Miljø- og Fødevareudvalget
Til:
Dato:
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
9. december 2020
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
MOF alm. del
Spørgsmål 477
Man må ved industrifiskeri efter sperling i Nordsøen maksimalt have en bifangstandel på
30 pct., dog maksimalt 20 pct. for en enkelt art. Når et fartøj ankommer til havn, laves
en stikprøve af en godkendt kongelig vejer og måler. Stikprøven skal fiskeren bruge til
at lave landingserklæringen, som sendes til Fiskeristyrelsen. Papiret fra den kongelige
vejer og måler sendes både til fiskeren og til Fiskeristyrelsen, så begge parter har en kopi
af den kongelige vejer og målers stikprøve. I disse sager opstår der to problemstillinger:
1) Hvis fiskeren laver en tastefejl i landingserklæringen, vil fiskerikontrollen starte en
pointsag og bødesag mod fartøjsejer og –fører, og 2) Hvis fiskerikontrollen laver deres
egen stikprøve ved et kontrolbesøg, og de kommer til en anden vurdering af lastens
sammensætning, vil det ende med pointsager og bødesager for fartøjsejeren, uagtet at
fiskeren og den kongelige vejer og måler har lavet nogenlunde ens stikprøveresultater,
og det er kun fiskerikontrollen, der laver en anden vurdering. Hvilken retssikkerhed mener
ministeren, at det giver fartøjsejeren, at en vurdering af lastens sammensætning af en
kongelig vejer og måler reelt ikke kan lægges til grund for lastens sammensætning i
kontrolhenseender, samt at det kan give pointsager og bøder for tastefejl, når begge
parter har det samme dokument fra den kongelige vejer og måler?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
På udvalgets vegne
René Christensen
formand
1/1