Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del
Offentligt
2334336_0001.png
11. februar 2021
J.nr. 2021 - 1213
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 148 af 19. januar 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ruben Kidde (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om, hvorvidt vurderingen af aftalen om forhøjelse af dieselafgiftens CO2-effekt tager højde for grænsehandel, til skatteministeren
2334336_0002.png
Spørgsmål
Fra den 1. januar 2021 hæver Tyskland dieselafgiften med ca. 60 øre/l. Skatteministeren
har tidligere forklaret, at dette forventeligt vil øge de danske CO
2
-udledninger med 0,25
mio. ton i 2021. Tyskland forventes gradvis at øge afgiften på diesel yderligere frem mod
2030, hvilket vil bidrage til en endnu større grænsehandel og øget dansk CO
2
-udledning.
Det forventes, at den nye grønne skattereform vil sænke CO
2
-udledningerne med 0,5
mio. ton i 2025. Kan ministeren bekræfte, at vurderingen af aftalens CO
2
-effekt ikke tager
højde for grænsehandel, og i bekræftende fald oversende en ny vurdering, der medregner
denne effekt.
Svar
Med
Aftale om Grøn skattereform af 8. dec. 2020
forhøjes energiafgiften på fossile brændsler
for erhverv med 6 kr./GJ. Aftalen forventes at medføre reduktioner på ca. 0,5 mio. ton
CO
2
frem mod 2025. Aftalen omfatter ikke afgiften på benzin og diesel til transport.
1
Derfor vurderes aftalen ikke at påvirke grænsehandelen med benzin og diesel. I aftalen er
der alene regnet på effekten af initiativerne i aftalen, hvorfor effekter fra udenlandske til-
tag, herunder tyske CO
2
-afgiftsforhøjelser, ikke indgår.
1
Aftalen medfører bl.a. højere afgifter på diesel anvendt i landbrug mv. (såkaldt landbrugsdiesel). Denne afgiftsforhøjelse
vurderes ikke at påvirke grænsehandelen.
Side 2 af 2