Miljø- og Fødevareudvalget (MOF) Alm. del

Samling: 2020-21

Spørgsmål 1375

Mener ministeren, at det er rimeligt over for transportvirksomheder, når Fødevarestyrelsen bruger Covid-19 som begrundelse for, at de er forhindret i at gennemføre et fysisk kontrolbesøg, for derefter at gennemføre en kort administrativ kontrol over telefon, der resulterer i et gebyr til vognmanden på 4.761 kroner, selvom en tilsvarende fysisk kontrol kun var takseret til 493 kr. pr. påbegyndt kvarter i tillæg til grundgebyret, jf. § 10, stk. 1 i bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v.? Og mener ministeren, at taksering efter den administrative kontrolsats, der resulterer i et gebyr på 4.761 kroner for 7 minutters telefonisk konsultation, er en rimelig prisfastsættelse, og er der lovhjemmel til at opkræve et gebyr, der reelt kommer til at virke som en fiskal afgift?
Dato: 12-05-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: dyr og dyrevelfærd

Endeligt svar

Dokumentdato: 09-06-2021
Modtaget: 09-06-2021
Omdelt: 10-06-2021

MOF alm. del - svar på spm. 1375 om et gebyr på 4.761 kroner for 7 minutters telefonisk konsultation, er en rimelig prisfastsættelse, og er der lovhjemmel til at opkræve et gebyr, der reelt kommer til at virke som en fiskal afgift, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri

MOF alm. del - svar på spm. 1375 (pdf-version)
Html-version
MOF alm. del - svar på spm. 1374 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 12-05-2021
Modtaget: 12-05-2021
Omdelt: 12-05-2021

Spm. om et gebyr på 4.761 kroner for 7 minutters telefonisk konsultation, er en rimelig prisfastsættelse, og er der lovhjemmel til at opkræve et gebyr, der reelt kommer til at virke som en fiskal afgift, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version