Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2221625_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
2. juli 2020
2020
5377
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 537:
Ved en nylig gennemgang af Landstrafikmodellen i Trafikministeriet fremgik,
at der udover Landstrafikmodellen arbejdes med en mere detaljeret trafikmo-
del alene for København, kaldet Compas, men at disse modeller ikke kan analy-
sere effekten af mindre, men eventuelt mange lokale tiltag, som sigter på at
fremme kollektiv trafik og cyklisme lokalt og begrænse biltrafik i hovedstadsre-
gionen. I lyset af den kommende klimaindsats på transportområdet og den
massive bilpendling i hovedstadsområdet samt ønsket om, at kommunerne
bidrager til klimaindsatsen, kan det være givtigt med et redskab, som udbygger
Compas-modellen til at favne hele hovedstadsregionen og eventuelt også pend-
lertrafik fra Region Sjælland
det vil sige en Hovedstadstrafikmodel, som i
langt højere grad kan anvendes til at analysere effekten af såvel små som større
trafikale tiltag på f.eks. kommunalt niveau, så alle tiltag, der bringes i spil, kan
effektvurderes, ikke mindst summen af en række lokale mindre tiltag på tværs
af kommuner i hovedstadsområdet og oplandet hertil. Hvad er ministerens
holdning til, at der udvikles en sådan Hovedstadstrafikmodel som supplement
til Landstrafikmodellen?
Svar:
COMPASS (Copenhagen Greater Area Model for Passenger Transport) er på
nuværende tidspunkt under udvikling i regi af Københavns Kommune. Køben-
havns Kommune har oplyst, at formålet med den nye model er at opnå en me-
get detaljeret trafikmodel for hovedstadsregionen, der vil være bedre til at reg-
ne på meget lokale projekter og tiltag. Københavns Kommune har oplyst, at
modellen forventes at være færdigudviklet slut 2020.
Københavns Kommune har derudover oplyst, at de forventer, at den nye model
vil kunne regne på lokale tiltag, herunder eksempelvis vurdere projekter til
fremme af den kollektive trafik og cyklisme samt begrænsning af biltrafikken,
som der spørges ind til. Pendlertrafik fra hele Region Sjælland indgår ligeledes
i modellen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 537: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at der udvikles en sådan Hovedstadstrafikmodel som supplement til Landstrafikmodellen, til transportministeren
2221625_0002.png
Side 2/2
COMPASS er en regional model og vil derfor være begrænset til at kunne regne
på projekter, der geografisk ligger inden for Hovedstadsregionen. Det er hen-
sigten, at modellen vil kunne udføre beregninger med en meget stor detalje-
ringsgrad i zoneopdelingen. Det vil sige, at den kan regne på både udbygninger
af motorveje og jernbanestrækninger inden for det omfattede område, men
også på mindre projekter som fx en lokal cykelsti eller stationsombygning.
Landstrafikmodellen dækker på den anden side hele landet, hvilket også gør, at
den giver mulighed for at regne på projekter i hele landet. Landstrafikmodellen
er særligt velegnet til at regne på større projekter med stor geografisk udstræk-
ning. Det gælder fx længere jernbane- og motorvejsstrækninger. Den mindre
detaljeringsgrad i zoneopdelingen betyder dog, at Landstrafikmodel ikke egner
sig til at regne på mindre projekter som fx lokale cykelstier eller stationsom-
bygninger.
Da COMPASS udvikles af Københavns Kommune, er modellen ikke en del af
Transport- og Boligministeriets arbejde.
Det er dog min holdning, at udvikling af modeller og metoder, der kan hjælpe
til at forbedre mobiliteten i Danmark og understøtte, at de samfundsøkonomi-
ske prioriteringer baseres på det bedst mulige og fagligt mest solide grundlag,
til enhver tid er velkomne.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht