Fremsat den 25. februar 2021 af Miljøministeren (Lea Wermelin)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Udtagning af kvælstofpulje til
havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til
miljø- og ressourceeffektive dambrug)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, som
ændret ved lov nr. 1904 af 11. december 2020 og senest ved
§ 2 i lov nr. 126 af 30. januar 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 35, stk. 3, ændres
»kvælstofpuljer« til: »en
kvælstofpulje«, »og visse havbrug«
udgår, og »af kvælstofpuljer« ændres
til: »fra kvælstofpuljen«.
2. I
§ 35, stk. 3, indsættes som
2. pkt.: »Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om gyldighedsperioden af
tilladelser til brug af kvælstof, herunder tilladelser
meddelt i årene 2019 og 2020.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Godkendelse af dambrug og havbrug | | | 2.1.2. | N-indfasning til akvakultur | | 2.2. | Miljøministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning | | | 2.2.1. | Udtagning af kvælstofpulje til
havbrug | | | 2.2.2. | Samling af puljer til miljø- og
ressourceeffektive dambrug | | | 2.2.3. | Oversigt over tilgængelig
kvælstof i de enkelte kystvande | | | 2.2.4. | Nedjustering af
kvælstofpuljestørrelsen til miljø- og
ressourceeffektive dambrug | | | 2.2.5. | Den tidsmæssige indfasning og
gyldighedsregler for meddelte tilladelser til brug af
kvælstof | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
og baggrund
Fiskeopdræt i
højteknologiske landbaserede anlæg (også kaldet
miljø- og ressourceeffektive dambrug) er i en rivende
udvikling og Danmark er verdensførende inden for udviklingen
og optimeringen af disse anlæg. Modsat de miljø- og
ressourceeffektive dambrug, findes der ikke teknologier, som kan
bortrense havbrugs forurening, idet produktionen foregår i
åbne netbure på havet. Der kan således produceres
væsentlig flere fisk for en mindre
miljøpåvirkning i de miljø- og
ressourceeffektive dambrug end i havbrug.
Med Fødevare- og
landbrugspakken af 22. december 2015 og "Dansk akvakultur i
vækst" af 30. juni 2016 blev aftaleparterne (Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) enige
om at skabe mulighed for, at visse akvakulturvirksomheder kunne
tildeles en supplerende mængde kvælstof på i alt
423 tons i årene 2018-2021, og dermed øge deres
kvælstofudledning og produktion af fisk. Det overordnede
formål var at understøtte en omstilling af sektoren
mod større og mere ressourceeffektive samt
miljøvenlige anlæg, hvor der udledes væsentligt
mindre kvælstof pr. tons produceret fisk.
På baggrund af
Fødevare- og landbrugspakken er der indregnet 423 tons
kvælstof til akvakulturerhvervet i vandområdeplanerne
2015-2021 (2. planperiode). Herved forstås, at der er taget
højde for denne merudledning fra akvakultur i
vandplanlægningen, således at det ikke medfører
forringelse af vandmiljøet eller hindrer
målopfyldelse. Der er bl.a. i nødvendigt omfang
fastsat ikke-forringelsesindsatser for at udligne
kvælstofudledningen under ordningen.
Miljøministeren er i
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019 om
miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven) bemyndiget
til at indføre en kvælstofpuljeordning til brug for
godkendelsesmyndighedens behandling og afgørelse af sager om
miljøgodkendelse af miljø- og ressourceeffektive
dambrug og visse havbrug. Denne kvælstofpuljeordning for
akvakulturerhvervet kaldes populært
N-indfasningsordningen.
Som led i ordningen kan 423 tons
kvælstof tildeles akvakulturerhvervet. Heraf kan 380 tons,
fordelt på to puljer, tildeles miljø- og
ressourceeffektive dambrug, som er kendetegnet ved at benytte
moderne renseteknologier til at minimere påvirkningen af det
omgivende vandmiljø. De resterende 43 tons kan tildeles
eksisterende havbrug, hvor der ikke er mulighed for at rense
udledningen. Ordningen trådte i kraft 1. januar 2019.
Der er i dag meddelt tilladelse til
udledning af 147,346 tons kvælstof, hvoraf 127,1 tons
vedrører miljø- og ressourceeffektive dambrug og
20,246 tons vedrører eksisterende havbrug. Ordningen blev
suspenderet den 31. marts 2020 som følge af, at der den 25.
november 2019 imellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet var indgået "Aftale
om kvælstofindsatsen i 2020", hvori det bl.a. fremgår,
at aftaleparterne er enige om at ændre N-indfasningsordningen
til akvakultur således, at den resterende havbrugspulje
fjernes fra ordningen.
Regeringen ønsker ikke at
understøtte vækst i havbrugssektoren, da udledningen
foregår direkte i havet og uden mulighed for at etablere
renseforanstaltninger. Regeringen ønsker, at Danmark skal
være et grønt foregangsland, og at Danmark skal satse
på en bæredygtig udvikling af akvakultursektoren.
Fremtiden ligger i de mest miljøvenlige salt- og
ferskvandsdambrug på land, hvor udledningerne kan renses, og
ikke i understøttelse af yderligere vækst i
havbrugssektoren.
Med dette lovforslag foreslås
det, at den eksisterende hjemmel i § 35, stk. 3, i
miljøbeskyttelsesloven ændres, således at
havbrug ikke længere er omfattet af N-indfasningsordningen,
og at tildeling af kvælstof i ordningens sidste år i
2021 kun skal være muligt for miljø- og
ressourceeffektive dambrug.
Det foreslås endvidere, at
den resterende mængde kvælstof fra den eksisterende
ordning til miljø- og ressourceeffektive dambrug nedjusteres
fra 252,9 tons til 80 tons. Dette beror på en vurdering af,
hvor meget af det resterende kvælstof fra ordningen, som
realistisk forventes udmøntet. Derudover foreslås et
par yderligere tilpasninger af N-indfasningsordningen, herunder en
oversigt over hvor og hvor meget kvælstof der maksimalt kan
gives tilladelse til i de enkelte kystvande og en samling af
puljerne til miljø- og ressourceeffektive dambrug. Samlet
set vil de foreslåede ændringer bidrage til en mindre
forventet kvælstofudledning fra akvakulturerhvervet end
forudsat i vandområdeplanerne 2015-2021 på i alt 195,65
tons kvælstof til gavn for vandmiljøet.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Godkendelse af dambrug og
havbrug
Der gælder både
generelle regler vedrørende miljøgodkendelse af
dambrug og havbrug samt en række mere specificerede krav til
etablering og drift af dambrug og havbrug. De generelle regler
findes hovedsageligt i miljøbeskyttelsesloven samt
bekendtgørelse nr. 2255 af 29. december 2020 om godkendelse
af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen), som er
udstedt med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven. Regulering
vedrørende særlig beskyttelse af vandmiljøet,
bestemte arter og naturtyper m.v. har samtidig betydning for
afgørelser om miljøgodkendelse af dambrug og
havbrug.
Dambrug og havbrug er omfattet af
godkendelsesordningen efter miljøbeskyttelseslovens kapitel
5. Både dambrug og havbrug er optaget som en bilag
2-virksomhed på den liste over særlig forurenende og
godkendelsespligtige virksomheder, som miljøministeren har
udfærdiget. Listen fremgår af bilag 2 i
godkendelsesbekendtgørelsen. Dambrug fremgår af
listepunkt I 201 (saltvandsdambrug, bortset fra FREA-anlæg),
I 202 (ferskvandsdambrug og andre fiskeproduktionsanlæg,
bortset fra FREA-anlæg) og I 204 (FREA-anlæg).
Kommunalbestyrelsen meddeler miljøgodkendelser til dambrug,
jf. § 5 i godkendelsesbekendtgørelsen. Havbrug er
omfattet af listepunkt I 205. Miljøstyrelsen meddeler
miljøgodkendelse til havbrug, jf. § 5, stk. 2.
Det følger af
miljøbeskyttelsesloven, at et dambrug eller havbrug ikke
må anlægges eller påbegyndes, før der er
meddelt miljøgodkendelse heraf. Ligeledes må et
dambrug eller et havbrug ikke udvides eller ændres
bygningsmæssigt eller driftsmæssigt på en
måde, som indebærer forøget forurening,
før udvidelsen eller ændringen er godkendt.
Miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 2, giver
miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om
ansøgning og godkendelse, herunder i hvilke tilfælde
og på hvilke vilkår en godkendelse kan meddeles. Der
må efter godkendelsesbekendtgørelsen ikke meddeles
godkendelse, medmindre virksomheden har truffet de
nødvendige foranstaltninger til at forebygge og
begrænse forureningen ved anvendelse af de bedste
tilgængelige teknikker (BAT, Best Available Techniques), og
virksomheden i øvrigt kan drives på stedet uden at
påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig med
hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet. Efter
godkendelsesbekendtgørelsen skal der i godkendelsen stilles
de vilkår om indretning og drift, der er nødvendige
for at sikre, at virksomheden ikke påfører
omgivelserne væsentlig forurening. For dambrug og havbrug
betyder det bl.a., at der stilles vilkår i
miljøgodkendelsen for de maksimale årlige
mængder af udledte næringsstoffer m.v.
Godkendelse af dambrug og havbrug
kan ikke meddeles, hvis godkendelsen er i strid med anden
lovgivning, som har til formål at beskytte vandmiljøet
og en række bestemte arter og naturtyper.
Hovedparten af de danske kystvande
er endnu ikke i god økologisk tilstand på grund af for
store tilførsler af kvælstof (der vil blive foretaget
en ny tilstandsbedømmelse af kystvandene som en del af
vandområdeplanerne 2021-2027). Der er derfor i
vandplanlægningen fastsat et indsatsbehov med henblik
på reduktion af udledningen af kvælstof til disse
kystvande i indeværende vandplanperiode (2015-2021).
Herudover er en betydelig del af kvælstofindsatsen udskudt
til den næste (tredje) planperiode (2021-2027).
Dambrug og havbrug vil direkte
eller indirekte kunne påvirke tilstanden i kystvandene i
negativ retning som følge af, at de udleder kvælstof.
Myndighederne må efter § 8 i bekendtgørelse nr.
449 af 11. april 2019 om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter (indsatsbekendtgørelsen), der er
udstedt i medfør af lov om vandplanlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 126 af 26. januar 2017, ikke
træffe afgørelser, herunder meddele
miljøgodkendelse til dambrug eller havbrug, der kan
medføre forringelse af overfladevandområder, herunder
kystvande, eller som vil kunne hindre opfyldelse af
miljømålet for kystvande. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om
fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
vandpolitiske foranstaltninger (vandrammedirektivet) stiller som
hovedregel krav om, at tilstanden af overfladevandområder,
herunder kystvande, skal være god senest i 2015. Det vil
sige, at såvel den økologiske som den kemiske tilstand
i det mindste skal være god. Fristen for målopfyldelse
kan efter vandrammedirektivet forlænges til 2027.
Indsatsbekendtgørelsen gennemfører dele af
vandrammedirektivet i dansk ret. Der er i Miljøministeriets
vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter (juli 2017) nærmere redegjort for,
hvornår der foreligger en forringelse m.v., og hvilke
vurderinger godkendelsesmyndigheden skal foretage i de enkelte
sager.
I havstrategien, som ministeren er
forpligtet til at udarbejde i henhold til lov om havstrategi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 26. januar 2017 med
efterfølgende ændringer, er der fastsat et
miljømål om, at dansk andel af tilførsler af
kvælstof og fosfor følger de maksimalt acceptable
tilførsler fastsat i HELCOM. HELCOM skal her forstås
som samarbejdet inden for rammerne af Helsingforskonventionen om
beskyttelse af havmiljøet i
Østersøområdet. Myndigheder må i henhold
til § 18 i lov om havstrategi ikke træffe
afgørelser i strid med havstrategiens
miljømål.
For at bevare eller genoprette en
række arter og naturtyper, som er sjældne, truede eller
karakteristiske, er der udpeget særlige områder (Natura
2000-områder), hvor disse arter og naturtyper er beskyttede,
jf. bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning
og administration af internationale naturbeskyttelsesområder
samt beskyttelse af visse arter. Inden for de udpegede Natura
2000-områder, gælder særlige retningslinjer for
at behandle planer og projekter, herunder ansøgninger om
tilladelse mv., der kan påvirke Natura 2000-områder.
Dette betyder bl.a., at der, inden der kan meddeles
miljøgodkendelse til dambrug eller havbrug, skal foretages
en vurdering af, om dambruget eller havbruget kan påvirke et
Natura 2000-område væsentligt. Hvis dette vurderes at
være tilfældet, skal der foretages en nærmere
konsekvensvurdering af dambrugets eller havbrugets virkning
på Natura 2000-området. Viser vurderingen, at dambruget
eller havbruget vil skade et Natura 2000-områdes integritet,
kan der ikke meddeles miljøgodkendelse, medmindre
betingelserne for at fravige beskyttelsen er opfyldt, herunder at
planen eller projektet gennemføres ud fra bydende
nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser.
2.1.2. N-indfasning til
akvakultur
Miljøministeren kan
fastsætte regler om kvælstofpuljer til brug for
godkendelsesmyndighedens behandling og afgørelse af sager om
miljøgodkendelse efter § 33 af miljø- og
ressourceeffektive dambrug og visse havbrug, herunder om
godkendelsesmyndighedens pligt til at ansøge ministeren om
tildeling af kvælstofpuljer, ansøgningsrunder,
ansøgningens indhold og oplysninger samt
tildelingskriterier, jf. miljøbeskyttelseslovens § 35,
stk. 3. Bemyndigelsesbestemmelsen er indført med lov nr. 467
af 14. maj 2018 om ændring af lov om miljøbeskyttelses
(Indfasning af kvælstof til akvakulturerhvervet).
Det fremgår af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 9-12 og 17, at bestemmelsen
skaber mulighed for at fastsætte regler om tre
kvælstofpuljer på henholdsvis 200 tons, 180 tons og 43
tons, hvoraf 380 tons skal gå til miljø- og
ressourceeffektive dambrug og 43 tons til visse havbrug. Det
fremgår endvidere af bemærkningerne, at puljen med 200
tons kvælstof så vidt muligt skal understøtte,
at eksisterende ferskvandsdambrug får mulighed for at
bibeholde deres nuværende kvælstofudledningstilladelse
i forbindelse med overgangen til en ny miljøgodkendelse.
Endvidere fremgår det, at puljen med 180 tons er afsat til
nye dambrugsanlæg eller udvidelser af eksisterende
dambrugsanlæg, hvor der maksimalt kan ansøges om og
gives tilladelse til 45 tons kvælstof pr. anlæg. Puljen
på 180 tons omfatter både ferskvands- og
saltvandsdambrug. Endelig fremgår det, at 43 tons
kvælstof er afsat til havbrug og skal give mulighed for, at
eksisterende havbrug kan bibeholde deres fulde udledningstilladelse
i forbindelse med overgangen til en ny miljøgodkendelse.
Det følger af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 16 og 17, at bestemmelsen alene
giver bemyndigelse til, at dambrug, der er miljø- og
ressourceeffektive, kan få adgang til dambrugspuljerne. Dette
er i bemærkningerne nærmere defineret som dambrug, der
som minimum renser procesvandet, hvori fiskene opdrættes, med
50 % på kvælstof, 65 % på fosfor og 75 % på
organisk materiale, inden procesvandet udledes til
vandmiljøet, og at dambruget også som minimum har en
recirkulering af procesvandet på 70 %. Derudover skal
dambruget have en emissionsbaseret miljøgodkendelse, eller i
forbindelse med tildeling af kvælstof fra puljerne opnå
en emissionsbaseret miljøgodkendelse. Dette skyldes bl.a.,
at vurdering af miljø- og ressourceeffektivitet
forudsætter konkrete målinger af udledningerne. Ved
emissionsbaseret miljøgodkendelse forstås
miljøgodkendelse af saltvandsdambrug, ferskvandsdambrug
eller FREA-anlæg, jf. listepunkt I 201, I 202 eller I 204 i
godkendelsesbekendtgørelsen, hvor der fastsættes
tilsvarende egenkontrolvilkår om emissionsbaseret regulering,
som fremgår af § 13 i bekendtgørelse nr. 1327 af
26. november 2018 om miljøgodkendelse og samtidig
sagsbehandling af ferskvandsdambrug
(dambrugsbekendtgørelsen). Det fremgår af
bemærkninger til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A L 169, som fremsat, side 9, at eksisterende dambrug, som
ikke kan karakteriseres som miljø- og ressourceeffektive
dambrug på tidspunktet for ikrafttrædelse af
miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 3, kan alene
få kvælstof fra dambrugspuljerne, hvis de
omlægger deres produktion. Det følger endvidere af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 17, at der ikke stilles
tilsvarende krav til havbrugs miljø- og
ressourceeffektivitet, hvilket skyldes, at det ikke er muligt at
rense udledningen fra havbrug, da fiskene opdrættes i
åbne netbure.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 10, 16 og 17, at bestemmelsen
giver bemyndigelse til, at det alene er visse havbrug, som kan
få adgang til havbrugspuljen. Det fremgår samtidig, at
der ved visse havbrug forstås eksisterende havbrug, som
ønsker enten at bibeholde eller øge deres
nuværende kvælstofudledningstilladelse. Eksisterende
havbrug, hvis kvælstofudledningstilladelse er
begrænsende for at udnytte hele deres fodertilladelse, kan
få adgang til puljen med henblik på at øge deres
nuværende kvælstofudledningstilladelse op til rammen af
deres nuværende fodertilladelse. Eksisterende havbrug, hvis
fodertilladelse er begrænsende for at udnytte deres fulde
kvælstofudledningstilladelse, kan få adgang til puljen
med henblik på at bibeholde deres nuværende
kvælstofudledningstilladelse.
Det følger af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 11, 13 og 18, at
kvælstofpuljerne på hhv. 200, 180 og 43 tons indfases
over en 4-årig periode, hvor der frigøres 143 tons i
2018, 120 tons i 2019, 100 tons i 2020 og 60 tons i 2021. De fire
årspuljer angiver som udgangspunkt, hvor meget kvælstof
der maksimalt kan gives tilladelse til i de enkelte år. Der
er mulighed for, at kvælstof, som ikke er blevet
udmøntet i et tidligere år, kan videreføres til
det efterfølgende år, og indtil ordningens
udløb i 2021, hvor der er sidste ansøgningsrunde.
Efter bemærkningerne til
bestemmelsen i § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende 2017-18, A,
L 169 som fremsat, side 12 og 18, vil der kunne fastsættes
regler om, at godkendelsesmyndigheden, i forbindelse med en konkret
miljøgodkendelsesbehandling, skal ansøge
Miljøstyrelsen inden for en årlig
ansøgningsrunde om adgang til kvælstof fra puljerne.
Forinden der indsendes en ansøgning om kvælstof skal
godkendelsesmyndigheden sikre, at projektet er
gennemførligt.
Det fremgår af
bemærkningerne til miljøbeskyttelseslovens § 35,
stk. 3, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side
12, 13 og 18, at bestemmelsen alene giver mulighed for at
fastætte regler om, at Miljøstyrelsen kan give
tilladelse til en vis øget kvælstofudledning, hvis der
i det pågældende kystvand er mulighed for at øge
udledningen af kvælstof fra akvakultur. Dette skal sikre, at
den ansøgte mængde kvælstof ikke medfører
forringelse af det konkrete kystvand eller hindrer
målopfyldelse i strid med vandplanlægningen.
For at understøtte, at
Miljøstyrelsen har mulighed for at give tilladelse til en
øget kvælstofudledning fra akvakulturerhvervet, er der
i vandområdeplan 2015-2021 (2. planperiode) indregnet de 423
tons kvælstof til akvakulturerhvervet. Herved forstås,
at der er taget højde for de merudledninger af
kvælstof, der kan gives tilladelse til under ordningen, idet
bl.a. den målrettede regulering dimensioneres herefter
på baggrund af forventninger til udviklingen i landbrugets
kvælstofudledning.
De tre kvælstofpuljer er
indregnet i vandområdeplanerne efter forskellige principper.
De 200 tons kvælstof er fordelt proportionalt i forhold til
de eksisterende ferskvandsdambrug. De 180 tons er jævnt
fordelt i de enkelte kystvande efter oplandsareal, og de resterende
43 tons er fordelt direkte til kystvande i forhold til de
eksisterende havbrug. Disse fordelinger udgør som
udgangspunkt rammen for udmøntning af
kvælstofpuljerne, der skal ske i overensstemmelse med
vandplanlægningen og § 8 i
indsatsbekendtgørelsen, som implementerer
vandrammedirektivets principper om ikke-forringelse, og at
myndighederne ikke må meddele tilladelser, der kan hindre
opfyldelsen af miljømål.
Det følger af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 12 og 18, at den allerede
foretagne indregning i vandområdeplanerne af de 423 tons
kvælstof i de enkelte kystvande ikke i alle henseender er
afgørende for, hvor der vil kunne tillades en merudledning
af kvælstof i forbindelse med de konkrete ansøgninger
efter ordningen. Der vil i et vist omfang være mulighed for
en omfordeling af nogle af de 423 tons kvælstof mellem
kystvande og mellem årene (2018-2021), hvilket vil
understøtte fleksibiliteten for erhvervet. Det betyder, at
Miljøstyrelsen har mulighed for at tillade yderligere
kvælstof, end der er indregnet i de enkelte kystvande i
vandområdeplanerne 2015-2021 under forudsætning af, at
det ikke medfører forringelse eller hindrer
målopfyldelse i strid med vandplanlægningen. På
landsplan vil Miljøstyrelsen dog ikke samlet set kunne give
tilladelse til mere end 423 tons kvælstof. Af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 8, fremgår det, at
muligheden vedrørende en omfordeling af kvælstof blev
vurderet nødvendigt, hvis ambitionen om at give tilladelse
til at øge kvælstofudledningen hos akvakulturerhvervet
med i alt 423 tons i videst muligt omfang skulle indfries.
Det fremgår af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 13 og 18, at bestemmelsen ikke
ændrer på, at godkendelsesmyndigheden fortsat vil
skulle vurdere, om der kan meddeles miljøgodkendelse til de
konkrete dambrug og havbrug ud fra en samlet vurdering af alle
andre forhold, der kan påvirke miljøet, herunder
udledning af fosfor, organisk materiale, medicin og
hjælpestoffer m.v.
Det fremgår af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 13 og 18, at hvis der
ansøges om mere kvælstof, end Miljøstyrelsen
har mulighed for at give tilladelse til, så skal der
foretages en prioritering af ansøgerne. Denne prioritering
skal sikre, at det er de mest miljø- og ressourceeffektive
anlæg, som har størst mulighed for at få tildelt
kvælstof fra kvælstofpuljerne. På den baggrund
prioriteres anlæg efter 1) udledning af kvælstof pr.
produceret enhed, 2) udledning af fosfor pr. produceret enhed, 3)
udledning af organisk materiale pr. produceret enhed og 4) graden
af recirkulering.
Af bemærkningerne til §
35, stk. 3, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat,
side 18, fremgår det, at godkendelsesmyndigheden i sidste
ende skal træffe afgørelse om miljøgodkendelse,
men er forpligtet til at lægge Miljøstyrelsens
tilladelse til grund ved udformning af vilkåret om maksimalt
tilladt udledning af kvælstof i miljøgodkendelsen,
under forudsætning af, at alle øvrige betingelse for
at opnå en miljøgodkendelse er opfyldt.
Hjemlen i
miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 3, har været
udmøntet i bekendtgørelse nr. 1327 af 26. november
2018 om indfasning af kvælstof til akvakulturerhvervet
(N-indfasningsbekendtgørelsen). Bekendtgørelsen blev
ophævet den 31. marts 2020, jf. bekendtgørelse nr. 247
af 19. marts 2020 om ophævelse af bekendtgørelse om
indfasning af kvælstof til akvakulturerhvervet.
Det følger af den nu
ophævede N-indfasningsbekendtgørelses § 3, at
Miljøstyrelsen, efter ansøgning fra
godkendelsesmyndigheden, kan tillade, at godkendelsesmyndigheden
ved meddelelse af miljøgodkendelse kan gøre brug af
kvælstof fra kvælstofpuljerne til
akvakulturanlæg.
Der har efter
N-indfasningsbekendtgørelsen været afholdt én
ansøgningsrunde fra den 1. januar 2019 - 31. marts 2019.
Miljøstyrelsen gav i den forbindelse tilladelse til 23 tons
kvælstof fra 200 tons puljen (eksisterende
ferskvandsdambrug), 104,1 tons kvælstof fra 180 tons puljen
(udvidelse eller etablering af dambrug - både ferskvand og
saltvand) og 20,246 tons kvælstof fra 43 tons (eksisterende
havbrug). Samlet set er der 275,654 tons kvælstof tilbage i
ordningen, hvilket er fordelt på henholdsvis 157 tons fra 200
tons puljen, 75,9 tons fra 180 tons puljen og 22,754 tons fra 43
tons puljen.
Det fremgår af § 3, stk.
1, i bekendtgørelse nr. 247 af 19. marts 2020 om
ophævelse af bekendtgørelse om indfasning af
kvælstof til akvakulturerhvervet, at
N-indfasningsbekendtgørelsen fortsat er gældende for
verserende sager om miljøgodkendelse, hvor tilladelser til
brug af kvælstof er meddelt senest den 30. marts 2020. Dette
betyder, at de tilladelser, der er meddelt efter
N-indfasningsbekendtgørelsen, som udgangspunkt bevarer deres
gyldighed i 2 år fra meddelelsen af tilladelsen, jf.
N-indfasningsbekendtgørelsens § 12, stk. 3.
2.2. Miljøministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.1. Udtagning af
kvælstofpulje til havbrug
Miljøministeriet vurderer,
at det med "Aftale om
kvælstofindsatsen i 2020" er
besluttet at ændre N-indfasningsordningen for akvakultur,
således at den resterende havbrugspulje på 22,754 tons
kvælstof fjernes fra ordningen. Samtidig vurderer
ministeriet, at det er besluttet, at den øvrige del af
ordningen vedrørende puljerne til miljø- og
ressourceeffektive dambrug skal fortsætte, dog med de
justeringer af ordningen som fremgår af afsnit
2.2.2.-2.2.5.
Miljøministeriet vurderer,
at den gældende § 35, stk. 3, i
miljøbeskyttelsesloven ikke hjemler muligheden for
fastsættelse af regler om alene tilladelse til brug af
kvælstof fra puljerne til miljø- og ressourceeffektive
dambrug, og ikke havbrugspuljen. Det fremgår bl.a. af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 17, at miljøministeren
alene kan fastsætte regler om tilladelse til brug af 423 tons
kvælstof fordelt på tre puljer på henholdsvis 200
tons til eksisterende dambrug, 180 tons til udvidelser af
eksisterende dambrug eller etablering af nye dambrugsanlæg og
43 tons til eksisterende havbrug.
Det foreslås derfor, at
§ 35, stk. 3, ændres, således at bestemmelsen ikke
længere omfatter visse havbrug.
2.2.2. Samling af puljer til
miljø- og ressourceeffektive dambrug
Det fremgår af
bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 12 og 17, at der etableres to
puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug. Én
pulje til eksisterende ferskvandsdambrug og én pulje til ny
produktion og udvidelse af eksisterende dambrugsanlæg, som
både omfatter produktion i ferskvand og saltvand.
Miljøministeriet vurderer,
at det er uhensigtsmæssigt, at der bevares to separate puljer
til miljø- og ressourceeffektive dambrug. Dette henset til
administrationen af ordningen og ordningens overordnede
formål om at sikre en udvikling, hvor der i dambrugerhvervet
udledes væsentligt mindre kvælstof pr. tons produceret
fisk.
Erfaringer fra ordningens 1.
ansøgningsrunde i 2019 har bl.a. vist, at der har
været en væsentlig større interesse for puljen
på 180 tons end puljen på 200 tons, og at miljø-
og ressourceeffektiviteten har været højere hos
anlæg, som der er ansøgt om kvælstof på
vegne af i 180 tons puljen. Samlet set blev der ansøgt om
247,367 tons kvælstof fra 180 tons puljen, hvorimod der kun
blev ansøgt om 23 tons fra 200 tons puljen (eksisterende
ferskvandsdambrug). Ét af formålene med 200 tons
puljen var bl.a. at understøtte, at alle eksisterende
ferskvandsdambrug blev miljøgodkendt, hvilket har
været et udestående i en årrække.
Resultaterne fra 1. ansøgningsrunde har dog vist, at der
ikke har været den forventede interesse i ordningen fra disse
dambrug. Derudover har erhvervet også ønsket, at
puljerne til miljø- og ressourceeffektive dambrug samles til
én samlet pulje. Dette er i øvrigt i overensstemmelse
med bemærkningerne til § 35, stk. 3, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side 12, hvoraf
det fremgår, at de to puljer til miljø- og
ressourceeffektive dambrug kan slås sammen.
Det er derfor hensigten, at de to
puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug samles til
én samlet pulje. Puljen vil dog blive nedjusteret, jf.
afsnit 2.2.4.
Der vil således kunne
meddeles tilladelse til brug af kvælstof fra den samlede
pulje til ny produktion eller en udvidelse af en eksisterende
produktion. Det vil være uden betydning om produktionen
foregår i ferskvand eller saltvand. Det vil dog fortsat
være et krav, at dambruget kan karakteriseres som
miljø- og ressourceeffektivt, jf. afsnit 2.1.2.
2.2.3. Oversigt over
tilgængelig kvælstof i de enkelte kystvande
Erfaringerne fra 1.
ansøgningsrunde i 2019 har vist, at der i flere
tilfælde blev ansøgt om kvælstof under ordningen
i områder, hvor der kun var indregnet en mindre mængde
kvælstof i vandområdeplanerne 2015-2021. Derudover har
der i forbindelse med administrationen af ordningen vist sig at
være udfordringer med at meddele tilladelser til
kvælstof, som ligger ud over, hvad der var indregnet i
vandområdeplanerne 2015-2021 i de enkelte kystvande. Dette
var der ellers mulighed for på baggrund af en konkret
vurdering, som skulle sikre, at en tilladelse til kvælstof,
der lå ud over, hvad der var indregnet i
vandområdeplaner 2015-2021 ikke medførte forringelse
eller hindrede målopfyldelse, jf. 2.1.2. Resultatet har
været, at flere har fået afslag på deres
ansøgning.
Miljøministeriet vurderer
derfor, at der er behov for klarhed over præcist, hvor og
hvor meget kvælstof der er indregnet i
vandområdeplanerne 2015-2021 på kystvandniveau. I
forlængelse heraf vurderer ministeriet også, at der er
behov for klarhed over, hvor meget kvælstof der maksimalt kan
gives tilladelse til i de enkelte kystvande. Dette skal
hjælpe med at give godkendelsesmyndighederne, som skal
ansøge om kvælstof på vegne af konkrete
projekter, et klart overblik over, i hvilke områder der kan
ansøges om kvælstof og i hvilket omfang.
Af lovforslaget bilag 2
fremgår en oversigt over, hvor og hvor meget kvælstof
der er indregnet i de enkelte kystvande. De angivne værdier
er fraregnet den mængde kvælstof, som der allerede er
givet tilladelse til i 2019 og den resterende havbrugspulje. Det
forventes, at lovforslagets bilag 2 vil blive vedlagt som bilag til
den udmøntende bekendtgørelse.
Det er hensigten, at der ikke kan
tillades mere kvælstof i de enkelte kystvande end de i bilag
2 angivne mængder. Derudover vil der samlet set ikke kunne
tillades mere kvælstof end der er tilgængelig fra
puljen til miljø- og ressourceeffektive dambrug, jf. hertil
afsnit 2.2.4. Dette vil sikre, at der ikke kan gives tilladelse til
en kvælstofudledning, som potentielt kan medføre
forringelse af vandmiljøet eller hindre målopfyldelse
efter indsatsbekendtgørelsens § 8, da der er taget
højde for den mængde kvælstof, som fremgår
af bilag 2 i vandområdeplanerne 2015-2021. Som konsekvens
heraf foreslås det, at loftet over, hvor meget kvælstof
der maksimalt kan ansøges om pr. miljø- og
ressourceeffektive dambrug sænkes til 35 tons, da der, jf.
bilag 2, ikke er kystvande, hvor kvælstofudledningen under
ordningen kan øges med mere end maksimalt 35 tons.
Kvælstof angivet i bilag 2
kan kun benyttes af godkendelsesmyndigheden til brug for dennes
behandling af en miljøgodkendelse til miljø- og
ressourceeffektive dambrug, hvis Miljøstyrelsen har givet
tilladelse hertil i overensstemmelse med denne lovs
udmøntende regler.
2.2.4. Nedjustering af
kvælstofpuljestørrelsen til miljø- og
ressourceeffektive dambrug
Miljøministeriet vurderer,
at den fulde resterende mængde kvælstof fra puljerne
til miljø- og ressourceeffektive dambrug på 252,9 tons
ikke forventes ansøgt, tilladt og efterfølgende
udmøntet i øget produktion. Dette skyldes bl.a., at
en stor mængde af kvælstoffet er geografisk spredt ud i
mindre mængder og i områder, hvor der ikke er nogen
eksisterende dambrugsproduktion, jf. afsnit 2.1.2. om indregningen
af kvælstof i vandområdeplanerne 2015-2021. Ministeriet
vurderer, at det er usandsynligt, at disse mindre mængder
kvælstof kan udnyttes til rentabel
produktionsudvidelse/-etablering.
Miljøministeriet har derfor
med input fra kerneinteressenter inden for drift af akvakultur
klarlagt, hvor og hvor meget kvælstof der reelt forventes at
blive ansøgt om, når der samtidig tages højde
for, hvor meget kvælstof der maksimalt kan tillades i de
enkelte kystvande i overensstemmelse med, hvad der er taget
højde for i vandområdeplanerne 2015-2021, jf. bilag
2.
Ved udmøntningen af den
foreslåede ændring af § 35, stk. 3, forventes den
endelige kvælstofpulje til miljø- og
ressourceeffektive dambrug fastsat til 80 tons. Fastsættelsen
af puljestørrelse sker ud fra de kystvande, som
kerneinteressenterne udpegede og sammenholdt med, hvor meget
kvælstof der maksimalt kan gives tilladelse til i de enkelte
kystvande, jf. afsnit 2.2.3. og bilag 2. For ikke at begrænse
mulighederne for, at der vil kunne komme ansøgninger om
kvælstof i områder, som ikke blev udpeget af
kerneinteressenterne, foreslås der fortsat være
mulighed for at ansøge om kvælstof i alle de
kystvande, der er angivet i bilag 2. Der kan dog ikke under
ordningen meddeles tilladelse til mere kvælstof, end der er
tilgængeligt i det enkelte kystvand, jf. afsnit 2.2.3. og
bilag 2. Derudover vil der samlet set heller ikke kunne meddeles
tilladelse til mere end 80 tons kvælstof.
I tilfælde af, at der samlet
set ansøges om mere kvælstof end de 80 tons, eller at
der i de enkelte kystvande ansøges om mere kvælstof
end der er mulighed for at tillade, jf. afsnit 2.2.3. og bilag 2,
er det hensigten, at der skal foretages en prioritering af
ansøgningerne. Det foreslås, at prioriteringen
følger kravene for miljø- og ressourceeffektivitet i
overensstemmelsen med den hidtidige ordning. For nærmere om
prioritering henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkninger hertil.
2.2.5. Den tidsmæssige
indfasning og gyldighedsregler for meddelte tilladelser til brug af
kvælstof
Det følger af
bemærkningerne til den gældende bestemmelse i
miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 3, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side 11, 13 og 18,
at ordningen alene skal løbe fra 2018-2021. Det
fremgår yderligere af bemærkningerne, at det alene er
tilladelsen til godkendelsesmyndigheden til at gøre brug af
kvælstofpuljen, som skal være givet i løbet af
2018-2021. Det skyldes bl.a., at ombygning til større og
mere miljø- og ressourceeffektive dambrug eller etablering
af disse anlæg tidsmæssigt typisk kan strække sig
over flere år.
Miljøministeriet vurderer,
at ordningen, som kan etableres med hjemmel i § 35, stk. 3,
ikke skal forlænges udover 2021, idet ordningen afsluttes
sammen med vandområdeplanerne 2015-2021. På den
baggrund forventes det også, at afgørelser om
tilladelse til brug af kvælstof fra puljen skal træffes
i løbet af 2021. Dette omfatter dog ikke
godkendelsesmyndighedernes afgørelser om
miljøgodkendelse.
Det er hensigten at fastsætte
regler om, at der kun skal være én
ansøgningsrunde i 2021 i overensstemmelse med
bemærkningerne til den gældende bestemmelse, hvoraf det
fremgår, at ordningen alene skal løbe fra 2018-2021,
jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side 11, 13 og
18. Det er endvidere hensigten at fastsætte regler om, at
ansøgninger om kvælstof som udgangspunkt skal
være færdigbehandlet senest den 31. december 2021, da
ordningen følger vandområdeplanperiode 2015-2021.
Miljøministeriet vurderer,
at der er behov for at revidere den periode, hvorefter det med
rimelighed kan forventes, at der skal være meddelt en
miljøgodkendelse på baggrund af tilladelsen til
kvælstof fra puljen. Det skyldes bl.a., at ministeriet
vurderer, at det i visse tilfælde kan tage længere tid
end 2 år at meddele en miljøgodkendelse. Derudover
vurderer ministeriet, at det er nødvendigt at sikre, at
tilladelserne ikke bortfalder i tilfælde af, at
miljøgodkendelsen påklages og hjemvises af
Miljø- og Fødevareklagenævnet til fornyet
behandling.
Det foreslås, at
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
gyldighedsperioden af tilladelser til brug af kvælstof,
herunder tilladelser meddelt i årene 2019 og 2020.
Ved udmøntningen af den
foreslåede ændring af § 35, stk. 3, 2. pkt.,
forventes der fastsat regler om, at de tilladelser, som allerede er
meddelt i 2019 og i 2020 i forbindelse med 1.
ansøgningsrunde efter den nu ophævede
N-indfasningsbekendtgørelse, bevarer deres gyldighed, indtil
tilladelsen udnyttes i en miljøgodkendelse, eller som
minimum i 3 år fra den dato, hvor tilladelsen blev
meddelt.
Derudover forventes fastsat regler
om, at en tilladelse til brug af kvælstof ikke anses for
bortfaldet på grund af manglende udnyttelse som følge
af Miljø- og Fødevareklagenævnets
afgørelse om hjemvisning af en miljøgodkendelse til
fornyet behandling i 1. instans. Det er således hensigten, at
en tilladelse til brug af kvælstof uanset 3 årsfristen
vil skulle kunne anvendes i op til 1 år fra den dag, hvor
godkendelsesmyndigheden modtager Miljø- og
Fødevareklagenævnets afgørelse om hjemvisning
af miljøgodkendelsen. Herved sikres det, at tilladelsen til
brug af kvælstof fra puljen, efter den er udnyttet i en
miljøgodkendelse, ikke bortfalder som følge af
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse
om hjemvisning af miljøgodkendelse til fornyet
behandling.
Der forventes fastsat tilsvarende
regler for tilladelser, som forventes meddelt i 2021, i
overensstemmelse med denne lovs udmøntende regler. For
nærmere om de påtænkte gyldighedsregler for
meddelte tilladelser til brug af kvælstof henvises til
lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det er forudsat med
N-indfasningsordningen, at kvælstofudledningen i
nødvendigt omfang skal kompenseres igennem bl.a. den
målrettede regulering. Med Aftale om kvælstofindsatsen
i 2020 er det besluttet at ændre N-indfasningsordningen til
akvakultur således, at den resterende havbrugspulje på
22,754 tons fjernes fra ordningen. Som konsekvens heraf er den
målrettede kvælstofregulering i 2020 blevet tilpasset,
så den del af ikke-forringelsesindsatsen, som svarer til den
resterende mængde kvælstof i havbrugspuljen under
N-indfasningsordningen, omfordeles til forbedringsindsats.
Omfordelingen af indsatsen medfører en omfordeling af de
økonomiske midler til kompensation af de landmænd, som
frivilligt indgår i den målrettede regulering. Disse
midler vil således i stedet bidrage til finansieringen af en
indsats, som vil forbedre vandmiljøet. I forhold til de
172,9 tons kvælstof, som den samlede pulje til miljø-
og ressourceeffektive dambrug nedjusteres med, er der kun to
områder, hvor der udestod en opvejende indsats i den
målrettede regulering i 2020, svarende til samlet set 12 ha.
Indsatsen i disse to områder blev ikke gennemført i
2020 og vil ikke blive videreført. Det bemærkes, at
der ikke er givet tilladelse til en øget
kvælstofudledning under N-indfasningsordningen i disse
områder, og at indsatsen vurderes at være under
bagatelgrænsen. Statens udgifter i forhold til kompensation
bliver derfor ikke påvirket af lovforslaget.
Udmøntning af lovforslaget
forventes at medføre en samlet reduktion i administrative
udgifter hos Miljøstyrelsen og kommunerne. I forhold til
Miljøstyrelsen, som administrerer ordningen og meddeler
tilladelse til kvælstof, skal der behandles færre
kvælstofansøgninger, da havbrug ikke længere er
en del af ordningen. Derudover forventes det også, at der
skal bruges mindre tid på vejledningsindsatsen over for
kommunerne om ordningen, da den samlede pulje til miljø- og
ressourceeffektive dambrug nedjusteres. I forhold til kommunerne,
som indsender ansøgninger om kvælstof til brug for
godkendelsesbehandlingen af de konkrete virksomheder, forventes
antallet af ansøgninger om kvælstof på vegne af
miljø- og ressourceeffektive dambrug mindsket. Samlet set
forventes de administrative udgifter for det offentlige reduceret
med ca. 0,6 mio. kr.
Det er Miljøministeriets
vurdering, at lovforslaget overholder de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning. Lovforslaget understøtter
bl.a. mulighederne for digital kommunikation, da ansøgninger
om kvælstof kan sendes digitalt til
Miljøstyrelsen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
I forhold til miljø- og
ressourceeffektive dambrug vil muligheden for at udlede
kvælstof efter lovforslaget blive nedjusteret med 172,9 tons.
Det forhold, at ordningen angår en reduceret mængde
kvælstof på 80 tons til miljø- og
ressourceeffektive dambrug ændrer ikke erhvervets muligheder
for investeringer og udvidelse. Det skyldes, at den mængde
kvælstof, der udgår af ordningen på 172,9 tons,
ikke forventes ansøgt, tilladt og efterfølgende
udmøntet i en øget produktion, jf.
bemærkningerne i afsnit 2.2.4. Det estimeres, at en udledning
på 80 tons kvælstof fra miljø- og
ressourceeffektive dambrug vil medføre en fiskeproduktion
svarende til et estimeret driftsresultat på ca. 68 mio. kr.
Estimatet er baseret på, at kvælstof tildeles
anlæg, som har en udledning svarende til minimumskravene for
miljø- og ressourceeffektivitet. Såfremt
kvælstof tildeles anlæg, som har en højere
miljø- og ressourceeffektivitet end blot minimumskravene,
så må der forventes et højere årlig
driftsresultat.
I forhold til havbrug forventes de
erhvervsøkonomiske konsekvenser af lovforslaget at
være ca. 1,8-2 mio. kr. årligt i tabt estimeret
merdriftsresultat. Forudsætningen for vurderingen er, at de
resterende ca. 23 tons fra havbrugspuljen ville være blevet
tildelt under ordningen i forbindelse med den gældende
bestemmelses udmøntende regler, og udmøntet i en
miljøgodkendelse med øget produktion til
følge.
De økonomiske administrative
konsekvenser for erhvervet i forbindelse med udmøntning af
lovforslaget vurderes at være minimale, da ansøgningen
om tilladelse til brug af kvælstofpuljerne fortsat varetages
af godkendelsesmyndigheden. Lovforslaget forventes dog at
medføre en mindre reduktion i de administrative
udgifter.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens
Område for Bedre Regulering (OBR). OBR vurderer, at
lovforslaget medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under 4
mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Miljøministeriet vurderer,
at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er
relevante i forhold til de ændringer, der med lovforslaget
foreslås til miljøbeskyttelsesloven. Lovforslaget
ændrer således ikke på, at den ordning, som kan
etableres med den foreslåede ændring af hjemlen i
§ 35, stk. 3, fortsat understøtter erhvervets
muligheder for at anvende nye teknologier.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
De regler, som der kan
fastsættes med hjemmel i den gældende bestemmelse i
miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 3, skaber mulighed
for, at visse akvakulturvirksomheder kan tildeles 423 tons
kvælstof til at øge kvælstofudledningen og
dermed øge produktionen af fisk. Hjemlen har været
udmøntet i N-indfasningsbekendtgørelsen. Der er efter
bekendtgørelsen givet tilladelse til 147,346 tons
kvælstof. Bekendtgørelsen blev ophævet den 31.
marts 2020. Den gældende bestemmelse i § 35, stk. 3,
indeholder derfor mulighed for at fastsætte regler om en
ordning, hvorved visse akvakulturanlæg kan tildeles 275,654
tons kvælstof.
Det foreslås, at der
fremadrettet kun kan fastsættes regler om én
kvælstofpulje på 80 tons til miljø- og
ressourceeffektive dambrug, jf. nærmere herom i afsnit 2.2.4.
Udmøntning af lovforslaget medfører således en
mindre forventet belastning fra akvakulturerhvervet på
195,654 tons kvælstof end, hvad der er forudsat i
vandområdeplanerne 2015-2021 og den gældende
bestemmelse, hvilket vil være til gavn for
vandmiljøet.
Som nævnt i
bemærkningerne til den gældende § 35, stk. 3, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side 14, så
kan der være afledte konsekvenser af en øget
fiskeproduktion på baggrund af en tilladelse til at
øge kvælstofudledningen, såsom en øget
udledning af fosfor, organisk materiale, medicin og
hjælpestoffer. Når muligheden for at udlede
kvælstof efter de regler, som kan fastsættes med den
foreslåede ændring af § 35, stk. 3, bliver mindre,
så forventes det tilsvarende at betyde, at eventuelle afledte
øgede udledninger af andre relevante stoffer, såsom
fosfor, organisk materiale, medicin og hjælpestoffer,
også vil blive mindre, hvilket vil være til gavn for
vandmiljøet.
7. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 9. november 2020 til den 7. december 2020
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advansor, Advokatsamfundet,
Akademiraadet, Altox A/S, Aquacircle, Biologiforbundet,
Branchearbejdsmiljøudvalget Jord til Bord, Brancheforeningen
for genanvendelse af organiske ressourcer til
jordbrugsformål, Bæredygtigt Landbrug, Cowi, DAKOFA,
DAKOFO, DANAK, Danish Seafood Association, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Forening for Rosport, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri, Dansk Kano og Kajak Forbund,
Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Sejlunion, Danske Advokater, Danske Havne, Danske Maritime, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Råstoffer (Dansk Byggeri),
Danske Vandværker, DANVA, DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug, DCE - Nationalt Center for
Miljø og Energi, De Økonomiske Råd, DELTA, DHI,
DTU, Dyrenes Beskyttelse, Foreningen Endelave Hav- og Dambrug - Nej
Tak, Eurofins, Eurolab Danmark, Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Fonden Teknologirådet, FORCE Technology, Foreningen
af Danske Biologer, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark,
Foreningen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det
offentlige (EnviNa), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen Muslingeerhvervet, Fortum Danmark,
Friluftsrådet, Greenpeace Danmark, GTS (Godkendt Teknologisk
Service), Havbrugsgruppen Ebeltoft, HK-Kommunal Miljøudvalg,
KL, Kommunalteknisk Chefforening, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Praktisk
Økologi, Marine Ingredients Denmark, NIRAS, NOAH, Orbicon,
Petri Holding ApS, Rambøll Danmark, Roskilde Universitet,
Rådet for Grøn Omstilling, SEGES, Syddansk
Universitet, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk Institut, Visit
Denmark, Wind Denmark, WWF Verdensnaturfonden, Økologisk
Landsforening, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og alle
kommuner i Danmark.
| Positive konsekvenser/Mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/Merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | Udmøntning af lovforslaget
forventes at medføre en reduktion af de administrative
udgifter på ca. 0,6 mio. kr. i forbindelse med færre
kvælstofansøgninger og mindre vejledningsindsats | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Udmøntning af lovforslaget
forventes at medføre ca. 1,8-2 mio. kr. årligt i tabt
estimeret merdriftsresultat for eksisterende havbrug. Det forhold, at ordningen angår en
reduceret mængde kvælstof (80 tons) til miljø-
og ressourceeffektive dambrug ændrer ikke erhvervets
muligheder for investeringer og udvidelse. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Udmøntning af lovforslaget
forventes at medfører en minimal reduktion i udgifter. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Udmøntning af lovforslaget
forventes at medfører en mindre udledning af kvælstof
på i alt 195,654 tons end forudsat i vandområdeplanerne
2015-2021 og den gældende bestemmelse i § 35, stk.
3. Herudover forventes en mindre udledning af
fosfor, organisk materiale, medicin og hjælpestoffer, som
følge af, at muligheden for at udlede kvælstof bliver
mindre. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | JA NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 35,
stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, at miljøministeren
kan fastsætte regler om kvælstofpuljer til brug for
godkendelsesmyndighedens behandling og afgørelse af sager om
miljøgodkendelse af miljø- og ressourceeffektive
dambrug og visse havbrug, herunder om godkendelsesmyndighedens
pligt til at ansøge ministeren om tildeling af
kvælstofpuljer, ansøgningsrunder, ansøgningens
indhold og oplysninger samt tildelingskriterier.
Af bemærkningerne til den
gældende bestemmelse i § 35, stk. 3, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side 9-12 og 17,
fremgår det, at der kan fastsættes regler om tre
kvælstofpuljer på henholdsvis 200 tons, 180 tons og 43
tons, hvoraf 380 tons skal gå til miljø- og
ressourceeffektive dambrug og 43 tons til visse havbrug. Det
fremgår endvidere af bemærkningerne, at puljen med 200
tons kvælstof så vidt muligt skal understøtte,
at eksisterende ferskvandsdambrug får mulighed for at
bibeholde deres nuværende kvælstofudledningstilladelse
i forbindelse med overgangen til en ny miljøgodkendelse.
Endvidere fremgår det, at puljen med 180 tons er afsat til
nye dambrugsanlæg eller udvidelser af eksisterende
dambrugsanlæg, hvor der maksimalt kan ansøges om og
gives tilladelse til 45 tons kvælstof pr. anlæg. Puljen
på 180 tons omfatter både ferskvands- og
saltvandsdambrug. Endelig fremgår det, at 43 tons
kvælstof er afsat til havbrug og skal give mulighed for, at
eksisterende havbrug kan bibeholde deres fulde udledningstilladelse
i forbindelse med overgangen til en ny miljøgodkendelse. For
definitionen af miljø- og ressourceeffektive dambrug og
visse havbrug henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Hjemlen i
miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 3, har været
udmøntet i bekendtgørelse nr. 1327 af 26. november
2018 (N-indfasningsbekendtgørelsen). Der har efter
N-indfasningsbekendtgørelsen været afholdt én
ansøgningsrunde fra den 1. januar 2019 - 31. marts 2019,
hvor godkendelsesmyndighederne i forbindelse med behandlingen af
miljøgodkendelser af miljø- og ressourceeffektive
dambrug og visse havbrug har kunne ansøge om kvælstof
fra puljerne. Resultatet af 1. ansøgningsrunde var, at
Miljøstyrelsen, som meddeler tilladelser til kvælstof
fra puljerne, gav tilladelse til 23 tons kvælstof fra 200
tons puljen (eksisterende ferskvandsdambrug), 104,1 tons
kvælstof fra 180 tons puljen (udvidelse eller etablering af
dambrug - både ferskvand og saltvand) og 20,246 tons
kvælstof fra 43 tons (eksisterende havbrug). Samlet set er
der 275,654 tons tilbage i ordningen, hvilket er fordelt på
henholdsvis 177 tons fra 200 tons puljen, 75,9 tons fra 180 tons
puljen og 22,754 tons fra 43 tons puljen.
N-indfasningsbekendtgørelsen blev ophævet den 30.
marts 2020. For nærmere beskrivelse af gældende ret
henvises til afsnit 2.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det følger af den
foreslåede ændring af bestemmelsen i § 35, stk. 3,
at "og visse havbrug" udgår.
Dette betyder, at der ikke
længere kan fastsættes regler om en kvælstofpulje
til visse havbrug, men alene til miljø- og
ressourceeffektive dambrug.
Konsekvensen heraf bliver, at
tilladelser til at øge kvælstofudledningen for alle
havbrug fremadrettet alene vil blive varetaget af den relevante
godkendelsesmyndighed, som bl.a. skal vurdere, om en øget
kvælstofudledning vil medføre en forringelse af
kystvande eller hindre målopfyldelse i strid med
vandplanlægningen. Det vil således ikke længere
være muligt eller påkrævet, at
godkendelsesmyndigheden skal ansøge om tilladelse til brug
af kvælstof igennem den ordning, som forventes etableret med
hjemmel i den foreslåede § 35, stk. 3. Ordningen for
så vidt angår de miljø- og ressourceeffektive
dambrug vil med udmøntningen af den foreslåede
ændring i § 35, stk. 3, blive videreført med
følgende tilpasninger som anført nedenfor.
Det følger yderligere af den
foreslåede ændring af bestemmelsen i § 35, stk. 3,
at "kvælstofpuljer" ændres til "en kvælstofpulje,
og at "af kvælstofpuljer" ændres til "fra
kvælstofpuljen".
Ændringen betyder, at
miljøministeren fremadrettet kun kan fastsætte regler
om én kvælstofpulje til miljø- og
ressourceeffektive dambrug. Konsekvensen af, at de eksisterende to
puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug samles til
én er, at der ikke længere vil være mulighed for
at øremærke en bestemt kvælstofpulje til f. eks.
eksisterende ferskvandsdambrug. Det vil fremadrettet alene
være et krav, at dambruget er miljø- og
ressourceeffektivt, eller at dambruget bliver miljø- og
ressourceeffektivt i forbindelse med, at godkendelsesmyndigheden
får tilladelse til kvælstof fra kvælstofpuljen
til brug for dennes behandling af miljøgodkendelse.
Det forventes, at
miljøministeren vil benytte hjemlen i § 35, stk. 3, til
at fastsætte regler om, at Miljøstyrelsen, som
administrerer ordningen og meddeler tilladelser til kvælstof,
maksimalt kan give tilladelse til den mængde kvælstof,
som er indregnet i vandområdeplanerne 2015-2021 i de enkelte
kystvande. I den forbindelse henvises til lovforslagets bilag 2,
som indeholder en oversigt over, hvor og hvor meget kvælstof
der er indregnet i vandområdeplanerne 2015-2021 i de enkelte
kystvande. Det vil bidrage til en smidigere administration og mere
gennemsigtighed i forhold til, hvor og hvor meget kvælstof
der kan tillades under ordningen i de enkelte kystvande. Det
forventes, at lovforslagets bilag 2 vil blive vedlagt som bilag til
den udmøntende bekendtgørelse. For en nærmere
beskrivelse af, hvordan kvælstof til akvakulturerhvervet er
indregnet i vandområdeplanerne 2015-2021 henvises til afsnit
2.1.2. i de almindelige bemærkninger i lovforslaget.
Udmøntning af den
foreslåede ændring medfører, at
Miljøstyrelsen, som meddeler tilladelserne til
kvælstof, ikke længere på baggrund af en konkret
vurdering kan give tilladelse til mere kvælstof, end der er
indregnet i vandområdeplanerne 2015-2021 i de enkelte
kystvande. Det bemærkes yderligere, at såfremt der
ansøges om mere kvælstof, end der er mulighed for at
tildele i de enkelte kystvande, vil der blive prioriteret imellem
ansøgerne på baggrund af kravene for miljø- og
ressourceeffektivitet i overensstemmelse med den hidtidige ordning.
Ansøgninger vil således blive prioriteret i
følgende rækkefølge: 1) Den mindste udledning
af kvælstof i kg pr. ton produceret fisk, 2) Den mindste
udledning af fosfor i kg pr. ton produceret fisk, 3) Den mindste
udledning af organisk materiale i kg pr. ton produceret fisk og 4)
Den højeste recirkuleringsgrad i procent.
Som konsekvens af, at der med
udmøntning af den foreslåede ændring af §
35, stk. 3, ikke kan tillades en øget
kvælstofudledning, som ligger udover, hvad der er indregnet i
vandområdeplanerne 2015-2021 i de konkrete kystvande
forventes det også med udmøntningen af ændringen
af bestemmelsen i § 35, stk. 3, at loftet for, hvor meget
kvælstof der kan ansøges om og gives tilladelse til
pr. miljø- og ressourceeffektivt dambrug sænkes fra 45
tons til 35 tons.
Den kvælstofpulje til
miljø- og ressourceeffektive dambrug, som
miljøministeren kan fastsætte regler om med hjemmel i
den foreslåede § 35, stk. 3, vil omfatte en mindre
kvælstofpulje på i alt 80 tons. Dermed vil den samlede
resterende mængde kvælstof til miljø- og
ressourceeffektive dambrug blive nedjusteret fra 252,9 tons
kvælstof til 80 tons kvælstof. Det forventes
yderligere, at der vil blive fastsat regler om, at det vil
være muligt for godkendelsesmyndighederne at ansøge om
kvælstof i alle de kystvande, hvor der er indregnet
kvælstof til akvakulturerhvervet i vandområdeplanerne
2015-2021, jf. lovforslagets bilag 2. Det vil dog ikke være
muligt samlet set at give tilladelse til mere kvælstof end
maksimalt 80 tons.
I tilfælde af, at der samlet
set ansøges om mere kvælstof end 80 tons
kvælstof, vil der blive prioriteret imellem ansøgerne
på baggrund af kravene for miljø- og
ressourceeffektivitet i overensstemmelse med den hidtidige ordning,
jf. ovenfor. Nedjusteringen af kvælstofpuljen til
miljø- og ressourceeffektive dambrug vurderes ikke at
ændre erhvervets muligheder for investeringer og udvidelse,
da det vurderes, at den mængde kvælstof, der
udgår af ordningen (172,9 tons), ikke alligevel ville blive
ansøgt om eller blive udnyttet til rentabel
produktionsudvidelse/-etablering. Tilladelser til kvælstof
må kun benyttes af godkendelsesmyndigheden til brug for
dennes behandling af en miljøgodkendelse til miljø-
og ressourceeffektive dambrug, som lå til grund for
ansøgningen om kvælstof.
Der forventes fastsat regler med
hjemmel i den foreslåede § 35, stk. 3, om, at der kun
vil blive etableret én ansøgningsrunde i 2021, og at
afgørelser om tilladelse til brug af kvælstof fra
kvælstofpuljen som udgangspunkt senest skal træffes i
2021. På den baggrund forventes det, at der vil blive fastsat
regler om, at ansøgninger om tilladelse til brug af
kvælstof som udgangspunkt skal være
færdigbehandlet senest den 31. december 2021.
Den mængde kvælstof,
som udgår af ordningen (195,654 tons kvælstof), vil
medføre en mindre forventet udledning af kvælstof end
forudsat i vandområdeplanerne 2015-2021 og den gældende
bestemmelse i § 35, stk. 3. Af samme grund bemærkes det
yderligere, at kvælstof, der udgår af ordningen, ikke
kan benyttes af andre myndigheder eller virksomheder m.v. til at
øge kvælstofudledning, medmindre andet
fastsættes ved lov.
Til nr. 2
I medfør af den
gældende § 35, stk. 3, er der bl.a. fastsat regler om
gyldigheden af tilladelser til brug af kvælstof eller med
andre ord afgørelser om tildeling af kvælstof fra
kvælstofpuljerne. Tilladelser til brug af kvælstof
meddelt efter § 7 i N-indfasningsbekendtgørelsen
bevarer som udgangspunkt deres gyldighed i 2 år fra
meddelelsen af tilladelsen, jf.
N-indfasningsbekendtgørelsens § 12, stk. 3, jf. §
3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 247 af 19. marts 2020 om
ophævelse af bekendtgørelse om indfasning af
kvælstof til akvakulturerhvervet. For en nærmere
beskrivelse henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, i § 35,
stk. 3, ved indsættelse af et nyt 2.
pkt., at ministeren kan endvidere fastsætte regler om
gyldighedsperioden af tilladelser til brug af kvælstof,
herunder tilladelser meddelt i årene 2019 og 2020.
Forslaget har til formål at
præcisere den gældende hjemmel i § 35, stk. 3, ved
udtrykkelig at fastsætte, at ministeren kan fastsætte
regler om gyldighedsperioden af tilladelse til brug af
kvælstof, herunder tilladelse meddelt i årene 2019 og
2020, og derved også at sikre fortsat hjemmel til at
fastsætte regler om gyldigheden af de tilladelser til brug af
kvælstof, som er meddelt efter § 7 i
N-indfasningsbekendtgørelsen i 2019 og 2020.
Ved udmøntningen af den
foreslåede ændring af § 35, stk. 3, 2. pkt.
forventes fastsat regler om, at en tilladelse til brug af
kvælstof som udgangspunkt bevarer sin gyldighed indtil
tilladelsen udnyttes i en meddelt miljøgodkendelse eller som
minimum i 3 år fra den dato, hvor afgørelsen er
truffet. Godkendelsesmyndighedens afgørelse om
miljøgodkendelse skal derfor være truffet i 1. instans
senest 3 år efter tilladelse til brug af kvælstof er
meddelt. Det er hensigten, at dette både skal gælde for
de kommende tilladelser til brug af kvælstof, som forventes
meddelt i 2021 i overensstemmelse med denne lovs udmøntende
regler, og for de tilladelser til brug af kvælstof, som
allerede er meddelt i 2019 og i 2020 i forbindelse med 1.
ansøgningsrunde efter den nu ophævede
N-indfasningsbekendtgørelse. Det er således hensigten,
at tilladelser meddelt af Miljøstyrelsen senest 31. marts
2020 efter de hidtil gældende regler i
N-indfasningsbekendtgørelsen, vil bevare deres gyldighed i 3
år fra den dato, hvor tilladelsen blev meddelt.
3 årsfristen vil skulle
gælde uanset, hvad der er angivet i den konkrete tilladelse.
Hvis der f.eks. i tilladelsen er fastsat en kortere frist for
udnyttelse af tilladelsen end 3 år fra meddelelsen af
tilladelsen, vil gyldigheden af tilladelsen automatisk blive
forlænget. Dette vil også gælde for tilladelser,
som måtte være bortfaldet inden ikrafttrædelsen
af de nye regler som følge af en kortere fastsat frist for
udnyttelse af tilladelsen end 3 år fra meddelelsen af
tilladelsen. Disse tilladelser vil som konsekvens af denne lovs
udmøntende regler ikke bortfalde alligevel den
pågældende dato.
Derudover forventes fastsat regler
om, at en tilladelse til brug af kvælstof ikke anses for
bortfaldet på grund af manglende udnyttelse som følge
af Miljø- og Fødevareklagenævnets
afgørelse om hjemvisning af en miljøgodkendelse til
fornyet behandling i 1. instans. Det er således hensigten, at
en tilladelse til brug af kvælstof uanset 3 årsfristen
vil skulle kunne anvendes i op til 1 år fra den dag, hvor
godkendelsesmyndigheden modtager Miljø- og
Fødevareklagenævnets afgørelse om hjemvisning
af miljøgodkendelsen. Det er hensigten herved at sikre, at
en tilladelse til brug af kvælstof, efter den er udnyttet i
en meddelt miljøgodkendelse, ikke efterfølgende
bortfalder som følge af Miljø- og
Fødevareklagenævnets afgørelse om hjemvisning
af miljøgodkendelsen til fornyet behandling.
Som konsekvens af, at der med den
foreslåede § 35, stk. 3, 2. pkt. vil blive fastsat nye
regler om gyldigheden af allerede meddelte tilladelser efter
N-indfasningsbekendtgørelsen, så er det også
hensigten ændre bekendtgørelse nr. 247 af 19. marts
2020 om ophævelse af bekendtgørelse om indfasning af
kvælstof til akvakulturerhvervet, således at § 3,
fjernes fra bekendtgørelsen. Dette forventes at ske
parallelt med ikrafttrædelsen af denne lovs udmøntende
regler. Ændringen af bekendtgørelsen skyldes, at det,
jf. § 3, i bekendtgørelsen er fastsat, at
bekendtgørelse nr. 1327 af 26. november 2018 dog fortsat
gælder for de verserende sager om miljøgodkendelse af
miljø- og ressourceeffektive dambrug og visse havbrug, jf.
listepunkt I 201-I 205 i bekendtgørelse om godkendelse af
listevirksomheder, hvor Miljøstyrelsen senest den 31. marts
2020 har meddelt tilladelse efter § 7 til brug af
kvælstof i forbindelse med godkendelse af det projekt, som
ligger til grund for ansøgningen. Dette omfatter
således også N-indfasningsbekendtgørelsens
regler om tilladelsernes gyldighed, jf.
N-indfasningsbekendtgørelsens § 7, stk. 4 og § 12,
stk. 3.
Til §
2
Det foreslås, at lovforslaget
skal træde i kraft den 1. juli 2021.
Lovforslaget gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da
miljøbeskyttelsesloven ikke gælder for disse
landsdele, jf. lovens § 118, og heller ikke kan sættes i
kraft for disse landsdele.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, som
ændret ved lov nr. 1904 af 11. december 2020 og senest ved
§ 2 i lov nr. 126 af 30. januar 2021, foretages
følgende ændringer: | § 35
--- | | | Stk. 2. og
3. --- | | | Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
kvælstofpuljer til brug for godkendelsesmyndighedens
behandling og afgørelse af sager om godkendelse efter §
33 af miljø- og ressourceeffektive dambrug og visse havbrug,
herunder om godkendelsesmyndighedens pligt til at ansøge
ministeren om tildeling af kvælstofpuljer,
ansøgningsrunder, ansøgningens indhold og oplysninger
samt tildelingskriterier. | | 1. I § 35, stk. 3, ændres
»kvælstofpuljer« til: »en
kvælstofpulje«, »og visse havbrug«
udgår, og »af kvælstofpuljer« ændres
til: »fra kvælstofpuljen«. 2. I § 35, stk. 3, indsættes som 2.
pkt.: »Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
gyldighedsperioden af tilladelser til brug af kvælstof,
herunder tilladelser meddelt i årene 2019 og
2020.« |
|
Bilag 2
Oversigt over resterende
kvælstof til miljø- og ressourceeffektive dambrug i
vandområdeplanerne 2015-2021
Kystvand | Hovedvandopland | Rest tons N
(dambrug) | Roskilde Fjord, ydre (1) | 2.2 Isefjord og Roskilde Fjord | 3,05 | Roskilde Fjord, indre (2) | 2.2 Isefjord og Roskilde Fjord | 1,88 | Isefjord (24, 165) | 2.2 Isefjord og Roskilde Fjord | 3,20 | Åbne vandomr. Gr. VI -
Øresund og Køge Bugt og Østersøen (6,
9) | 2.3 Øresund | 2,00 | Korsør Nor (16) | 2.5 Smålandsfarvandet | 0,13 | Basnæs Nor (17) | 2.5 Smålandsfarvandet | 0,16 | Holsteinborg Nor (18) | 2.5 Smålandsfarvandet | 0,08 | Skælskør Fjord og Nor
(25) | 2.5 Smålandsfarvandet | 0,11 | Musholm Bugt, indre (26) | 2.5 Smålandsfarvandet | 2,20 | Åbne vandomr. Gr. II - Kattegat
(154, 222, 225) | 1.1 Nordlige Kattegat, Skagerrak | 6,10 | Åbne vandomr. Gr. I - Skagerak og
Vesterhavet (221) | 1.1 Nordlige Kattegat, Skagerrak | 7,44 | Nissum Bredning, Thisted Bredning,
Kås Bredning, Løgstør Bredning, Nibe Bredning
og Langerak (156) | 1.2 Limfjorden | 26,24 | Bjørnholms Bugt, Riisgårde
Bredning, Skive Fjord og Lovns Bredning (157) | 1.2 Limfjorden | 23,54 | Hjarbæk Fjord (158) | 1.2 Limfjorden | 9,14 | Mariager Fjord (159, 160) | 1.3 Mariager Fjord | 2,39 | Nissum Fjord (129, 130, 131) | 1.4 Nissum Fjord | 16,26 | Åbne vandomr. Gr. I - Skagerak og
Vesterhavet (133) | 1.4 Nissum Fjord | 0,10 | Randers Fjord (135, 136, 137) | 1.5 Randers Fjord | 26,49 | Ebeltoft Vig (141) | 1.6 Djursland | 0,05 | Stavns Fjord (142) | 1.7 Aarhus Bugt | 0,04 | Århus Bugt, Kalø Vig, Begtrup
Vig og Knebel Vig (144, 145, 147) | 1.7 Aarhus Bugt | 2,75 | Åbne vandomr. Gr. III - Århus
Bugt syd, Samsø og Nordlige Bælthav (219) | 1.7 Aarhus Bugt | 0,45 | Ringkøbing Fjord (132) | 1.8 Ringkøbing Fjord | 0,21 | Åbne vandomr. Gr. I - Skagerak og
Vesterhavet (133) | 1.8 Ringkøbing Fjord | 0,03 | Horsens Fjord (127, 128) | 1.9 Horsens Fjord | 2,33 | Norsminde Fjord (146) | 1.9 Horsens Fjord | 0,45 | Åbne vandomr. Gr. III - Århus
Bugt syd, Samsø og Nordlige Bælthav (219) | 1.9 Horsens Fjord | 0,70 | Åbne vandomr. Gr. V -
Sejerøbugt, Jammerland Bugt (28, 204) | 2.1 Kalundborg | 3,66 | Kalundborg Fjord (29) | 2.1 Kalundborg | 0,27 | Åbne vandomr. Gr. II -
Storebælt og Smålandsfarvandet (200) | 2.1 Kalundborg | 0,18 | Åbne vandomr. Gr. II - Kattegat
(200, 205) | 2.3 Øresund | 1,41 | Åbne vandomr. Gr. VI -
Øresund og Køge Bugt og Østersøen
(201) | 2.4 Køge Bugt | 4,16 | Smålandsfarvandet, syd (34) | 2.5 Smålandsfarvandet | 1,81 | Karrebæk Fjord (35) | 2.5 Smålandsfarvandet | 4,62 | Dybsø Fjord (36) | 2.5 Smålandsfarvandet | 0,18 | Avnø Fjord (37) | 2.5 Smålandsfarvandet | 0,57 | Guldborgsund (38) | 2.5 Smålandsfarvandet | 1,80 | Åbne vandomr. Gr. V -
Storebælt og Smålandsfarvandet (41, 45) | 2.5 Smålandsfarvandet | 1,09 | Smålandsfarvandet, åbne del
(206) | 2.5 Smålandsfarvandet | 0,59 | Nakskov Fjord (207) | 2.5 Smålandsfarvandet | 1,03 | Åbne vandomr. Gr. VII -
Østersøen (44, 208) | 2.6 Østersøen | 1,46 | Åbne vandomr. Gr. VI -
Øresund og Køge Bugt og Østersøen
(46) | 2.6 Østersøen | 0,91 | Præstø Fjord (47) | 2.6 Østersøen | 0,63 | Stege Bugt (48) | 2.6 Østersøen | 0,89 | Stege Nor (49) | 2.6 Østersøen | 0,08 | Rødsand (209) | 2.6 Østersøen | 0,56 | Åbne vandomr. Gr. VIII -
Østersøen, Bornholm (56, 57) | 3.1 Bornholm | 0,06 | Lister Dyb (111), Vidå-Kruså
delen | 4.1 Kruså-Vidå | 9,90 | Juvre Dyb, Lister Dyb, Knudedyb og
Grådyb (107, 111, 120, 121) | 1.10 Vadehavet | 35,74 | Åbne vandomr. Gr. I - Skagerak og
Vesterhavet (119) | 1.10 Vadehavet | 1,42 | Genner Bugt (101) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 0,16 | Åbenrå Fjord (102) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 0,43 | Als Fjord, Als Sund, Augustenborg Fjord
(103, 104, 105) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 1,00 | Haderslev Fjord (106) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 0,77 | Avnø Vig (108) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 0,19 | Hejlsminde Nor (109) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 0,46 | Flensborg Fjord og Nybøl Nor (110,
113, 114) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 0,88 | Vejle Fjord (122, 123) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 20,01 | Kolding Fjord (124, 125) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 2,24 | Åbne vandomr. Gr. IV -
Lillebælt (216, 217, 224) | 1.11 Lillebælt/Jylland | 1,66 | Bredningen (74) | 1.12 Lillebælt/Fyn | 0,47 | Emtekær Nor (75) | 1.12 Lillebælt/Fyn | 0,05 | Orestrand (76) | 1.12 Lillebælt/Fyn | 0,01 | Gamborg Fjord og Nor (78, 80) | 1.12 Lillebælt/Fyn | 0,22 | Bågø Nor (81) | 1.12 Lillebælt/Fyn | 0,00 | Aborg Minde Nor (82) | 1.12 Lillebælt/Fyn | 0,35 | Helnæs Bugt (87) | 1.12 Lillebælt/Fyn | 0,77 | Torø Vig og Torø Nor
(213) | 1.12 Lillebælt/Fyn | 0,02 | Åbne vandomr. Gr. IV -
Lillebælt (216, 217, 224) | 1.12 Lillebælt/Fyn | 2,26 | Nærå Strand (59) | 1.13 Odense Fjord | 0,31 | Dalby bugt (61) | 1.13 Odense Fjord | 0,08 | Lillestrand (62) | 1.13 Odense Fjord | 0,06 | Odense Fjord (92, 93) | 1.13 Odense Fjord | 4,43 | Åbne vandomr. Gr. III - Århus
Bugt syd, Samsø og Nordlige Bælthav (219) | 1.13 Odense Fjord | 0,10 | Nyborg Fjord, Holckenhavn Fj (86,
83) | 1.14 Storebælt | 1,01 | Kerteminde Fjord, Kertinge Nor (84,
85) | 1.14 Storebælt | 0,15 | Åbne vandomr. Gr. V -
Storebælt SV og NV (95, 96) | 1.14 Storebælt | 1,09 | Nakkebølle Fjord (63) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,43 | Skårupøre Sund (64) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,04 | Thurø Bund (65) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,01 | Lindelse Nor (68) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,13 | Vejlen (69) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,04 | Salme Nor (70) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,01 | Tryggelev Nor (71) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,04 | Kløven (72) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,11 | Lunkebugten (89) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,07 | Langelandssund (90) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 1,13 | Faaborg Fjord (212) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 0,12 | Det sydfynske Øhav, åbne del
(214) | 1.15 Det Sydfynske Øhav | 1,05 | | Sum | 252,9 |
|