Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del
Offentligt
2474019_0001.png
5. november 2021
J.nr. 2021 - 7932
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 14. oktober 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om den afgiftsmæssige besparelse ved at skifte til CO2-neutrale biobrændstoffer m.v., til skatteministeren
2474019_0002.png
Spørgsmål
I regeringens Klimaprogram 2021 anføres det, at den samlede CO
2
-afgift på fossile mo-
torbrændstoffer (benzin og diesel) ligger på hhv. ca. 2.000 kr./t (benzin) og ca. 1.400 kr./t
CO
2
(diesel) (Klimaprogram 2021, figur 51). Vil ministeren redegøre for den afgiftsmæs-
sige besparelse ved at skifte til CO
2
-neutrale biobrændstoffer (f.eks. biodiesel)? Vil mini-
steren endvidere vurdere det reelle prissignal til forbrugere af brændstoffer i forhold til at
reducere deres CO
2
-udledning ved at skifte til biobrændstoffer? Vil ministeren endelig
vurdere, om dette prissignal kan styrkes ved at sænke afgifterne på CO
2
-neutrale bio-
brændstoffer til det lavest mulige
inden for EU’s Energibeskatningsdirektiv? Der henvises
i denne forbindelse til tabel 23, side 148 i Klimaprogram 2021 over ”Tekniske
potentialer
for transportsektoren”, hvor 2030-potentialet
for biobrændstoffer opgøres til 8 mio. t
CO
2
, mens der under
barrierer bl.a. peges på netop ”manglende økonomisk incitament”.
Svar
Af tabel 1 fremgår afgifterne på benzin og diesel til vejtransport opgjort pr. liter.
Tabel 1. Afgifter på benzin og diesel til vejtransport ekskl. moms i 2021
Kr. pr. liter
Energiafgift
CO
2
-afgift
NOx-afgift
I alt
Benzin
426,3
38,6
0,8
465,7
Diesel
279,3
44,1
0,9
324,3
Anm.: Afgifterne er opgjort for det forventede blandingsforhold mellem fossile brændstoffer og biobrændstoffer for hhv. ben-
zin og diesel i 2030.
Benzin og diesel pålægges energiafgift på hhv. 134,5 kr./GJ og 78,3 kr./GJ. Energiafgif-
ten pålægges både fossile brændstoffer og biobrændstoffer. Det skal blandt andet ses i ly-
set af, at vejtransport påfører omgivelserne andre skadesomkostninger, end dem der er
forbundet med CO
2
-udledninger. Disse skadesomkostninger vedrører eksempelvis træng-
sel, trafikulykker, støj og luftforurening.
Endvidere pålægges benzin og diesel CO
2
-afgift på 178,5 kr. pr. ton CO
2
. CO
2
-afgiften
pålægges kun fossil benzin og diesel. Biobrændstoffer er fritaget for CO
2
-afgift, idet de
anses for CO
2
-neutrale. Den afgiftsmæssige besparelse ved at anvende biobrændstoffer er
således 178,5 kr. per ton CO
2
, det fortrænges ved ikke at anvende fossile brændstoffer.
Inklusive moms er prissignalet via CO
2
-afgiften 223,1 kr. per ton CO
2.
For fossil diesel
udgør CO
2
-afgiften 47,4 øre pr. liter ekskl. moms og 59,3 øre pr. liter inkl. moms.
Øget anvendelse af eksempelvis biodiesel vurderes at kræve betydeligt større økonomisk
tilskyndelse, end CO
2
-afgiften giver. Brændstofleverandørernes nuværende tilskyndelse til
at anvende biobrændstoffer består hovedsageligt i lovkrav om iblanding af biobrændstof-
fer i motorbrændstoffer til vejtransport. Fra 2022 erstattes iblandingskravet af et såkaldt
CO
2
-fortrængningskrav, der forhøjes gradvist frem mod 2030.
Side 2 af 4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om den afgiftsmæssige besparelse ved at skifte til CO2-neutrale biobrændstoffer m.v., til skatteministeren
2474019_0003.png
Prisen på biobrændstoffer i benzin og diesel er relativt høje. Da der allerede i dag anven-
des den maksimale andel af de billigste biobrændstoffer, er brændstofleverandørerne nødt
til at købe relativt dyre biobrændstoffer (fx HVO-diesel), hvis andelen af biobrændstoffer
skal forhøjes yderligere. Merprisen på de relevante biobrændstoffer (i forhold til fossil
diesel) skønnes at være i størrelsesordenen 2.500 kr. pr. ton CO
2,
biobrændstofferne for-
trænger. CO
2
-afgiften skønnes således med betydelig usikkerhed at skulle være i størrel-
sesordenen 2.500 kr. pr. ton CO
2
, før brændstofleverandørerne vil forøge andelen af bio-
brændstoffer væsentligt.
Med de nuværende priser på biobrændstoffer vurderes afgiftsmæssige besparelse således
at skulle være meget høj, før den vil bidrage nævneværdigt til øget anvendelse af bio-
brændstoffer til vejtransport. Der er dog usikkerhed om den fremtidige udvikling i pri-
serne på biobrændstoffer.
Nedsættelse af afgifterne på biobrændstoffer og EU’s
energibeskatningsdirektiv
Der spørges til, hvorvidt tilskyndelsen til at anvende biobrændstoffer kan styrkes ved at
sænke afgifterne på disse til det lavest mulige niveau inden for
EU’s Energibeskatningsdi-
rektiv.
EU’s
nugældende Energibeskatningsdirektiv indeholder minimumssatser på 0,359
Euro pr. liter for benzin og 0,33 Euro pr. liter for diesel. Det svarer til minimumsafgifter
på ca. 2,67 kr. pr. liter benzin og ca. 2,45 kr. pr. liter diesel.
I forhold til de nugældende regler er biobrændstoffer allerede i dag fritaget fra CO
2
-afgift,
og en afgiftsnedsættelse på biobrændstoffer vil derfor kræve en nedsættelse af energiafgif-
ten. Energiafgiften på benzin og diesel er ens på hhv. fossile brændstoffer og biobrænd-
stoffer. En afgiftsmæssig rabat på biobrændstoffer vil derfor i givet fald kræve, at der ind-
føres en differentiering i energiafgiften mellem fossile brændstoffer og biobrændstoffer,
hvis energiafgiften på fossile brændstoffer ikke også skal reduceres.
Det bemærkes i den forbindelse, at de fremtidige minimumssatser i Energibeskatningsdi-
rektivet er uafklarede. Kommissionen har den 14. juli 2021 foreslået en revision af Ener-
gibeskatningsdirektivet som en del af
den såkaldte ”Fit for 55”-pakke.
Forslaget til et revi-
deret direktiv om energibeskatning indeholder en ensartet minimumsafgift for fossil ben-
zin og diesel på 10,75 Euro pr. GJ og særskilte minimumssatser for forskellige typer bio-
brændstoffer.
Det bemærkes videre, at det af tekniske årsager ikke vurderes at være muligt at forøge an-
delen af biobrændstoffer i benzin, idet konventionelle europæiske bilmotorer kun er god-
kendt til anvendelse af benzin, der maksimalt indeholder 10 pct. biobrændstoffer. (Bilpro-
ducenternes garantiordninger dækker ikke anvendelse af benzin med en højere andel af
biobrændstoffer.) I dag sælges der altovervejende benzin i Danmark, der indeholder den
maksimale andel af biobrændstoffer (E10-benzin). Derfor vurderes en nedsættelse af af-
gifterne på biobrændstoffer i benzin ikke som udgangspunkt at forøge anvendelsen af
biobrændstoffer nævneværdigt.
Side 3 af 4
KEF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om den afgiftsmæssige besparelse ved at skifte til CO2-neutrale biobrændstoffer m.v., til skatteministeren
2474019_0004.png
De samlede afgifter på diesel til vejtransport udgør 3,24 kr. pr. liter inklusive CO
2
-afgift
og NOx-afgift. Den nuværende afgift er således 78,8 øre pr. liter højere end den nuvæ-
rende minimumsafgift for diesel. Såfremt det er muligt at nedsætte afgiften på biobrænd-
stoffer til minimumsafgiften og fastholde energiafgiften på fossile brændstoffer, vil det
give samme økonomiske incitament til at anvende biobrændstoffer som en forhøjelse af
CO
2
-afgiften til i størrelsesordenen 500 kr. pr. ton CO
2
. Afgiftsnedsættelsen på biobrænd-
stoffer vurderes således ikke at forøge anvendelsen af biobrændstoffer væsentligt, idet det
vurderes at kræve et incitament, der svarer til en forhøjelse af CO
2
-afgiften til 2.500 kr. pr.
ton CO
2
.
Side 4 af 4