Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (KEF) Alm. del

Samling: 2020-21

Spørgsmål 148

Fra den 1. januar 2021 hæver Tyskland dieselafgiften med ca. 60 øre/l. Skatteministeren har tidligere forklaret, at dette forventeligt vil øge de danske CO2-udledninger med 0,25 mio. ton i 2021. Tyskland forventes gradvis at øge afgiften på diesel yderligere frem mod 2030, hvilket vil bidrage til en endnu større grænsehandel og øget dansk CO2-udledning. Det forventes, at den nye grønne skattereform vil sænke CO2-udledningerne med 0,5 mio. ton i 2025. Kan ministeren bekræfte, at vurderingen af aftalens CO2-effekt ikke tager højde for grænsehandel, og i bekræftende fald oversende en ny vurdering, der medregner denne effekt.
Dato: 19-01-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: alternative og vedvarende energikilder
Dokumentdato: 11-02-2021
Modtaget: 11-02-2021
Omdelt: 11-02-2021

KEF alm. del - svar på spm. 148 om, hvorvidt vurderingen af aftalen om forhøjelse af dieselafgiftens CO2-effekt tager højde for grænsehandel, fra skatteministeren

KEF alm. del - svar på spm. 148 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 19-01-2021
Modtaget: 19-01-2021
Omdelt: 19-01-2021

Spm. om, hvorvidt vurderingen af aftalen om forhøjelse af dieselafgiftens CO2-effekt tager højde for grænsehandel, til skatteministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version