsdata«.
[Konsekvens af udvidelse af
datatyper omfattet af kriminalitetskrav]
Til § 2
32) Nr.
2 udgår.
[Bortfald af krav om indberetning
af oplysninger om unikt id på slutbrugere og eventuelle
oplysninger om brugere til forsyningspligtudbyderens
landsdækkende nummeroplysningstjeneste (118-databasen)]
Til § 3
33) I
stk. 1 ændres »1. januar
2022, jf. dog stk. 2« til: »3. marts 2022«.
[Ændring af
ikrafttrædelsesdato]
34) Stk.
2 og 3 udgår.
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 2-5.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 32]
Bemærkninger
Til nr. 26 og 30
Det foreslås med
ændringsforslagene, at de med lovforslaget foreslåede
§§ 781 a og 804 a i retsplejeloven ændres, så
de omfatter trafik- og lokaliseringsdata. Det vil i forhold til det
fremsatte lovforslag betyde, at bestemmelserne også vil finde
anvendelse ved pålæg om udlevering af lokaliseringsdata
og trafikdata, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige
efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven
eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør
af disse bestemmelser.
Det vil indebære, at politiet uanset
retsplejelovens § 781, stk. 1, nr. 3, vil kunne foretage
teleoplysning, jf. retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 3, og
udvidet teleoplysning, jf. retsplejelovens § 780, stk. 1, nr.
4, ved pålæg om udlevering af trafik- og
lokaliseringsdata, hvis efterforskningen angår en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, eller en
lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Det vil desuden indebære, at
pålæg om edition, jf. retsplejelovens § 804, af
trafik- og lokaliseringsdata kun kan meddeles, hvis
efterforskningen angår en lovovertrædelse, som efter
loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover, en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13, en overtrædelse af straffelovens § 124, stk.
2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller
§ 281, en overtrædelse af udlændingelovens §
59, stk. 8, nr. 1-5, en krænkelse eller overtrædelse,
som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3 eller en
lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Ved »trafikdata« skal efter
ændringsforslaget forstås samme definition som den, der
bl.a. anføres i punkt 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags
almindelige bemærkninger, jf. også punkt 3.2.3.3 i det
fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger.
Ændringsforslaget vil dermed
indebære, at retsplejelovens §§ 781 a og 804 a vil
omfatte trafikdata, uanset om oplysningerne er omfattet af en pligt
til registrering og opbevaring efter de foreslåede
§§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller pålæg
eller regler udstedt i medfør heraf eller ej.
Der vil, for så vidt angår
adgang til trafikdata, ikke være nogen ændring i
forhold til det fremsatte lovforslag ved indgreb i
meddelelseshemmeligheden eller ved pålæg om udlevering
(edition) af trafikdata i perioder med generel og udifferentieret
registrering og opbevaring af trafikdata. Det skyldes, at de
foreslåede §§ 781 a og 804 a i det fremsatte
lovforslag allerede omfatter oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786
a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør heraf. I perioder med generel og
udifferentieret registrering og opbevaring af trafikdata vil
trafikdata omfattet af lovforslagets definition være
registrerings- og opbevaringspligtige efter regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 786 e i
retsplejeloven.
I perioder, hvor der alene er
iværksat målrettet registrering og opbevaring af
trafikdata, vil der imidlertid være en forskel i forhold til
det fremsatte lovforslag. Det skyldes, at de foreslåede
§§ 781 a og 804 a i retsplejeloven i det fremsatte
lovforslag alene omfatter oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786
a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør heraf. Det vil sige, at de ikke omfatter
trafikdata vedrørende de personer og områder, der ikke
er omfattet af et pålæg om registrering og opbevaring
efter de foreslåede §§ 786 a-786 d. Med
ændringsforslaget lægges der imidlertid op til, at
også disse oplysninger skal være omfattet af de
foreslåede §§ 781 a og 804 a.
Visse lokaliseringsdata, som udgør
trafikdata i forbindelse med telefoni- og sms-/mms-kommunikation,
er allerede omfattet af de med det fremsatte lovforslag
foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven, idet
de er omfattet af lovforslagets definition af trafikdata.
Der lægges med
ændringsforslaget imidlertid op til, at også
lokaliseringsdata, der ikke er omfattet af registrerings- og
opbevaringspligterne i de foreslåede §§ 786 a-786 e
i retsplejeloven og pålæg eller regler udstedt i
medfør heraf, skal være omfattet af de
foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven.
Ved »lokaliseringsdata« skal
efter ændringsforslaget forstås oplysninger om, hvor et
kommunikationsapparat befinder sig eller har befundet sig i
forbindelse med aktiv brug, eller hvor apparatet har befundet sig
ved signalering til mobilnetværket, selv om apparatet ikke
aktivt har været anvendt, i det omfang disse oplysninger ikke
falder ind under lovforslagets definition af trafikdata, jf.
ovenfor. Det bemærkes, at definitionen dermed er
uafhængig af definitionen af lokaliseringsdata i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor.
Det bemærkes, at på
teknologiens nuværende stadie vil lokaliseringsdata bl.a.
omfatte lokaliseringsdata i forbindelse med internetbrug
(mobildata) og lokaliseringsdata fra telefoner, der signalerer til
mobilnetværket, selv om telefonen ikke aktivt anvendes. Det
afgørende for, om oplysningerne vil skulle anses som
lokaliseringsdata omfattet af den foreslåede bestemmelse, er
ikke, hvordan oplysningerne er blevet genereret fra
kommunikationsapparatet, men om oplysningerne fra
kommunikationsapparatet viser, hvor apparatet befinder eller har
befundet sig.
De med ændringsforslaget
foreslåede ændringer af de foreslåede
§§ 781 a og 804 a i retsplejeloven vil medføre, at
også udlevering af lokaliseringsdata og trafikdata, der ikke
er registrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede
§§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller efter
pålæg eller regler udstedt i medfør heraf, vil
skulle opfylde de samme betingelser som udlevering af oplysninger,
der er registrerings- og opbevaringspligtige efter de
foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller
efter pålæg eller regler udstedt i medfør heraf,
jf. de med det fremsatte lovforslag foreslåede §§
781 a og 804 a.
Anmodning om adgang til trafik- og
lokaliseringsdata vil efter de med ændringsforslaget
foreslåede ændringer af de foreslåede
§§ 781 a og 804 a i retsplejeloven skulle rettes til den
tjenesteproducerende udbyder.
Det bemærkes, at de med
ændringsforslaget foreslåede ændringer af de
foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven ikke
vil omfatte oplysninger, der registreres og opbevares efter den med
det fremsatte lovforslag foreslåede § 786 f om
registrering og opbevaring af oplysninger om en slutbrugers adgang
til internettet, der omfatter ip-adresser. Det skyldes, at disse
oplysninger ikke vil være trafik- eller lokaliseringsdata i
lovforslagets forstand. Sådanne oplysninger vil kunne
kræves udleveret efter den almindelige editionsregel i
retsplejelovens § 804. Der henvises til punkt 3.3.3 i det
fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger.
Det bemærkes desuden, at de med
ændringsforslaget foreslåede ændringer af de
foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven bl.a.
vil have den konsekvens, at der også i forbindelse med adgang
til oplysninger, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige
efter de foreslåede §§ 786 a-786 e eller efter
pålæg eller regler udstedt i medfør heraf, vil
skulle beskikkes en indgrebsadvokat for den, som indgrebet
angår, jf. retsplejelovens §§ 784 og 785.
Tilsvarende vil der skulle ske underretning af den, som indgrebet
angår, jf. reglerne herom i retsplejelovens § 788.
Det bemærkes endvidere, at det
foreslåede ændringsforslag vil betyde, at politiet ikke
vil kunne få adgang til de lokaliseringsdata, som udbyderne
råder over i egne systemer til brug for fejlretning m.v., og
som ikke er omfattet af ændringslovforslagets definition af
lokaliseringsdata, samt trafikdata, der ikke efter den
foreslåede ordning med målrettet registrering og
opbevaring gøres registrerings- og opbevaringspligtige,
efter de gældende regler om edition. Efter
ændringsforslaget vil disse oplysninger således
være omfattet af de foreslåede §§ 781 a og
804 a i retsplejeloven og vil dermed kun kunne udleveres i sager om
grov kriminalitet.
Ændringsforslaget vil have den
følge, at udbyderne ved udlevering ikke på samme
måde, som det forudsættes i det fremsatte lovforslag,
skal kunne adskille oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786
a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør af disse bestemmelser, fra oplysninger, der
ikke er registrerings- og opbevaringspligtige efter de
foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller
efter pålæg eller regler udstedt i medfør af
disse bestemmelser. Det skyldes, at der for udlevering af disse
typer oplysninger som udgangspunkt vil gælde det samme
kriminalitetskrav.
Det bemærkes dog, at der fortsat vil
være en forudsætning om, at udbyderne kan adskille
visse oplysninger fra hinanden ved udlevering i den særlige
situation, hvis den væsentlige procesrisiko, der beskrives
under punkt 3.7.2 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger, måtte blive udløst og det ved
domstolene fastslås, at trafikdata, der er registreret og
opbevaret som følge af en pligt til generel og
udifferentieret registrering og opbevaring med henblik på
beskyttelse af den nationale sikkerhed, alene kan anvendes i sager
om beskyttelse af national sikkerhed. I denne situation vil det
således fortsat være en forudsætning, at
trafikdata, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter
regler udstedt i medfør af den foreslåede § 786 e
i retsplejeloven, kan adskilles fra de oplysninger, der i
øvrigt er omfattet af de med ændringsforslaget
foreslåede §§ 781 a og 804 a. Det skyldes, at der i
den situation vil gælde et krav om, at trafikdata, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 786 e i
retsplejeloven, alene vil kunne udleveres i sager om beskyttelse af
national sikkerhed, mens lokaliseringsdata og trafikdata, der ikke
er registrerings- og opbevaringspligtig efter de foreslåede
§§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller regler
udstedt i medfør heraf, vil kunne udleveres i sager om grov
kriminalitet.
For definitionen af »grov
kriminalitet« henvises til det fremsatte lovforslags
almindelige bemærkninger, punkt 3.7.3.1.
Til nr. 27 og 28
Med ændringsforslagene foreslås
det, at de med lovforslaget foreslåede § 786 c, stk. 1
og 2, i retsplejeloven ændres, så bestemmelserne ikke
omfatter trafikdata om fastnettelefoni, herunder udbydernes egne
internettelefonitjenester, der er forbundet via en
fastnetforbindelse, der ikke registreres på master, og som
derfor efter dette ændringsforslag anses som en form for
fastnettelefoni (herefter ip-telefoni). Herudover foreslås
det, at § 786 d, stk. 1, ændres, så udbydere ikke
kan meddeles pålæg om at foretage målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata om fastnettelefoni,
herunder ip-telefoni, vedrørende bestemte områder.
Efter ændringsforslaget vil udbyderne
således ikke kunne pålægges at foretage
målrettet geografisk registrering og opbevaring af trafikdata
efter de foreslåede § 786 c, stk. 1 og 2, eller
målrettet registrering og opbevaring af trafikdata
vedrørende bestemte områder efter den foreslåede
§ 786 d, stk. 1, for så vidt angår trafikdata om
fastnettelefoni, herunder IP-telefoni, der er forbundet via en
fastnetforbindelse, der ikke registreres på master.
Det vil betyde, at forpligtelsen til at
foretage målrettet geografisk registrering og opbevaring af
trafikdata efter de foreslåede § 786 c, stk. 1 eller 2,
eller § 786 d, stk. 1, i retsplejeloven vil gælde:
-
følgende oplysninger om mobiltelefoni samt sms-, ems- og
mms-kommunikation:
1) opkaldende
nummer (A-nummer) samt navn og adresse på abonnenten eller
den registrerede bruger,
2) opkaldte
nummer (B-nummer) samt navn og adresse på abonnenten eller
den registrerede bruger,
3) ændring
af opkaldte nummer (C-nummer) samt navn og adresse på
abonnenten eller den registrerede bruger,
4) kvittering
for modtagelse af meddelelser,
5) identiteten
på det benyttede kommunikationsudstyr (f.eks. IMSI- og
IMEI-numre),
6) den eller de
celler, en mobiltelefon er forbundet til ved kommunikationens start
og afslutning, samt de tilhørende masters præcise
geografiske eller fysiske placering på tidspunktet for
kommunikationen og
7) tidspunktet
for kommunikationens start og afslutning, og
-
følgende oplysninger om udbydernes egne e-mailtjenester:
8) afsendende
e-mailadresse og
9) modtagende
e-mailadresse.
Det vil
således være oplysninger om mobiltelefoni samt sms-,
ems- og mms-kommunikation og oplysninger om udbydernes egen
e-mailtjenester, som vil være omfattet af den
målrettede geografiske registrering og opbevaring af
trafikdata efter de foreslåede § 786 c, stk. 1 eller 2,
eller § 786 d, stk. 1, i retsplejeloven. Oplysninger om
ip-telefoni, der kan registreres på master og dermed kan
sidestilles med f.eks. mobiltelefoni, og oplysninger om
trådløst forbundet ip-telefoni vil også
være omfattet.
Det
bemærkes, at ændringsforslaget ikke i øvrigt vil
have betydning for, hvordan trafikdata skal forstås efter
lovforslaget, jf. punkt 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags
almindelige bemærkninger.
Til nr. 29
Det foreslås med
ændringsforslaget, at den med lovforslaget foreslåede
§ 786 h i retsplejeloven ændres, så bemyndigelsen
vil omfatte mulighed for at fastsætte regler om registrering,
verificering, indberetning og opbevaring af nummeroplysningsdata og
andre identifikationsoplysninger samt tilsyn hermed og
oplysningspligt.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med den foreslåede ordning med
målrettet personbestemt registrering og opbevaring af
trafikdata i det fremsatte lovforslag, hvorefter der er behov for
at sikre, at der kan ske en entydig identifikation af
slutbrugeren/brugeren af et givet kommunikationsmiddel, dels for at
det bedst muligt sikres, at politiet af hensyn til bekæmpelse
af grov kriminalitet kan finde frem til de personer og
telefonnumre, der efter loven kan iværksættes
målrettet registrering og opbevaring af trafikdata
vedrørende, dels for at det i videst muligt omfang
undgås, at der uforvarende sker registrering og opbevaring af
forkerte personers trafikdata i forbindelse med målrettet
personbestemt registrering og opbevaring af trafikdata.
Ændringsforslaget skal endvidere ses
i sammenhæng med ændringsforslag nr. 32, hvor det
foreslås, at det fremsatte lovforslags krav om indberetning
af oplysninger om unikt id på slutbrugere og eventuelle
oplysninger om brugere til 118-databasen skal bortfalde.
Ændringsforslag nr. 32 vil medføre, at oplysninger om
unikt id på slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere
ikke vil blive omfattet af telelovens § 31, stk. 2, og derfor
ikke vil være at anse for nummeroplysningsdata.
I medfør af telelovens § 31,
stk. 2, er bl.a. oplysninger om navn og adresse at anse som
nummeroplysningsdata. Ifølge § 3 i
bekendtgørelse nr. 435 af 9. maj 2011 om
nummeroplysningsdatabaser (nummeroplysningsbekendtgørelsen)
skal datasælgere indsamle og registrere nummeroplysningsdata
i forbindelse med indgåelsen af kontrakt om adgang til
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester mellem udbyderen og
slutbrugeren. Det følger desuden af telelovens § 31,
stk. 5, nr. 2, at nummeroplysningsdata altid skal videregives til
forsyningspligtudbyderens landsdækkende
nummeroplysningstjeneste (118-databasen).
Der forudsættes med
ændringsforslaget for det første fastsat regler om, at
udbyderne skal registrere andre identifikationsoplysninger end
nummeroplysningsdata, dvs. oplysninger om unikt id på
slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere, i forbindelse med
oprettelsen af et abonnement. Det forudsættes, at der
fastsættes krav om, at oplysningerne er registreret forud
for, at slutbrugeren opnår adgang til elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester.
Ved et »unikt id« forstås
for slutbrugere, som er fysiske personer, der er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR), og som
ikke er registreret med navne- og adressebeskyttelse i CPR, den
pågældendes personnummer.
For andre fysiske personer forstås
ved et »unikt id« navn, fødselsdato (inklusiv
fødselsår), køn, pasnummer eller nummer fra
nationalt identitetskort og udstedelsesland for passet eller det
nationale identitetskort. For fysiske personer med et personnummer,
som er registreret med navne- og adressebeskyttelse i CPR,
forstås ved »unikt id« også oplysninger om
personnummeret.
Hvis slutbrugeren er en juridisk person,
der er tildelt et cvr-nummer, forstås ved »unikt
id« cvr-nummeret. For slutbrugere, som er juridiske personer
uden cvr-nummer, forstås ved »unikt id« i stedet
selskabsregisteret, hvori den juridiske person er registreret, og
registreringsnummeret.
Ved »eventuelle oplysninger om
bruger« forstås oplysninger om den fysiske person, der
forventes at anvende teletjenesten. Der kan derfor være et
overlap mellem slutbrugeren og brugeren, men i flere tilfælde
vil slutbrugeren og brugeren ikke være den samme person.
Registrering af oplysninger om brugeren vil alene skulle ske i det
omfang, at det på tidspunktet for registreringen vides, hvem
der er den forventede bruger af teletjenesten.
Af punkt 3.3.3 i det fremsatte lovforslags
almindelige bemærkninger fremgår, at der ikke med
hjemmel i den med det fremsatte lovforslag foreslåede §
786 h i retsplejeloven forudsættes fastsat krav til, hvordan
verificering af nummeroplysningsdata skal foretages.
Ændringsforslaget vil ændre herved.
Det forudsættes således for det
andet med ændringsforslaget, at der med hjemmel i den med
ændringsforslaget foreslåede § 786 h i
retsplejeloven fastsættes regler om den nærmere metode
for verificering af nummeroplysningsdata og andre
identifikationsoplysninger.
For så vidt angår slutbrugere,
der er bopælsregistreret i CPR, og som ikke er registreret
med navne- og adressebeskyttelse i CPR, forudsættes der
fastsat regler, hvorefter udbyderne forpligtes til at validere de
pågældendes navne- og adresseoplysninger via opslag i
CPR, inden oplysningerne overføres til 118-databasen.
For så vidt angår slutbrugere,
som er andre fysiske personer, forudsættes der fastsat regler
om, at udbyderne skal verificere oplysninger om navn,
fødselsdato (inklusiv fødselsår), køn,
pasnummer eller nummer fra nationalt identitetskort og
udstedelsesland for passet eller det nationale identitetskort ved
anmodning om enten fysisk eller digital forevisning af
billedlegitimation i form af et pas eller nationalt identitetskort.
Det forudsættes desuden, at der fastsættes regler om,
at verificeringen dokumenteres ved digital kopi. Dette skal bidrage
til, at datakvaliteten i 118-databasen forbedres, og at der ikke i
Danmark kan ske anonym oprettelse af et abonnement.
For så vidt angår slutbrugere,
som er juridiske personer med cvr-nummer, forudsættes der
fastsat regler om, at udbyderne skal verificere det oplyste
cvr-nummer ved opslag i cvr-registeret (som er offentligt
tilgængeligt). For slutbrugere, som er juridiske personer
uden cvr-nummer, forudsættes der fastsat regler om, at
verificeringen sker ved opslag i det selskabsregister, slutbrugeren
er registreret i.
Formålet hermed er at sikre, at der
for såvel fysiske som juridiske personer foretages en
verificering af slutbrugerens unikke id, der kan bidrage til at
sikre, at de angivne oplysninger er korrekte.
Som nævnt ovenfor følger det
af telelovens § 31, stk. 5, nr. 2, at nummeroplysningsdata,
herunder navn og adresse på slutbrugeren, jf. telelovens
§ 31, stk. 2, altid skal videregives til
forsyningspligtudbyderens landsdækkende
nummeroplysningstjeneste (den såkaldte 118-database). Der
gælder dog ikke i dag regler om, inden for hvilke tidsfrister
indberetningen skal ske.
Der forudsættes på den baggrund
med ændringsforslaget for det tredje fastsat regler,
hvorefter udbyderne forpligtes til at indberette validerede navne-
og adresseoplysninger til den såkaldte 118-database,
umiddelbart efter at valideringen er foretaget. Dette bl.a. for at
sikre, at politiet hurtigst muligt kan knytte navne- og
adresseoplysningerne til et personnummer el. lign. i politiets
systemer og derved i videst muligt omfang kan it-understøtte
målrettet personbestemt registrering og opbevaring af
trafikdata. Samtidigheden er desuden vigtig af hensyn til at sikre
entydig identifikation af slutbrugeren.
Endvidere forudsættes der med
ændringsforslaget for det fjerde fastsat regler, som
forpligter udbyderne til dagligt at berige 118-databasen med
ajourførte validerede navne- og adresseoplysninger fra CPR
på de af deres kunder, som måtte have ændret navn
eller adresse. Dette er for at bidrage til at sikre en datakvalitet
i 118-databasen, som i videst muligt omfang kan understøtte,
at politiet kun iværksætter målrettet
personbestemt registrering og opbevaring af trafikdata for de
korrekte personer.
Der forudsættes ikke med
ændringsforslaget fastsat regler om krav til indberetning af
oplysninger om unikt id på slutbrugere eller eventuelle
oplysninger om brugere til 118-databasen.
Der forudsættes med
ændringsforslaget for det femte fastsat regler, der
forpligter udbyderne til inden for en periode at efterregistrere
eksisterende slutbrugere i 118-databasen, bl.a. med navne- og
adresseoplysninger, der er validerede via CPR, i det omfang det er
muligt. Der forudsættes også fastsat regler om, at
udbyderne efterregistrerer og opbevarer personnumre, i det omfang
det er muligt. Det forudsættes desuden, at der med
ændringsforslaget fastsættes regler om, at
efterregistreringen skal ske inden for en given periode, og at
udbyderne, i det omfang det ikke er muligt at foretage
efterregistrering inden for denne frist, skal opsige det
pågældende abonnement.
Der vil dog ikke på baggrund af
ændringsforslaget kunne fastsættes regler om
efterregistrering af allerede eksisterende taletidskort- og
fastnettelefoniabonnenter, herunder ip-telefoniabonnenter. For
sådanne abonnenter finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Med ændringsforslaget
forudsættes der for det sjette fastsat regler i medfør
af den med ændringsforslaget foreslåede § 786 h,
hvorefter udbyderne forpligtes til at opbevare slutbrugerens
personnummer og eventuelle oplysninger om brugere, indtil
kundeforholdet er udløbet, dvs. også efter at
slutbrugeren har opnået adgang til elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester. Forslaget har til formål
at sikre, at udbyderne bl.a. vil kunne bistå politiet med
udredning af fejl i forbindelse med politiets kobling af
slutbrugers personnummer og vedkommendes navne- og
adresseoplysninger i 118-databasen. Det er nødvendigt, at
teleudbyderne opbevarer oplysningerne, så politiet
efterfølgende kan få oplysning herom til brug for
politiets udvikling af et it-system, som i videst muligt omfang
korrekt skal oversætte slutbrugernes navne- og
adresseoplysninger i 118-databasen til et personnummer.
Med ændringsforslaget
forudsættes det for det syvende, at der fastsættes
regler om tilsyn med udbydernes overholdelse af regler om
registrering, verificering, indberetning og opbevaring af
nummeroplysningsdata og andre identifikationsoplysninger samt
oplysningspligt fastsat med hjemmel i den med
ændringsforslaget foreslåede § 786 h i
retsplejeloven.
Herudover forudsættes der med
ændringsforslaget for det ottende fastsat regler om, at
teleudbyderne forpligtes til på begæring af politiet at
oplyse de andre identifikationsoplysninger, som udbyderne er
forpligtet til at opbevare efter regler udstedt i medfør af
den med ændringsforslaget foreslåede § 786 h i
retsplejeloven (dvs. personnumre og eventuelle oplysninger om
brugere). Dette skal ske med henblik på at udbyderne kan
levere de nødvendige oplysninger om de personnumre, som
ligger til grund for navne- og adresseoplysningerne i
118-databasen, i forbindelse med politiets udvikling af et
it-system, som i videst muligt omfang korrekt skal oversætte
slutbrugernes navne- og adresseoplysninger i 118-databasen til et
personnummer. Når it-systemet er i drift, vil udbyderne kunne
bistå politiet med at sikre korrekt kobling af slutbrugers
personnummer og vedkommendes navne- og adresseoplysninger i
118-databasen, f.eks. hvis politiet ikke ud fra de nævnte
navne- og adresseoplysninger entydigt kan koble oplysningerne til
et personnummer. Endvidere vil politiet kunne bruge oplysningerne i
forbindelse med udredning af eventuelle fejl i forbindelse med
politiets behandling af navne- og adresseoplysninger til at udfinde
korrekt personnummer. Eventuelle oplysninger om brugere kan
være relevante for politiet i efterforskningsmæssig
sammenhæng, eksempelvis ved iværksættelse af
indgreb efter retsplejeloven vedrørende telefonnumre, som i
118-databasen er anført som registreret til f.eks. en
virksomhed, således at det er muligt for politiet at
undersøge hos udbyderne, hvem der er bruger af sådanne
telefonnumre.
Der forudsættes også med
hjemmel i den med ændringsforslaget foreslåede §
786 h for det niende i nødvendigt omfang fastsat
overgangsbestemmelser, hvorved der bl.a. kan tages højde
for, at udbyderne skal kunne nå at tilvejebringe den
nødvendige systemunderstøttelse i forhold til
registrering, verificering, indberetning og opbevaring m.v. af
oplysninger om unikt id om slutbrugere og oplysninger om eventuelle
brugere. På baggrund af sammenhængen med den
foreslåede ordning med målrettet registrering og
opbevaring af trafikdata forudsættes det bl.a., at regler om
registrering, verificering, indberetning og opbevaring m.v.
først sættes i kraft på det tidspunkt, der
passer i forhold til de relevante regler om målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata i overgangsperioden.
Forslaget skal således ses i sammenhæng med det
fremsatte lovforslags § 3, stk. 4, hvor det foreslås, at
justitsministeren i en overgangsperiode kan fastsætte regler
om fravigelse af de foreslåede §§ 786 b-786 d i
retsplejeloven, herunder at reglerne helt eller delvis ikke skal
anvendes. Der henvises til de specielle bemærkninger
hertil.
Endelig forudsættes der for det
tiende fastsat regler om, at uregistrerede taletidskort inden for
en periode skal være omfattet af de samme krav til
registrering af nummeroplysningsdata som andre abonnenter i
nummeroplysningsbekendtgørelsen. Dette er for at sikre, at
det ikke længere vil være muligt at købe
uregistrerede taletidskort. Det er Justitsministeriets opfattelse,
at dette kan medvirke til at begrænse den væsentlige
omgåelsesrisiko, som brugen af uregistrererede taletidskort
udgør, og som allerede i dag udnyttes af organiserede
kriminelle m.v. Justitsministeriet bemærker, at
registreringen af uregistrerede taletidskort ikke i sig selv vil
kunne forhindre kriminelle i at kommunikere anonymt på anden
vis. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om, at
alle udbydere vil skulle registrere oplysninger om unikt id om
slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere, jf. lige
ovenfor.
Ændringsforslag nr. 29 i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 30 ændrer
således ikke ved, at der med det fremsatte lovforslag
lægges op til, at der skal fastsættes regler, hvorefter
der inden for en periode vil gælde de samme krav for
uregistrerede taletidskort, som der skal gælde for andre
abonnenter.
Det bemærkes, at
ændringsforslag nr. 29 i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 32 forventes at kunne have
økonomiske konsekvenser for politiet som følge af
bl.a. øget ressourcebehov til udvikling og drift af
it-løsningen hos politiet.
Til nr. 31
Med det fremsatte
lovforslag foreslås det at indsætte en ny § 804 b
i retsplejeloven, hvorefter udbydere på politiets
begæring som led i efterforskningen af en
lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale,
eller en krænkelse som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 2,
i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning skal udlevere
oplysninger, der identificerer en slutbrugers adgang til
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, jf. det
foreslåede § 804 b, stk.1.
Med bestemmelsens
stk. 2 foreslås det, at oplysninger, som opbevares som
følge af de foreslåede §§ 786 a-786 f i
retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt i
medfør af disse bestemmelser, ikke er omfattet af stk.
1.
Med
ændringsforslag nr. 26 og 30 foreslås det at udvide de
datatyper, der er omfattet af et kriminalitetskrav ved edition og
teleoplysning og udvidet teleoplysning. Det foreslås
således, at der også for lokaliseringsdata og
trafikdata, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtig efter
de foreslåede §§ 786 a-786 e, vil gælde, at
disse oplysninger alene kan udleveres, hvis efterforskningen
angår en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes
med fængsel i 3 år eller derover, en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, en
overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2, § 125,
§ 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en
overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr.
1-5, en krænkelse eller overtrædelse, som er omfattet
af § 781, stk. 2 eller 3, eller en lovovertrædelse
omfattet af straffelovens § 81 a.
Med ændringsforslag nr. 26 og 30
foreslås det at udvide de datatyper, der er omfattet af et
kriminalitetskrav ved edition og teleoplysning og udvidet
teleoplysning. Det foreslås således, at der også
for lokaliseringsdata og trafikdata, der ikke er registrerings- og
opbevaringspligtig efter de foreslåede §§ 786 a-786
e, vil gælde, at disse oplysninger alene kan udleveres, hvis
efterforskningen angår en lovovertrædelse, som efter
loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover, en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13, en overtrædelse af straffelovens § 124, stk.
2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller
§ 281, en overtrædelse af udlændingelovens §
59, stk. 8, nr. 1-5, en krænkelse eller overtrædelse,
som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3, eller en
lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Som konsekvens heraf foreslås det, at
det foreslåede § 804 b, stk. 2, i retsplejeloven
ændres således, at de oplysninger, der er omfattet af
de med ændringsforslaget foreslåede §§ 781 a
og 804 a i retsplejeloven, dvs. lokaliseringsdata og trafikdata,
også omfattes af bestemmelsen.
Det vil betyde, at disse oplysninger ikke
vil kunne udleveres efter den foreslåede § 804 b i
retsplejeloven, hvor der ikke gælder et krav om retskendelse
eller et kriminalitetskrav. Udlevering af disse oplysninger vil
efter ændringsforslag nr. 1 og 5 i stedet skulle ske efter de
foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven.
Det bemærkes til
ændringsforslaget, at oplysninger, som opbevares som
følge af de foreslåede §§ 786 a-786 f i
retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt i
medfør af disse bestemmelser, fortsat vil være
omfattet af det med ændringsforslaget foreslåede §
804 b, stk. 2, i retsplejeloven. Disse oplysninger vil derfor
fortsat ikke være omfattet af stk. 1. Oplysninger om f.eks.
indehaveren af et telefonnummer vil fortsat være omfattet af
stk. 1, forudsat at oplysningerne er statiske, og at de ikke er
omfattet af en registrerings- eller opbevaringspligt efter de
foreslåede §§ 786 a-786 f i retsplejeloven eller
efter pålæg eller regler udstedt i medfør af
disse bestemmelser.
Det fremgår af punkt 3.7.4.2 i det
fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger, at den
foreslåede § 804 b i retsplejeloven vil
videreføre telelovens § 13 med et ændret
anvendelsesområde. Det bemærkes, at der med
ændringsforslaget lægges op til at foretage
ændringer af anvendelsesområdet for § 804 b (og
dermed telelovens § 13). Det skyldes, at lokaliseringsdata og
trafikdata, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige efter
de foreslåede §§ 786 a-786 e, i modsætning
til det fremsatte lovforslag med ændringsforslaget ikke vil
være omfattet af det foreslåede § 804 b, stk. 1, i
retsplejeloven, uanset om oplysningerne identificerer en
slutbrugers adgang til elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester.
Til nr. 32
Med det fremsatte lovforslag lægges
der op til, at definitionen af nummeroplysningsdata i telelovens
§ 31, stk. 2, skal omfatte oplysninger om unikt id på
slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere. Ved et unikt id
forstås i det fremsatte lovforslag for fysiske personer, der
er tildelt et personnummer, personnummeret. For fysiske personer
uden personnummer angives navn, fødselsdato (inklusiv
fødselsår), køn, pasnummer eller nummer fra
nationalt identitetskort og udstedelsesland for passet eller det
nationale identitetskort. Hvis slutbrugeren udgør en
juridisk person, der er tildelt et cvr-nummer, angives
cvr-nummeret. For juridiske personer uden cvr-nummer angives i
stedet selskabsregisteret, hvori den juridiske person er
registreret, og registreringsnummeret.
Ved »eventuelle oplysninger om
bruger« forstås i det fremsatte lovforslag oplysninger
om den fysiske person, der forventes at anvende teletjenesten. Der
kan derfor være et overlap mellem slutbrugeren og brugeren,
men i flere tilfælde vil slutbrugeren og brugeren ikke
være den samme person. Registrering af oplysninger om
brugeren vil alene skulle ske i det omfang, det på
tidspunktet for registreringen vides, hvem der er den forventede
bruger af teletjenesten.
Det følger af telelovens § 31,
stk. 5, nr. 2, at nummeroplysningsdata altid skal videregives til
forsyningspligtudbyderens landsdækkende
nummeroplysningstjeneste (118-databasen). Omfattes oplysninger om
unikt id på slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere
af telelovens § 31, stk. 2, vil der således være
en forpligtelse for de udbydere, der registrerer oplysninger om
unikt id på slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere,
til at indberette disse oplysninger til 118-databasen.
Teleindustrien har oplyst, at indberetning
af oplysninger om unikt id på slutbrugere og eventuelle
oplysninger om brugere til 118-databasen vil være
særdeles omkostningsfuldt for branchen. For ikke at
pålægge telebranchen en unødig byrdefuld
regulering lægges der med ændringsforslag nr. 32 op
til, at det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2, udgår, for
at sikre, at der ikke som følge af lovforslaget stilles krav
om indberetning af oplysninger om unikt id på slutbrugere og
eventuelle oplysninger om brugere til forsyningspligtudbyderens
landsdækkende nummeroplysningstjeneste (118-databasen). Det
bemærkes, at ændringsforslag nr. 32 i sammenhæng
med ændringsforslag nr. 29 forventes at kunne have
økonomiske konsekvenser for politiet som følge af
bl.a. øget ressourcebehov til udvikling og drift af
it-løsningen hos politiet.
Til nr. 33
Med ændringsforslag nr. 33
foreslås det at ændre § 3, stk. 1, i det fremsatte
lovforslag, således at loven vil træde i kraft den 3.
marts 2022.
Til nr. 34
Med ændringsforslag nr. 32
foreslås det, at det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2,
udgår. Som konsekvens heraf foreslås det, at
lovforslagets § 3, stk. 2 og 3, der henviser til § 2, nr.
2, udgår.