Vil ministeren kommentere, at det er et yderst spinkelt grundlag, hvorpå regeringen tager sine beslutninger om minkhåndteringen, jf. ”Vurdering af effekt af strategi og virkemidler ved COVID-19 i minker og mink” (MOF alm. del – bilag 28)? Vurderingen, der er udarbejdet af KU/SSI, er bemærkelsesværdigt spinkel, da den: 1) Ikke indeholder en direkte anbefaling af hverken 7,8 km eller konkret valg af zonestrategi, 2) alene er udarbejdet ud fra et meget begrænset matematisk datagrundlag (20 minkgårde i Nordjylland), 3) er behæftet med en række meget centrale forbehold overfor henholdsvis en eventuel effekt af præventiv aflivning af raske mink, en afstandseffekt og en varig effekt på grund af de forventelige nye introduktioner til de tilbageværende minkbesætninger fra det humane smitte-reservoir. Det undrer derfor, at vurderingen skulle udgøre det faglige grundlag for den politiske beslutning om at slå mink ned i 7,8 km store zoner. Som situationen tegner sig nu, vil strategien med de 7,8 km zoner medføre nedslag og destruktion af mere end 4 millioner mink, det vil sige både smittede, usmittede og raske mink, der har renset sig for virus og nu har antistoffer mod virus. Knap 30 pct. af de danske mink, inklusive en meget stor del af den unikke verdensledende avlsstamme, står således p.t. til at blive slået ned med afsæt i en faglig vurdering, der fremstår chokerende tynd.
Dato: 13-10-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne:
COVID-19 pandemien, dyr og dyrevelfærd, landbrug