Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2019-20

Spørgsmål 363

Det tager gennemsnitligt 19 dage fra udstedelsesdato før fartbøder fra den automatiske trafikkontrol (ATK) modtages hos biludlejningsselskaberne. Det gør det svært for biludlejningsselskaberne at få trukket pengene fra et eventuelt depositum, da den pågældende udenlandske bilejer til den tid ofte har fået tilbagebetalt sit depositum og er taget ud af landet igen. De udenlandske chauffører kan således spekulere i ikke-betaling ved hastighedsovertrædelser begået i en udlejningsbil, da det bliver en almindelig oplevelse, at en konstateret hastighedsovertrædelse ikke strafforfølges, og biludlejningsselskaberne i sidste ende hæfter for bøden. Vil ministeren på den baggrund svare på følgende spørgsmål? • Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at der er oprettet et system, hvor det er udlejningsselskaberne og ikke de konkrete lovovertrædere, der skal betale bøderne? • Vil ministeren tage initiativ til at ændre det betingede objektive strafansvar således, at de uhensigtsmæssige konsekvenser imødekommes og den præventive effekt ved ATK genetableres? • Hvis ikke ministeren vil tage initiativ til at ændre det objektive strafansvar, vil ministeren så tage initiativ til, at politiets sagsbehandlingstid med ATK-sager fremskyndes, så de rigtige overtrædere betaler bøden i stedet for udlejningsselskaberne?
Dato: 25-02-2020
Status: Endeligt besvaret
Emne: færdselsret
Dokumentdato: 24-03-2020
Modtaget: 24-03-2020
Omdelt: 24-03-2020

TRU alm. del - svar på MFU spm. 363 om fartbøder til udenlandske billister i udlejningsbiler, fra transportministeren

Svar på TRU spm. 363 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 25-02-2020
Modtaget: 25-02-2020
Omdelt: 25-02-2020

MFU spm. om fartbøder til udenlandske billister i udlejningsbiler, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
MFU spm. 363 (omtryk) (pdf-version)
Html-version