Retsudvalget (REU) Alm. del

Samling: 2021-22

Spørgsmål 406

Kan ministeren redegøre for, hvorfor der ikke direkte i retningslinjerne for opbevaring af mails står beskrevet, hvordan man som myndighed skal indrette sit system, således medarbejdere ikke selv kan slette deres e-mails helt – f.eks. står der i retningslinjerne, at det er e-mails, der er ”slettemarkerede”, der skal gemmes. Men ordet ”slettemarkeret” er ikke klart defineret i retningslinjerne. Det fremgår blot, at en e-mail, der er ”flyttet til mappen med slettet post” skal betegnes som en ”slettemarkeret e-mail”. Det kan betyde, at hvis ministre og embedsmænd tømmer mappen med slettet post (eller blot holder ”shift” nede, mens de sletter), vil de slettemarkerede mails imidlertid forsvinde fra mappen med slettet post. Dvs. ved på den måde at dobbelt- eller ligesom trippel-slette en e-mail, kan man derfor tilsyneladende komme uden om retningslinjernes krav om at gemme, eftersom det rent sprogligt kun omhandler ”slettemarkerede” mails?
Dato: 22-12-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: forvaltningsret og persondata
Dokumentdato: 10-01-2022
Modtaget: 10-01-2022
Omdelt: 10-01-2022

REU alm. del - svar på spm. 406 om, hvorfor der ikke direkte i retningslinjerne for opbevaring af mails står beskrevet, hvordan myndigheder skal indrette systemer, så medarbejdere ikke selv kan slette, fra justitsministeren

Besvarelse af spørgsmål nr. 406 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg (pdf-version)
Html-version
Besvarelse af spørgsmål nr. 405 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 22-12-2021
Modtaget: 22-12-2021
Omdelt: 22-12-2021

Spm. om, hvorfor der ikke direkte i retningslinjerne for opbevaring af mails står beskrevet, hvordan myndigheder skal indrette systemer, så medarbejdere ikke selv kan slette, til justitsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version