Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (KEF) Alm. del

Samling: 2021-22

Spørgsmål 15

I regeringens Klimaprogram 2021 anføres det, at den samlede CO2-afgift på fossile motorbrændstoffer (benzin og diesel) ligger på hhv. ca. 2000 kr./t CO2 (benzin) og ca. 1.400 kr./t CO2 (diesel) (Klimaprogram 2021, figur 51). Vil ministeren redegøre for den afgiftsmæssige besparelse ved at skifte til CO2-neutrale biobrændstoffer (f.eks. biodiesel)? Vil ministeren endvidere vurdere det reelle prissignal til forbrugere af brændstoffer i forhold til at reducere deres CO2-udledning ved at skifte til biobrændstoffer? Vil ministeren endelig vurdere, om dette prissignal kan styrkes ved at sænke afgifterne på CO2-neutrale biobrændstoffer til det lavest mulige inden for EU’s Energibeskatningsdirektiv? Der henvises i denne forbindelse til tabel 23, side 148 i Klimaprogram 2021 over ”Tekniske potentialer for transportsektoren”, hvor 2030-potentialet for biobrændstoffer opgøres til 8 mio. t CO2, mens der under barrierer bl.a. peges på netop ”manglende økonomisk incitament”.
Dato: 14-10-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: klimapolitik og klimaforandringer

Endeligt svar

Dokumentdato: 05-11-2021
Modtaget: 05-11-2021
Omdelt: 05-11-2021

KEF alm. del - svar på spm. 15 om den afgiftsmæssige besparelse ved at skifte til CO2-neutrale biobrændstoffer m.v., fra skatteministeren

KEF alm. del - svar på spm. 15 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 14-10-2021
Modtaget: 14-10-2021
Omdelt: 14-10-2021

Spm. om den afgiftsmæssige besparelse ved at skifte til CO2-neutrale biobrændstoffer m.v., til skatteministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version