Man må ved industrifiskeri efter sperling i Nordsøen maksimalt have en bifangstandel på 30 pct., dog maksimalt 20 pct. for en enkelt art. Når et fartøj ankommer til havn, laves en stikprøve af en godkendt kongelig vejer og måler. Stikprøven skal fiskeren bruge til at lave landingserklæringen, som sendes til Fiskeristyrelsen. Papiret fra den kongelige vejer og måler sendes både til fiskeren og til Fiskeristyrelsen, så begge parter har en kopi af den kongelige vejer og målers stikprøve. I disse sager opstår der to problemstillinger: 1) Hvis fiskeren laver en tastefejl i landingserklæringen, vil fiskerikontrollen starte en pointsag og bødesag mod fartøjsejer og –fører, og 2) Hvis fiskerikontrollen laver deres egen stikprøve ved et kontrolbesøg, og de kommer til en anden vurdering af lastens sammensætning, vil det ende med pointsager og bødesager for fartøjsejeren, uagtet at fiskeren og den kongelige vejer og måler har lavet nogenlunde ens stikprøveresultater, og det er kun fiskerikontrollen, der laver en anden vurdering. Hvilken retssikkerhed mener ministeren, at det giver fartøjsejeren, at en vurdering af lastens sammensætning af en kongelig vejer og måler reelt ikke kan lægges til grund for lastens sammensætning i kontrolhenseender, samt at det kan give pointsager og bøder for tastefejl, når begge parter har det samme dokument fra den kongelige vejer og måler?
Dato: 09-12-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne:
fiskeri og havbrug